Juizhou, Huangguoshu watervallen - Reisverslag uit Anshun, China van Monique - WaarBenJij.nu Juizhou, Huangguoshu watervallen - Reisverslag uit Anshun, China van Monique - WaarBenJij.nu

Juizhou, Huangguoshu watervallen

Blijf op de hoogte en volg Monique

05 November 2019 | China, Anshun

Dag 15

Vandaag vroeg op. We hebben een lange dag voor de boeg. Om 7:15 staan Duco, Wim en ik klaar om te gaan ontbijten. Jason neemt ons mee naar een plek vlakbij waar onze bus staat. Natuurlijk komt de chauffeur ook een kom noedelsoep op slurpen met een hoop gesmak. Er is op dit tijdstip nog niet zoveel open. Het wordt weer noedelsoep met rijstnoedels. Je kan ook kiezen voor tarwe noedels. En dan nog met of zonder vlees. Smaakt prima. Al kan ik nooit een hele kom op. En ik gooi er niet zoals Duco allemaal chili in.

Jason gaat de andere ophalen. Die staan als het goed is om 8:15 klaar. Iets na half negen zijn Inge, Wiljo en Jason weer terug. Annemiene en Arie gaan vandaag niet mee. Het wordt een pittige dag dus waarschijnlijk is dat een goede beslissing.

Het is iets van 1 tot 1,5 rijden naar de Huangguoshu waterval. De grootste in Azië. Er zijn nog twee watervallen in het gebied. We zijn er om 10 uur. Eerst moeten we van de ingang met een bus naar het startpunt om te wandelen. Goede paden om te wandelen. Wel met trappetjes omhoog en omlaag. Daar is de eerste waterval. Mooi, maar niet bijzonder. Ik heb gewoon niet zoveel met watervallen. Vooral de waarschuwingsbordjes zijn grappig. “No access to water” om aan te geven dat je niet naar het water mag. Of “No climbing and riding” om aan te geven dat je niet op het hek mag klimmen of zitten. Zo zijn er nog veel gekkere vertalingen.

Om naar het tweede gebied te gaan kan je een stukje omhoog met een kabelbaan of lopen. Duco en ik gaan lopen. Ik ben niet zo’n fan van kabelbaantjes. Dan nog een stukje met een busje naar de start van het volgende gebied. Hier kunnen we een heel eind wandelen. Op en neer op paden en trappen. Tussen rotsen door. Er is ook een flink stuk alleen maar omhoog. Voor een deel lopen we tussen de Chinezen door. Helaas hebben die soms een gids bij zich met een microfoon en speaker. Een klere herrie. Onderweg stoppen we af en toe om wat te eten. We hebben gisteren bij de supermarkt wat dingen gekocht. Veel hadden ze niet. Dus mijn maaltijdrepen, meegenomen als noodrantsoen, komen van pas. Duco heeft ontbijtkoek. Door te delen hebben we toch een aardige lunch. De tweede waterval is vooral water van verschillende kanten ziet er mooi uit hoe dat bij elkaar komt. Ook lopen we nog door een grot heen. Niet heel bijzonder in vergelijk met gisteren. Ook hier pakken we aan het eind een bus. Inmiddels is het behoorlijk druk. Het is maar goed dat het laag seizoen is. Dan is het geen feestje volgens Jason. Chinezen zijn ook behoorlijk lomp. Ze duwen je Gewoon omver als je niet oppast. Of gaan gewoon voor je fototoestel staan als je aan het fotograferen bent.

De laatste is dus de grootste waterval van Azië. Om daar te komen moeten we heel veel trappen af. Vervolgens weer een stuk omhoog zodat we ook achterlangs de waterval kunnen. Chinezen lopen allemaal met regenjassen. Ik wordt wel een beetje nat maar het valt reuze mee. Deze is wel indrukwekkend en wordt door veel mensen bezocht. Aan het einde kunnen we met 2 roltrappen omhoog (340 m). Inmiddels is het half 5 en hebben we al zo’n 15 km gelopen. Eenmaal boven nemen we weer een shuttlebus naar de ingang waar we door onze chauffeur worden opgehaald. bij de bus komen we nog een leuk bord van de politie tegen. Als je wil vechten dan moet je van het ziekenhuis houden of van een politiecel. Jason verteld later dat de winnaar naar de cel gaat en de verliezer naar het ziekenhuis :-) Het is dan inmiddels 5 uur. Een lange dag met heel veel lopen en klimmen. Moe en voldaan met de bus terug naar Juizhou.

Na een uur zijn we er en gaan eerst naar de bakker. Ook nog even om fruit aan de andere kant van het dorp. Morgen maar een keer geen noedelsoep maar cake en fruit.

Om 7:30 gaan we eten aan de overkant. Lekker makkelijk en lekker. Ik ben nu al 2 dagen ‘s ochtends en ‘s avonds snotterig en heb keelpijn. Het lijkt wat erger te worden. wim voelt zich niet zo lekker. Het is weer een gezellige maaltijd en we lachen wat af. We hebben veel lol met Jason wat best bijzonder is. Morgen hebben we een rustige dag. Kunnen we Juizhou bekijken. We spreken af om om 9 uur te vertrekken. Omdat Wim morgen ook niet voor noedelsoep gaat spreken Duco en ik af om met Jason Om 8 uur in the guesthouse te ontbijten. Ik verzorg het ontbijtbuffet :-) met banaan, peer, koek, cake, Nescafe latte. En Duco met ontbijtkoek. Ik heb in mijn kamer openslaande deuren naar een balkon. Heb de heren gevraagd om een serenade. ben benieuwd.

Morgen gaat Jason ook nog Tai Chi met ons doen. En een spelletje majong. Wordt toch nog druk. Want we vertrekken om 14 uur via een theeplantage naar onze volgende plek.

Na het eten wil ik nog wel even door het stadje lopen. Er hangen mooi lantaarns en er loopt een riviertje doorheen. De anderen gaan slapen. Duco en ik gaan nog even aan de wandel langs het riviertje met mooie bruggetjes en moderne beelden langs de waterkant. Het is mooi en heel rustig. Ben benieuwd of de foto’s zijn gelukt. Als het begint te spetteren is het tijd om terug te gaan. Tas alvast inpakken, verslag schrijven en naar bed. De benen hebben er 17 km op zitten. Die hebben rust nodig.

Verslag uit: China, Anshun

Vakantie 2019 - China-Guizhou