Longli - plaatsje in de buurt van Anshun - Reisverslag uit Anshun, China van Monique - WaarBenJij.nu Longli - plaatsje in de buurt van Anshun - Reisverslag uit Anshun, China van Monique - WaarBenJij.nu

Longli - plaatsje in de buurt van Anshun

Blijf op de hoogte en volg Monique

04 November 2019 | China, Anshun

Dag 14

Dank je wel voor de reacties. Hier wat antwoorden op jullie berichtjes. 

@Henri: Tijdens de optochten bij de festivals van de Miao, Shui, Dong etc. zie je de minderheden voorbij komen in hun traditionele kledij. Prachtig. Heel vaak met zilver (kleurige) hoofdtooien en geborduurde kleding. Echte feestkleding. En ik ben de jongste van de groep, dus inderdaad kreeg ik een sta toilet. Wel makkelijker met douchen als die boven het toilet hangt.

@Anita: De groeten van Duco. Die heeft geen idee wat ik schrijf :-) Het is gezellig. Raak alleen gefrustreerd van de mooie foto’s die hij maakt. Zo kan ik het helaas niet. 

Van morgen voor het eerst niet gaan ontbijten. Geen zin in de noedelsoep in het hotel in Longli. Ik had nog wat cakejes, een Japanse peer en een Nescafe Latte. Heel goed geslapen vannacht. Voor de verandering geen hard bed. Bijna een hele nacht doorgeslapen. Gelukkig nog wel 1x wakker geworden zodat ik een andere accu in de lader kon stoppen :-) Wel snotterig en een beetje keelpijn. Hoop niet dat ik zo beroerd wordt als Wiljo. Het gaat een beetje door de groep. 

We beginnen met een rit van zo’n 2 uur naar een dorpje. Vraag me niet hoe het heet. Ik denk Sanjia. Doordat alles zo goed geregeld wordt door Jason, en het programma is aangepast, volgen we gewoon Jason. En js het ook elke keer weer goed geregeld. Er is een markt die toch weer anders is dan die we gezien hebben. De mensen hier hebben een soort van vierkante manden op hun rug met boodschappen. Soms nog van riet, maar meestal van een soort gevlochten kunststof band. Erg leuk. Ze dragen die als een rugzak. Veel oude vrouwtjes en mannetjes. Maar ook jonge mensen. We zien een moeder met een peuter die nog een broekje aan heeft wat open is bij de billen. Alleen een kwestie van op de grond zetten en het kind kan zo plassen. Vroeger zag je dat veel vaker. Tegenwoordig gebruiken de meeste gewoon luiers. Ook hier merk je dat er weinig blanken komen. Mensen staren ons aan. Als je dan Ni Hou zegt komt er een glimlach. Leuk om dan reacties te krijgen. Wordt wennen in Nederland om niet iedereen de hele tijd gedag te zeggen. We zien van alles. Kleren, groenten, tofu, gereedschap, fruit, etc. Ik koop een klein opvouwbaar schaartje voor 5 yuan. Spotgoedkoop. 10 yuan is €1,30. 

Als we op straat lopen wordt een oud vrouwtje van achteren aangereden door een auto. Ze valt voorover en haar boodschappen vallen op straat. Ik sta er pal naast. Samen met 2 Chinezen tillen we haar overeind en Duco raapt de boodschappen op. Ze kan neit op haar benen staan gelukkig nemen allemaal mensen haar over en laten haar ergens zitten. Geen idee hoe het afgelopen is. Het verkeer staat een tijdje vast maar wij kunnen toch niks doen. 

Na de markt rijden we weer een paar uur naar Zhijin. Daar lunchen we. Gek genoeg komt de rijst me nog niet de neus uit. Jason zorgt steeds voor wat andere gerechten in combinatie met gerechten die we lekker vinden. 

Na de lunch gaan we de Zhijin caves bezoeken. De grootste limestone cave van China. Het is een enorm grote grot. We lopen van de ene kant naar de andere in bijna anderhalf uur. Het gaat omhoog en omlaag met trappen. Ergens rond de 3,5 km. Het is indrukwekkend maar op een gegeven moment heb ik het wel gehad. Ik loop vooruit en wacht aan het eind van de grot. Daar staan wat stoeltjes. Omdat ik niet zeker weet of Jason weet dan ik vooruit ben gelopen wacht ik in de grot. Maar als Duco ook komt gaan we buiten wachten. Na ongeveer een kwartier komt de rest. Toch weer 8000 extra stappen op de teller :-)

Vanaf het eindpunt rijden we met een shuttlebusje naar de ingang waar de bus op ons wachten. Natuurlijk eerst nog even een fotoshoot met allemaal schoolmeisjes. Vooral van Duco zijn lengte zijn ze onder de indruk. Die geniet wel van de aandacht van al die schoolmeisjes :-)

Het is tegen het einde van de middag. Volgens Jason nog anderhalf uur naar onze guesthouse. Het is wat langer. Onderweg stoppen we weer even bij een benzinepomp. Voor sommige even een momentje om chips te kopen. Dat is nog wel lastig. Meestal niet te lezen wat voor smaak. En als we het wel kunnen lezen is de keuze chicken, beef, cucumber, BBQ, tomato of original flavour. Die laatste is er meestal niet, en die andere smaken zijn vrij smerig. 

Volgens het programma overnachten we in Anshun. Maar dat is gewijzigd in een guesthouse in een plaatsje vlakbij. Geen idee hoe het heet. Morgen nog een keer vragen. Iets met J, u en i. Jason is er voor het eerst volgens mij. Het is een leuk plaatsje met leuke straatjes en gebouwen. Het is al donker dus de winkels zijn al dicht. Ons guesthouse is echt heel leuk. Ik heb een mooie kamer met een heel groot 2-persoonsbed. Kan gewoon overdwars. Met openslaande deuren en een balkon. Heb Duco en Jason gevraagd om een serenade. Ben bang dat dat er niet in zit. Ik heb het nog niet met daglicht gezien maar volgens mij is het een geweldige plek. Lekker watme douche, maar helaas ook de eerste akkerlak gezien. Dat laatste hoort er ook bij. 

We eten aan de overkant waar we ook weer in een aparte kamer worden gezet. Dat doen Chinezen met gezelschappen. Na het eten gaan we even naar een supermarktje. De bedoeling is wat cakejes voor de lunch morgen. We gaan een hele dag op pad naar de grootste waterval van Azië. Al met al 5 uur wandelen in een langzaam tempo. Er is niet echt gelegenheid om te lunchen. De supermarkt heeft niet veel. Dus goed dat ik maaltijd repen bij me heb en Duco ontbijtkoek. Zo samen komen we de dag wel door. Morgen om 7:15 verzamelen voor het noedelsoep ontbijt. Nu alleen nog met Duco en Wim. Het wordt een lange dag. Volgens het weerbericht droog. We beginnen met 9 graden en dat loopt op naar 17 graden. Prima wandelweer langs de watervallen. 

Verslag uit: China, Anshun

Vakantie 2019 - China-Guizhou

Bezoek aan de provincie Guizhou

Recente Reisverslagen:

12 November 2019

Xingyi - Guiyang

10 November 2019

Xingyi, Wanfenglin

09 November 2019

Zhenfeng - Xingyi

08 November 2019

Ziyun - Zhenfeng

07 November 2019

Ziyun, Buyi en Cave tribe
Monique

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 75
Totaal aantal bezoekers 79377

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 08 April 2023

Vakantie 2023 - Japan

19 September 2021 - 01 Oktober 2021

Vakantie 2021 - Andalusië

21 Oktober 2019 - 13 November 2019

Vakantie 2019 - China-Guizhou

09 September 2018 - 24 September 2018

Vakantie 2018 - Oost China

01 Oktober 2017 - 01 Oktober 2017

Vakantie 2017 - Indochina

23 September 2016 - 14 Oktober 2016

Vakantie 2016 - Japan

01 Januari 2016 - 01 Januari 2016

Vakantie 2015 - Iran

19 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Vakantie 2014 - Baltische Staten & St. Petersburg

12 September 2013 - 27 September 2013

Vakantie 2013 - Oezbekistan

12 September 2012 - 04 Oktober 2012

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

06 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Vakantie 2011 - Sri Lanka

18 December 2010 - 01 Januari 2011

Vakantie 2010 - Tunesie

06 September 2009 - 03 Oktober 2009

Vakantie 2009 - Indonesie

07 November 2008 - 24 November 2008

Vakantie 2008 - Cuba

08 Oktober 2006 - 29 Oktober 2006

Vakantie 2006 - Syrie/Jordanie

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Vakantie 2005 - China

Landen bezocht: