Congjiang - Shuangjiang - Reisverslag uit Shuangjiang, China van Monique - WaarBenJij.nu Congjiang - Shuangjiang - Reisverslag uit Shuangjiang, China van Monique - WaarBenJij.nu

Congjiang - Shuangjiang

Blijf op de hoogte en volg Monique

30 Oktober 2019 | China, Shuangjiang

Dag 9

Vanmorgen ontbijt in het hotel. Vooral veel Chinees eten. Ik eet een gestoomd broodje met iets van vlees en een met een zoete vulling. Er liggen ook een soort bitterballen. Die zijn gevuld met iets zoet. De noedelsoep, groenten en springrolls sla ik over. Maak wel een kopje koffie voor mezelf met de Nescafe Latte die ik heb meegenomen. Had gedacht dat die zakjes gewoon weer mee naar huis zouden gaan, maar het is toch wel erg lekker.

We vertrekken om 8:15 naar een markt in Xiajiang. Ik ben gek op markten. Hier lopen weer allemaal mensen rond in traditionele kleding gemaakt van de indigo blauwe stof. Het is echt prachtig. Soms hebben we ook echt contact met mensen als we een foto maken. Vooral veel lachen want elkaar begrijpen doen we natuurlijk niet. Anderen negeren ons volledig. We zijn een paar dagen gelden wel Italianen en Fransen tegen gekomen. Maar hier komen denk ik weinig toeristen. Met een grote bus is het gebied niet goed bereikbaar. En zelfstandig reizen in deze provincie is moeilijk. Men spreekt geen Engels. Er staat ook zo goed als niks aangegeven in het Engels. Dankzij de goede zorgen van Jason kunnen we dit doen.

Na de markt maken we een vroege stop voor de lunch. Want later zijn er geen lunch plekken meer. Zoals altijd smaakt het eten prima. En dat met stokjes eten is best lekker. Ik ben verbaasd dat het vanaf dag 1 al zo goed gaat. Zelfs pinda’s :-)

De volgende stop, ook weer een uur rijden is het gebied Moon mountain. Hele kronkelige wegen waar hard aan gewerkt wordt. Overal langs de weg zijn mensen aan de weg aan het werk. Overigens zijn ze overal in dit gebied met de weg bezig. Knap hoe onze chauffeur ons busje overal langs krijgt. Want de tegenliggers zijn vaak best grote vrachtwagens. Petje af, want het is vaak manoeuvreren. Als we stoppen gaan we zo’n 3 uur wandelen over de weg zodat we fantastisch zicht hebben op alle rijstvelden op terrassen (Jiabang Terrace View). De rijst is al geoogst dus we zien niet veel mensen aan het werk. Maar de grote hoeveelheid Terrassen is prachtig. Het is erg zonnig dus het is afwachten hoe de foto’s zijn geworden met het felle licht. Het is in ieder geval een mooie wandeltocht. Of zoals Jason zegt “hiking”.

Aan het eind van de middag gaan we de hele weg weer terug via de kronkel weg. We moeten nog 2,5 uur rijden naar onze overnachtingsplek. Shiweitan guesthouse in Shuangjiang. Onderweg staan we af en toe stil omdat we niet verder kunnen. Grote bulldozers zijn dan druk met stenen storten en het wegdek weer glad krijgen. Alle auto’s staan dan stil. Dat hebben we 3x. Tegen de tijd dat het echt donker wordt hebben we gelukkig de gewone weg weer bereikt. Dan is het ook nog een stuk rijden over een snelweg/tolweg door de bergen. Onderweg springt de chauffeur nog even uit de auto om wat te eten te kopen. Voor hem is het toch een pittige dag.

Om ongeveer 19:45 zijn we bij onze guesthouse in Shuangjiang. Het is weer basic, maar prima kamer. Waarom zou je niet gewoon de douche boven het sta toilet hangen :-)

Spullen snel op de kamer en 20 minuten later staat het eten op tafel. Iedereen heeft inmiddels trek ondanks de gedroogde ananas en perzik, en de dropjes in de bus. Het eten is weer lekker. Soms voor sommige wat te pittig. De maaltijden zijn gezellig zo met z’n negenen. We kunnen niet echt praten met de chauffeur want die spreekt alleen Chinees. Maar Jason spreekt goed Engels en we kunnen ook grappen met hem maken. Hij snapt onze humor.

Nu lekker slapen. Morgen om 8 uur een noedelsoep ontbijt en om 9 uur vertrek. We gaan weer veel zien morgen en het wordt mooi weer.

Verslag uit: China, Shuangjiang

Vakantie 2019 - China-Guizhou