Shuangjiang - Leishan - Reisverslag uit Leishan, China van Monique - WaarBenJij.nu Shuangjiang - Leishan - Reisverslag uit Leishan, China van Monique - WaarBenJij.nu

Shuangjiang - Leishan

Blijf op de hoogte en volg Monique

31 Oktober 2019 | China, Leishan

Dag 10

Goed geslapen. Fijn dat ik 2 bedden had. Daarom kon ik het dekbed van het andere op de matras leggen om op te slapen. De matras is weer extreem hard. Na een lekkere warme douche boven de sta wc gaan Duco, Wim, Jadon en ik ontbijten bij een noedelsoep tentje. Dit keer met rijst noedels en groenten. We hebben wat bekijks in dit dorpje. Geen idee of hier vaker toeristen komen.

We vertrekken om 9 uur vandaag. We hebben 3 dorpjes op de planning staan. Daarna lunchen en dan 3 uur over de snelweg naar ons volgende guesthouse.

We beginnen met Huanggang Dong village. Een mooi en levendig dorp. Volop mensen in traditionele kleding. Mensen aan het werk, oude mannetjes op bankjes, spelende kinderen. Heerlijk om daar rond te lopen. We zijn er dan ook behoorlijk lang. Prachtig.

Daarna naar Baha. Ook leuk, maar sfeer is heel anders dan in eerste dorp. Blijft heerlijk om door dit soort dorpjes te lopen en foto’s te maken. Als laatste bezoeken we Dong village Zhanli. Dit dorp is ook weer anders dan de vorige. Ook hier hangt de rijst te drogen op hoge stellages. Zelfs Jaon maakt foto’s omdat hij ook maar net in de juiste tijd in dit soort dorpen moet zijn om het te kunnen zien. Een oud mannetjes vraagt of ik naast hem kom zitten op een bankje. We kunnen natuurlijk geen woord wisselen omdat we elkaar niet begrijpen. Jason geeft ons heel veel tijd en zit ons nooit op te jutten dat we weer verder moeten. Heerlijk met zo’n kleine groep. En het is mooi weer dus daar genieten we ook van.

Na de dorpjes rijden we naar onze lunch plek. Daar zijn we pas om half 3. Een late lunch. We eten de vreemd uitziende tofu die we op de markt hebben gezien. Gekke substantie en het ziet er vreemd uit met de wat grijs/bruine kleur. Is niet vies maar ook niet heel geweldig.

Om half 4 vertrekken we naar Leishan. Het is een rit van zeker 3 uur over de snelweg. Onderweg stoppen we nog even bij een tankstation. Even een sanitaire stop en wat koekjes of chips kopen. Uiteindelijk komen we tegen zevenen in het donker aan in Leishan. We krijgen allemaal een klein kamertje met keiharde matras en een kleine badkamer. Ook hier hangt de douche boven de wc. De ouderen hebben de kamers met westers toilet gekregen. Er hangt een goede airco die kan koelen en verwarmen, maar dat hebben we niet nodig.

Om half 8 staat het eten klaar. De voorraad ricewine wordt aangevuld. Die wordt hier in de ricewine station gemaakt. De drinkers kunnen weer vooruit. Ik hou het bij thee. De hele vakantie alleen nog maar thee en water gedronken. Oh ja, een 2x een latte van Nescafe :-)

Na het eten nog gezellig kletsen en om 22 uur naar bed. Douchen, tandenpoetsen en schrijven. Dan maar eens kijken of ik lekker kan slapen op de harde matras. Morgen weer een drukke dag met het Miao new year's festival. Dat valt in de 10e maand van de lunar calendar en op de 1e dag van rabbitsday...... of zoiets. Omdat Jason met meerdere kalenders te maken heeft was het puzzelen wanneer dit festival zou zijn. Daarom is er geschoven in het programma. Wordt vast weer een bijzondere dag.

• 01 November 2019 - 06:23

Henri Janssen:

Hi Monique,
    Ik neem aan dat jij geen kamer met westers toilet hebt gekregen, wel? Moet toch goed voelen dat je nog niet bij de ouderen wordt gezien dan.….. Mooie verslagen, kan me al het moois wat je onderweg ziet zo voor me zien: lekker genieten.

Verslag uit: China, Leishan

Vakantie 2019 - China-Guizhou