Chongan - Sandu - Reisverslag uit Sandu, China van Monique - WaarBenJij.nu Chongan - Sandu - Reisverslag uit Sandu, China van Monique - WaarBenJij.nu

Chongan - Sandu

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 Oktober 2019 | China, Sandu

Dag 5

Gisterenavond lekker gegeten. Omdat je met z’n zevenen verschillende gerechten deelt is het niet erg als er wat bij is wat je minder lekker vindt. Of eigenlijk voor negen want Jason en de chauffeur eten ook mee. Er zijn altijd meerdere gerechten vegetarisch omdat Inge vegetariër is. Inge heeft problemen met haar telefoon. Hij zit vol en ze kan geen foto’s meer nemen. Die zouden opgeslagen moeten worden op het geheugenkaartje in de telefoon. Geen van ons heeft verstand van een Samsung. Duco en ik proberen te ontdekken hoe we het kunnen oplossen. Al snel zijn we een uur verder. En even op internet opzoeken hoe het moet gaat ook niet. Mbv Jason hebben we een noodoplossing. Elke dag de foto’s verplaatsen naar de SD kaart ipv dat ze meteen naar de SD kaart gaan. Maar ja, beter dan niks. 

Vandaag wilde de groep pas om 9 uur vertrekken ivm de regen. Voor de ontbijters onder ons is dat dus 8:00 vertrek naar de noodle shop. Helaas regen en nog eens regen. Ik neem vandaag ook een Chinees ontbijt. Soep met dumplings. De spices sla ik over. Lekker, het is een prima ontbijt. 

Het programma voor vandaag is aangepast. Veel festivals worden op basis van de lunar calender gepland. Een van de geplande festivals is een dag eerder of later. Daarom heeft Jason het programma aangepast. En ook de kalender van de minderheid, zoals de Miso, speelt een rol. Elke avond horen we bij het avondeten hoe de volgende dag eruit gaat zien. 

Vandaag beginnen we met het bezoeken van een authentiek dorp. Ik denk dat het Bahui Shui heet. Je moet kaartjes kopen om binnen te komen. Er wonen ook mensen. Het is dus niet alleen voor de toeristen. Het schijnt bekend te zijn om de noedels die ze maken. Maar vandaag zien we daar niks van. Het is vrij rustig omdat het vandaag ook weer regent. In de zomer wordt het ook door de Chinezen bezocht. Het ligt bij water waar ook nog gezwommen kan worden. Na een tijdje te hebben rondgekeken lopen we terug naar het begin. Er wordt een voorstelling gehouden en dan kunnen we die zien aankomen lopen vanaf de poort. Handig als je foto’s wil maken. Het zijn vooral vrouwen in verschillende soorten traditionele kleding. Op een plein volgt dan de voorstelling. Duurt gelukkig niet al te lang en daardoor leuk om te zien. En mooi dat het door is gegaan ondanks de regen. Verder zijn er mooie gebouwen waaronder tempels. En gelukkig is de regen niet zo heftig als gisteren. 

Ook vandaag willen weer allemaal mensen met Duco en/of mij op de foto. De ene selfie en poseer foto na de andere. Hilarisch hoe mensen het eerst niet durven te vragen maar stiekem foto’s proberen te maken. Wijmoeten dan vreselijk lachen en dan hebben ze door dat ze betrapt zijn. Waarna er gewoon een poseer foto volgt. 

We lunchen net buiten het stadje. Van alle maaltijden tot nu toe vind ik dit de minste. Ontzettend handig dat Jason zo goed voor ons zorgt. We hoeven nergens naar om te kijken. We hebben 1x 500 Yen betaald en horen het als we weer moeten bijleggen. Ik heb nog maar 1x zelf iets betaald. Wat een luxe allemaal. 

Na de luch rijden we naar een verlaten stadje bij een kwik mijn. Allemaal vervallen gebouwen. Er wordt geen kwik meer gewonnen. Dat schijnt er niet meer te zijn. Bijzonder maar heel erg boeiend vind ik het niet. Als we daar wegrijden rijden we via een smalle weg. We gaan door een hele smalle tunnel alsof we de mijn in gaan. Ik boel me niet heel relaxed. Ben dan ook blij als we er aan de andere kant weer uitrijden. Daar is ook nog het een ander te zien en lopen we wat rond. 

Als we verder rijden halen we Inge en Wiljo op. Zij waren al een stuk de goede kant op gaan lopen omdat ze niet mee wilde naar de mijn. Ze zijn aangeland bij een bewoond dorpje wat er leuk is. Omdat er voldoende tijd is lopen we daar nog rond. Een vrouwtje verteld Jason dat we via de rijstvelden en allemaal smalle paadjes naar de andere kant van het water kunnen. Dus Duco, Annemiene, Jason en ik doen dat. Af en toe wel goed opletten omdat het glad, stijl en smal kan zijn. We komen ook nog een mooie oude vrouw tegen. Zij verteld dat ze van de Shui is. Dat betekend water. Als het goed is zien we de komende dagen nog meer van de Shui minderheid. 

Iets over zessen zijn we bij het hotel. Dit keer weer wat luxer en minder harde bedden. En gelukkig ook wat beter internet. Hoe vaak ik al gedacht heb iets even op te zoeken op internet wil je niet weten. En dan realiseer je je dat dat niet kan. 

Om 7 uur gaan we ergens eten. Het is weer lekker. Ik weet niet of ik dat over 3 weken ook nog zeg. Het is toch 2x per dag rijst :-) de rijstwijn vloeit rijkelijk. Al had Inge gedacht dat meer mensen het lekker zouden vinden. Jason heeft in ieder geval altijd een voorraad bij zich. 

Om 21 uur ben ik weer in het hotel. Een heerlijke douche en dit verhaal opschrijven. Helaas moet ik weer naar beneden omdat ik niet op de WiFi kom. Die is anders dan in de lobby. Uiteindelijk lopen ze van de receptie mee naar boven om het op te lossen. Want welk signaal ik moest hebben kon ze me niet vertellen. Dus als het mee zit kan ik dit bericht versturen :-)

Morgen om 7:30 ontbijt en om 9 uur naar de lokale markt. We hoeven pas na de lunch uit te checken. want dan vertrekken we uit Sandu. 


  • 27 Oktober 2019 - 08:33

    Henri Janssen:

    Hi Monique,
    Wat jammer van het weer maar volgens mij was je er al wel een beetje op voorbereid, of niet? Je zult je hart wel ophalen daar met het schieten van foto's: erg mooi en het klinkt geweldig.

Verslag uit: China, Sandu

Vakantie 2019 - China-Guizhou

Bezoek aan de provincie Guizhou

Recente Reisverslagen:

12 November 2019

Xingyi - Guiyang

10 November 2019

Xingyi, Wanfenglin

09 November 2019

Zhenfeng - Xingyi

08 November 2019

Ziyun - Zhenfeng

07 November 2019

Ziyun, Buyi en Cave tribe
Monique

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 76
Totaal aantal bezoekers 78965

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 08 April 2023

Vakantie 2023 - Japan

19 September 2021 - 01 Oktober 2021

Vakantie 2021 - Andalusië

21 Oktober 2019 - 13 November 2019

Vakantie 2019 - China-Guizhou

09 September 2018 - 24 September 2018

Vakantie 2018 - Oost China

01 Oktober 2017 - 01 Oktober 2017

Vakantie 2017 - Indochina

23 September 2016 - 14 Oktober 2016

Vakantie 2016 - Japan

01 Januari 2016 - 01 Januari 2016

Vakantie 2015 - Iran

19 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Vakantie 2014 - Baltische Staten & St. Petersburg

12 September 2013 - 27 September 2013

Vakantie 2013 - Oezbekistan

12 September 2012 - 04 Oktober 2012

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

06 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Vakantie 2011 - Sri Lanka

18 December 2010 - 01 Januari 2011

Vakantie 2010 - Tunesie

06 September 2009 - 03 Oktober 2009

Vakantie 2009 - Indonesie

07 November 2008 - 24 November 2008

Vakantie 2008 - Cuba

08 Oktober 2006 - 29 Oktober 2006

Vakantie 2006 - Syrie/Jordanie

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Vakantie 2005 - China

Landen bezocht: