Sandu - Rongjiang - Reisverslag uit Rongjiang, China van Monique - WaarBenJij.nu Sandu - Rongjiang - Reisverslag uit Rongjiang, China van Monique - WaarBenJij.nu

Sandu - Rongjiang

Blijf op de hoogte en volg Monique

27 Oktober 2019 | China, Rongjiang

Dag 6

Vanmorgen om 7:30 ontbijt. Alleen de noedelsoep eters nemen een ontbijt in het hotel voor 10 Yuan. Er is weinig keus, maar dat wisten we al. Ik eet een cakeje, ei en een gestoomd broodje.

Om 9 uur vertrekken we lopend naar de markt. We steken de rivier over via een overdekte brug. Het regend gelukkig niet heel hard. Wel zo fijn want met een capuchon op mijn hoofd vind ik niks. De anderen lopen met een paraplu maar dat vind ik onhandig foto’s maken. Helaas loopt iedereen op de markt ook met een paraplu. Zelfs als het droog is :-)

Het is een leuke markt met mensen uit de omgeving. Op een andere brug staan allemaal kraampjes en door het midden kant het verkeer. Wie zien oa de Shui minderheid. Er wordt van alles verkocht. Kleding, vlees, groenten , kippen, kruiden, gedroogde kruiden, meubels, etc. Je kan het zo gek niet bedenken. Soms door oude mensen die dan maar heel weinig te koop aanbieden. Alsof ze de groenten uit hun eigen achtertuin hebben gehaald om te verkopen. Ook zien we honden in kooien voor de verkoop. Geen idee of dat dan voor consumptie is of als huisdier. We hebben 1,5 uur de tijd om heerlijk over de markt te struinen en foto’s te maken. En om niet te vergeten om te poseren voor foto’s.

Vlak voordat we ons weer ergens moeten melden begint het echt te regenen. Dus we hebben echt mazzel gehad. Onze verzamelplek is een overdekte brug met bankjes. Veel drukker met mensen dan toen het droog was. Ik was met Duco op stap en de anderen zijn bij elkaar gebleven.

We wachten aan de overkant tot onze chauffeur ons komt halen. Want de volgende bestemming is het Shui people museum. Stelt niks voor. Is een winkel met op de bovenverdieping oude spullen. Wel mooi. De Shui borduren en gebruiken daar paardenhaar bij. Ze zijn de enige minderheid die paarden hebben. De anderen hebben meestal (water)buffels. Ook liggen er wat oude boeken. Ze hadden al heel vroeg een soort eigen schrift. Het zijn soms kleine plaatjes.

Eenmaal terug bij het hotel hebben we 20 minuten tot we gaan eten. Duco en ik gaan nog even een stukje van de buurt verkennen. De rest gaat naar de kamer. Er si niet veel te zien. Vooral winkels met ijzerwaren.

We eten in hetzelfde restaurant als gisteren. In een private room. Met andere woorden een hok met ronde tafel en stoelen er omheen. Witte muren, fel licht en plastic over het tafelkleed. Eten is weer lekker.

Na de lunch checken we uit en vertrekken met de bus naar onze volgende bestemming. Een Shui dorpje, Zenlei Shui village. Onderweg er naartoe is het droog en helaas begint het bij het dorpje te regenen. We lopen door het dorpje maar het is vrijwel verlaten omdat iedereen binnen zit. Erg jammer. We lopen over smalle glibberige paadjes. Arie gaat een keer onderuit en Wim ook. Gelukkig kunnen ze gewoon verder. Het zijn vaak hele gladde stenen waar we over moeten. Ik loop zoveel mogelijk over het cement tussen de tegels zodat het minder glad is. Na dit dorp kunnen we nog een dorp bezoeken maar het regent te hard. De meeste willen door naar ons hotel in Rongjiang.

We boffen weer met dit mooie hotel. Hierna volgt een homestay zonder eigen sanitair en een guesthouse.

Dit keer komt de chauffeur ons halen om te gaan eten. Hij neemt zijn taak zeer serieus en let goed op of iedereen wel volgt. Duco en ik lopen vaak voorop en de anderen volgen wat langzamer. Dit keer is het eten wat pittiger. Dat vindt niet iedereen lekker. Het smaakt goed, maar de Sichuan peper is echt heet. Krijg je een wat verdovend gevoel van in je mond. Ik zit natuurlijk aan de thee. Een aantal anderen aan de ricewine die Jadon bij zich heeft. Die heeft ergens een geheime voorraad.

Na het eten even naar de supermarkt. Zo’n hele grote die echt alles heeft. Een aantal kopen spullen voor het ontbijt. Het noedelsoep groepje eet morgen in het restaurant.

Nog even snel wat sokken gewassen en die wat gedroogd met de föhn. Dat was een tip van de anderen anders zijn ze morgen niet droog. Doordat we bijna elke dag verkassen is de was doen lastig. Tot nu toe is het niet zo warm geweest, jassen weer, en loop je niet de hele tijd te zweten. Voor morgen is een klein beetje regen voorspeld en gaat de temperatuur naar zo’n 21 graden. Een verschil met de 14 graden van vandaag.

Nu slapen want morgen gaat om 7 uur de wekker.

• 28 Oktober 2019 - 17:35

Sandy:

Hi Monique,

Ik had al een vermoeden dat je in China zat, want "long time no hear". Echter, ik dacht dat je in september zou vertrekken.Zelf had ik 3 weken in september familie (3 zussen) over uit USA ,die in een airbnb in Z'dam logeerden.
    Leuk om al de verslagen te lezen! Helaas werkt het weer niet erg mee, het lijkt wel NL in de afgelopen weken: regen, regen, regen.
    Veel plezier in de komende tijd.
    groetjes Sandy

Verslag uit: China, Rongjiang