Juizhou - Ziyun - Reisverslag uit Ziyun, China van Monique - WaarBenJij.nu Juizhou - Ziyun - Reisverslag uit Ziyun, China van Monique - WaarBenJij.nu

Juizhou - Ziyun

Blijf op de hoogte en volg Monique

06 November 2019 | China, Ziyun

Dag 16

Vandaag een rustige dag. Redelijk geslapen. Ik ben erg verkouden en als ik niet in beweging ben begin ik heel erg te snotteren. Dus vannacht in etappes geslapen. 

Om 7:30 gaat de wekker. Douchen, tanden poetsen en aankleden. Dan koffie maken voor mij en Jason. Duco, Jason en ik ontbijten beneden onder de parasol. Niet dat de zon schijnt :-) het druppelt een beetje. Het is nog maar een graad of 10. Vandaag wordt een koude dag met maximum van 14 graden. Dus niet alleen het super lichte dins jasje gaat aan maar ook mijn regenjas en warme sjaal. Ik voel me net moederoverste als ik Japanse peren schil voor ons drieën en cake uitdeel. Smaakt goed. 

Om 9 uur gaan we met Jason het stadje in. Hij neemt ons mee naar de leuke straatjes. Het is niet zo groot dus we hadden dat ook zelf kunnen doen. Maar hij kan soms leuke extra informatie geven. Na ruim een uur gaan Duco en ik alleen op pad. De rest gaat terug naar de guesthouse. Inge wil majongen. Wij ook maar pas als we nog verder rond gekeken hebben. We lopen langs het water waar we ook gisterenavond hebben gelopen en door kleine straatjes. Al snel komen we er achter dat het stadje niet zo groot is. Wel heel leuk. Al is het erg rustig omdat het naseizoen is. En een beetje meer zon zou ook leuk zijn. In de zomer schijnt het extreem druk te zijn. Dat zien we ook wel aan de grote hoeveelheid parkeerplaatsen aan de rand van de Old City. 

Om ongeveer half twaalf zijn we weer terug. We gaan ook nog even de thee winkel naast de guesthouse binnen. Daar wordt door een jong meisje een thee ceremonie uitgevoerd. Vooral veel ruiken aan thee, spoelen van kopjes en kannetjes met heet water, overschenken van thee van kommetje naar kannetje naar kopje. Leuk. Ze wil ook heel graag een selfie met ons. Maar pakt daarna nog een echt fototoestel voor een echte foto. 

In de guesthouse horen we dat we om 12:15 verzamelen om te gaan eten. Na even op de kamer te zijn geweest ga ik op een krukje bij de ingang van de guesthouse zitten. Lekker het leuke straatje in kijken en zien wat er allemaal langs komt. Duco vond het blijkbaar ook een goed plan en zit er ook. Een vrouwtje van de guesthouse kan het niet aanzien dat we op de gammele krukjes zitten en komt met terrasstoelen naar ons toe. Het maakt niet uit hoe hard we er tegenin gaan. Dus we gaan maar zitten. Op een gegeven moment komt er een groepje Chinezen aan met een grote glimlach. Het zijn mensen die we meerdere keren bij de watervallen zijn tegen gekomen. Wij vallen erg op. Maar een van de Chinese dames ook. Die heeft haar haar heel ingewikkeld, en lelijk, omhoog gedaan met enorm veel haarlak. Die was voor ons ook heel herkenbaar. 

We eten schuin tegenover de guesthouse. Elke keer nemen we jas, trui, zaklamp, paraplu, etc. mee als we gaan eten. Vaak gaat nog even iemand terug naar de kamer om iets te halen als we wat vergeten zijn. En dan blijkt dat we alleen maar schuin hoeven over te steken. Dit keer dus ook. Ditmaal weer in een aparte ruimte met majong tafel. De eettafel is er een met een soort kachel er onder. Dat hebben we vaker gehad. Deze keer staat die aan en is het lekker warm. Want het is maar iets van 14 graden vandaag. Het eten is weer lekker. Vaak zijn er groentes die ik niet eerder heb gezien. 

Na het eten krijgen Inge, Duco en ik majong les van Jason. Je hebt speciale electrische tafels. Je drukt op een knop en dan komen de stenen vanuit de tafel omhoog op de tafel. Leuk om te weten hoe het spel gaat. Er zijn veel regels, maar we beginnen met de basis. Er zijn 3 soorten stenen. Een serie is lastig omdat daar de cijfers 1 t/m 9 op staan in Chinese karakters. En die kennen we natuurlijk niet. Behalve dan 1 t/m 3 :-)

Als het spel is afgelopen gaat de tafel open en schuif je de stenen naar binnen. Vervolgens druk je op een knop en verschijnen er nieuwe. En dat zijn ook andere want deze serie is groen en de eerste was blauw. 

Om 14:00 checken we uit. Onze tassen gaan in een klein veachtwagentje en we lopen naar onze bus. Inge had haar zakje met een kaki in de prullenmand gestopt zodat die niet door de bus kon rollen. Als ik de chauffeur de zakjes uit de prullenmand zie verschonen haal ik die eruit. Hij kijkt me stom verbaasd aan dat ik in de vuilnis zit te rommelen :-) Maar moet lachen als ik de kaki eruit haal en aan Inge geef. Hij vind ons maar vreemd en verstaat geen woord. Gebarentaal snapt hij ook niet. Bijvoorbeeld als we gebaren met theekopje omdat er geen thee is komt hij met lepels. 

We rijden een uur naar een theeplantage en fabriek. De fabriek ligt stil en we zien alleen maar apparaten. In een andere hal zijn ze bezig maar is het vooral stoffig. Er is niet veel te zien. Gelukkig heb ik het eerder in Sri Lanka gezien. Daarna lopen we tussen de thee velden door. Ziet er wat rommelig uit. We zien wat vrouwen aan het werk. Ze halen het onkruid weg tussen de nog jonge struiken. Er wordt in deze tijd van het jaar geen thee geplukt. Het is lekker om even te lopen en de benen te strekken. Maar het is een beetje regenachtig en koud. 

Daarna is het nog zeker anderhalf uur rijden naar Ziyun. We rijden door industriegebied. Vooral grijs en grauw. Dit is voor het eerst dat de omgeving zo lelijk en vies is. Maar om kwart over 6 zijn we dan toch in een grotere stad waar ons hotel is. Een mooi hotel met lekker zacht bed. Klein en compact, maar mooie kamer. Natuurlijk weer een raam tussen badkamer en bed. Zie je vaker in China. 

Om 7 uur gaan we eten. Dit keer smaakt het mij niet zo goed. Ik hoest al een beetje, naast het gesnotter, en dan schiet er ook nog een peper in mijn keel. Jadon en chauffeur moeten lachen als ik een enorme hoestbui krijg. Na het eten loop ik nog even voorbij het hotel. Daar zie ik aan de overkant een poort van ren park en hoor ik muziek. Er zijn drie groepen mensen aan het dansen. Dat zie overal in China. Zonder gene staan groepjes mensen, jong en oud, te dansen. Er spelen ook wat kinderen. Een vader probeert zijn zoon wat dingen tegen mij te laten zeggen. Uiteindelijk moet ik er even bij komen zitten. Hij maakt me duidelijk dat zijn zoon 6 is en de andere 2 jaar. Met een vertaal app stelt hij nog wat vragen. Spreekt wat in en dan verschijnt de Chinese en Engelse tekst. Sinds gisteren heb ik, dankzij Wim, ook de google translate app in gebruik. Had die wel maar was het even vergeten. Je tikt in Engels wat tekst en die wordt dan vertaald in het Chinees. Dus ik kan vertellen dat er morgen naar de Cave Tribe gaan. Ik geloof dat hij zich ook wel als gids had willen aanbieden. Toch wel grappig dat je zo een beetje kan communiceren. 

Morgen gaan we weer naar een lokale markt. Dit keer van de Buyi. En naar de Cave Tribe. Weersverwachtingen zijn ook wat beter. Bewolkt en zonnig en zo’n 17-18 graden

Verslag uit: China, Ziyun

Vakantie 2019 - China-Guizhou

Bezoek aan de provincie Guizhou

Recente Reisverslagen:

12 November 2019

Xingyi - Guiyang

10 November 2019

Xingyi, Wanfenglin

09 November 2019

Zhenfeng - Xingyi

08 November 2019

Ziyun - Zhenfeng

07 November 2019

Ziyun, Buyi en Cave tribe
Monique

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 78986

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 08 April 2023

Vakantie 2023 - Japan

19 September 2021 - 01 Oktober 2021

Vakantie 2021 - Andalusië

21 Oktober 2019 - 13 November 2019

Vakantie 2019 - China-Guizhou

09 September 2018 - 24 September 2018

Vakantie 2018 - Oost China

01 Oktober 2017 - 01 Oktober 2017

Vakantie 2017 - Indochina

23 September 2016 - 14 Oktober 2016

Vakantie 2016 - Japan

01 Januari 2016 - 01 Januari 2016

Vakantie 2015 - Iran

19 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Vakantie 2014 - Baltische Staten & St. Petersburg

12 September 2013 - 27 September 2013

Vakantie 2013 - Oezbekistan

12 September 2012 - 04 Oktober 2012

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

06 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Vakantie 2011 - Sri Lanka

18 December 2010 - 01 Januari 2011

Vakantie 2010 - Tunesie

06 September 2009 - 03 Oktober 2009

Vakantie 2009 - Indonesie

07 November 2008 - 24 November 2008

Vakantie 2008 - Cuba

08 Oktober 2006 - 29 Oktober 2006

Vakantie 2006 - Syrie/Jordanie

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Vakantie 2005 - China

Landen bezocht: