Rongjiang - Zengchong - Reisverslag uit Zengchong, China van Monique - WaarBenJij.nu Rongjiang - Zengchong - Reisverslag uit Zengchong, China van Monique - WaarBenJij.nu

Rongjiang - Zengchong

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 Oktober 2019 | China, Zengchong

Dag 7
Vandaag om 7:30 ontbijt in het hotel. Het is enorm druk met Fransen, Chinezen en de Italianen die we gisteren in het restaurant tegen kwamen. Het ontbijt voor mij bestaat uit cakejes, paarse boterham, gebakken ei, banaan en watermeloen. Morgen is het vast een Chinees ontbijt. We vinden plek op een bankje ipv aan een tafel. De bank is zo laag en de tafel zo hoog dat je bord meteen op slurp hoogte staat. Vindt de Chinees tegenover ons met zijn noedelsoep heel handig. Hij slurpt alles met veel geluid naar binnen.
We vertrekken om 9 uur naar Yintan Dong village. Arie gaat niet mee. Die is gisteren uitgegleden en heeft last van zijn knie. En omdat we toch pas om 14:00 uitchecken, kan hij even rustig aan doen in het hotel.
Na ca. 30 minuten komen we langs een plek waar allemaal mannen staan met vogels in hele mooie kooitjes. Het is een drukte van jewelste. Ook zijn er vogel gevechten. Dan zette ze de kooitjes heel dicht tegen elkaar aan. En dan maken ze de deurtjes open. De ene vliegt de andere vogel dan aan. Heel spannend is het niet, maar de Chinese mannen vinden het fantastisch.
Daarna rijden we weer door. Onderweg zien we de Italianen lopen. Hun bus is te groot dus ze moeten een heel stuk omhoog lopen.
Een prachtig dorp. En we hebben mazzel, het is droog. Prachtige houten huizen. En af en toe mooie mensen. Ook zien we vrouwen bezig met de bladeren en takken van de indigo plant. Het onderste van de takken maken ze bundeltjes van. Als ze moeten planten voor volgend seizoen dan is het een kwestie van een tak in de grond steken. En die groeit dan weer verder.
Om kwart over 12 zijn we weer in het hotel. Jason gaat het eten regelen en om 12:45 kunnen we eten.

We vertrekken weer om 14:00. Het is ca. 1 uur rijden naar Zengchong Dong village. Het dorpje is bekend om zij drumtower uit 1672 die heel goed bewaard is gebleven.
Eerst brengen we de bagage naar de homestay ik heb een kamer met 3 bedden voor mezelf. De fitte en/of jongeren slapen op de 3rd floor. De anderen op de 2e omdat daar een badkamer is. We hebben namelijk geen sanitair op de kamer, maar een gemeenschappelijke wc en douche op de 2e. Later blijkt dat er op de 3e ook een toilet is. Het was wel even klimmen met de grote tas een smal trappetje op.
Na het dumpen van onze spullen gaan we door het dorp wandelen. Het is een soort schiereiland. Gelukkig vandaag geen regen. Er was zelfs een beetje zon. Daar zijn we wel even aan toe. Een mooi dorpje met veel houten huizen. De oudste huizen zijn het mooist. Er zijn ook nog nieuwe houten huizen. Die zijn een stuk minder mooi. Het hout is nog te nieuw. Gelukkig nu ook allemaal mensen op straat. Dong vrouwen in mooie kleren. Dus volop te fotograferen. Als we weer einidigen bij de homestay gaan Duco en ik nog tot zonsondergang rondlopen. Sommige gaan lekker even liggen en anderen gaan ook even lopen. Op de een of andere manier komen we steeds bij de Drumtower uit. Het dorpje is niet zo groot. Ook veel spelende kinderen gezien die ons heel interessant vinden. Dit keer geen fotoshoots. De kleintjes hebben geen mobieltjes.
Als de zon onder gaat zijn we weer bij onze homestay.
Om 19:00 gaan we eten. De WiFi is ineens weer weg. Als ik het tegen Jason zegt, ziet hij dat hij ook geen signaal heeft. Dus op zoektocht. Het modem blijkt op Inge’s kamer te staan. Inge heeft alle stekkers eruit getrokken omdat ze het teveel straling vindt :-) het probleem is nu weer opgelost. Er is WiFi maar het lukt nog niet echt om even nu.nl te bekijken.
Gezellig op krukjes aan een hele lage tafel gegeten. Lekker en simpel eten. En sommige genieten weer van de rijstwijn. Jason heeft ergens in ons busje een grote voorraad homebrew ricewine. Elke dag komt er een waterflesje met rijstwijn op tafel.
Tegen negenen gaan we slapen. Nog snel even naar het toilet op de gang lopen en dan onder de wol. Het is best frisjes, dus lekker onder de dekens. Ik hoop dat ik er vannacht niet uit hoef

• 29 Oktober 2019 - 14:16

Gerda:

Ook ik volg je avonturen natuurlijk weer met veel plezier!
    Een mooie reis gewenst nog!
    Groetjes Gerda

• 10 November 2019 - 17:39

Ric:

het is weer een mooi avontuur; ontberingen en toch weer veel genieten en dat laatste moet je vooral doen
    Groeten Ric

Verslag uit: China, Zengchong