Kaili - Longli - Reisverslag uit Longli, China van Monique - WaarBenJij.nu Kaili - Longli - Reisverslag uit Longli, China van Monique - WaarBenJij.nu

Kaili - Longli

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 November 2019 | China, Longli

Dag 13

Lekker geslapen en ook flink gedroomd. Al kan ik niet meer herinneren waar over. We hebben een rustige dag vandaag volgens de planning. Maar dat gaat veranderen........

Om 8 uur afgesproken om te gaan ontbijten. Veel te veel gegeten, maar het was lekker. Meloen, watermeloen, cake, toast, gebakken ei, etc. We vertrekken pas om 9:30. Ik ga dan ook maar even een stukje lopen. Omdat het nog best frisjes is ‘s ochtends draai ik om om een jas te halen. Daarna richting het grote plein. Daar hebben we eerder ‘s avonds allemaal dansende mensen gezien. Dat is nu ook. Er staan mensen te zingen met een grote versterker. Een paar meter verder nog een grote versterker waar mensen aan het stijldansen zijn. En nog iets verder idem maar dan moderne dansles. Ook zitten er oude mannetjes in rolstoelen alles te bestuderen. Als ze mij zien gebaren ze me dichterbij te komen. Jammer genoeg is een gesprek niet mogelijk. De anderen hebben een beetje op de kamer gehangen en hebben dit gemist. Wiljo is erg verkouden en lamlendig en blijft de ochtend op de kamer. 

In 10 minuten rijden we naar een markt. Blijf ik leuk vinden. We zien allerlei soorten eten. Ook zien we een vogeltjesmarkt. Bijna alleen maar mannen met kooitjes met vogels. Vol bewondering bekijken ze elkaars vogels. Er worden ook vogels verkocht. En daarbij ook kooitjes, drinkbakjes, vogelvoer, wormpjes, etc. Nooit geweten dat vogels ook krabbetjes eten. We krijgen de tijd om even goed rond te kijken. Er zijn ook vogelgevechten waar op gewed kan worden. Allemaal op een helling met een trap in het midden. 

Daarna lopen we verder naar een andere straat. Het valt me op dat we zoveel honden zien in dit gebied. En dan niet alleen om te eten zoals we bij de festivals hebben gezien. Maar ook in dorpjes bij huizen. Op de markt zien we een deel waar honden worden verkocht. Allemaal in kooitjes. Of die bedoeld zijn als huisdier of om later op te eten weet ik niet. Zoals bijna altijd staan alle verkopers van een bepaald product bij elkaar. Dus na de honden krijgen we de kippen en hanen. Daarna gereedschap, telefoons, etc. Het wordt weer bijzonder als we bij de verkoop van de traditionele kleding voor de Miao komen. Kant en klare kleding, maar ook borduurgaren, Malletjes voor patronen, stof, hoedjes, bloemen voor in het haar, etc. alles wat de Miao nodig hebben. 

ineens doet mijn camera gek. Ik heb al een paar keer gehad dat ik ineens aan het filmen was zonder dat dat de bedoeling was. Maar nu kan ik niet meer scherpstellen en de knopjes doen het niet meer. Ik kan dan ook niet naar het menu of terug kijken en foto’s weggooien. Dus stress.....

Doordat we wat langer moesten wachten omdat Annemiene wat aan het kopen was is ook Inge weer even gaan dwalen en zijn we haar kwijt. Ik en ik kon alleen maar denken wanneer zijn we In het restaurant zodat op ik kan uitzoeken wat er aan de hand is. Duco denkt dat ik sacherijnig ben omdat we zo lang hebben moeten wachten maar heeft niet door dan mijn camera niet meer werkt. Eenmaal in het restaurant alle knopjes proberen en handleiding bekijken. Maar ook Duco en Wim snappen er niks van. Jason zegt dat ik maar eerst moet eten en dat we dan later wel naar een winkel gaan. Echt veel eten lukt me niet. Wiljo is door de chauffeur opgehaald. Ze had al gegeten maar moest en zou mee komen met de chauffeur. Hij spreekt geen Engels dus ze kon niet anders dan meegaan :-)

Na het eten snel naar het hotel. We moesten eigenlijk al om 14:00 uitchecken en het is al 14:30. Gelukkig heeft Jason geregeld dat dat geen probleem is. Al doen onze deurkaartjes het niet meer en moet er iemand komen om ons in de kamer te laten. 

We rijden met de bus naar een groot gebouw met binnen allemaal electronica zaken. Daar is een Nikon winkel. De mensen zijn heel behulpzaam en proberen van alles om mij te helpen. Bellen ook nog iemand van Sony. En dat allemaal op zondag. En dan ineens doen de knopjes het weer. Conclusie: de ontspanknop was blijven hangen. Kan komen door te langzaam SD kaartje of te lang de ontspanknop ingedrukt gehouden. Ik kan de man wem omhelzen. Ik koop 2 nieuwe SD kaartjes die veel sneller zijn en ook veel goedkoper dan in Nederland. Ook Duco, die even mee was omdat ik ook niet meer zo goed kan nadenken, koopt nog een SD kaartje. Hij snapte wel dat ik van slag af was. Voor hem is foto’s maken net zo belangrijk. Jason belt de chauffeur zodat die ins kan ophalen. Ze hebben in de tussentijd rondjes gereden. Jason verteld nog even hoe sip ik was en hoe blij ik ineens weer was toen het probleem was opgelost :-)

Het is al na 15 uur en we kunnen eindelijk op pad. Ruim een uur rijden naar een dorpje waar ze papier maken. Erg mooi papier wat van hele goed kwaliteit is. Wordt ook gebruikt voor calligrafie. Leuk om het proces te zien. 

Daarna de bus weer in en op de snelweg (tolweg) naar Longli. dat zijn goede wegen. Van de ene berg naar de andere wege;n op hele hoge peilers. Indrukwekkend. we stoppen nog even bij een benzinepomp om de benen te strekken en zijn pas ca half acht in ons hotel. Snel de spullen op de kamer en een restaurant zoeken. Arie en Annemiene gaan niet mee. We eten met een klein clubje. Het smaakt weer prima. Na het eten willen de jonge kok en zijn vrouw, de eigenaars, heel graag met ons op de foto. Dus mocht ooit iemand in Longli komen... wie weet hangt er dan een foto van ons groepje aan de muur :-)

Na het eten lopen Duco en ik nog even een rondje door de stad. Het is niet veel bijzonders. Vooral veel hoge flats en flats in aanbouw. Tijd om naar bed te gaan na deze enerverende dag. 


  • 04 November 2019 - 14:02

    Anita De Zwaan:

    Wat een prachtig reisverslag. Het is net alsof ik er een beetje bij ben.
    Ik hoop voor jullie dat het een beetje vaker droog wordt.
    Ben heel benieuwd naar de foto's. Gelukkig dat je camera het weer doet.
    Geniet er maar lekker van en doe Duco de groetjes.

    Groetjes, Anita

  • 05 November 2019 - 04:05

    Henri Janssen:

    Hi Monique,
    Kan me inderdaad voorstellen dat je in de stress raakt wanneer je fototoestel het begint: de reis is veel te mooi om zonder te reizen. Gelukkig dat alles weer goed is gekomen.
    De weg naar Longli die je beschrijft, ben ik een aantal keren tegengekomen op internet: gigantisch om te zien maar lijkt me ook wel angstig, van de ene kant vertrouw ik de Chineese bouwwerken wel maar van de andere kant weet je nooit of ze er weer de kantjes vanaf gelopen hebben: niet dus! Cheers.

Verslag uit: China, Longli

Vakantie 2019 - China-Guizhou

Bezoek aan de provincie Guizhou

Recente Reisverslagen:

12 November 2019

Xingyi - Guiyang

10 November 2019

Xingyi, Wanfenglin

09 November 2019

Zhenfeng - Xingyi

08 November 2019

Ziyun - Zhenfeng

07 November 2019

Ziyun, Buyi en Cave tribe
Monique

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 78943

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 08 April 2023

Vakantie 2023 - Japan

19 September 2021 - 01 Oktober 2021

Vakantie 2021 - Andalusië

21 Oktober 2019 - 13 November 2019

Vakantie 2019 - China-Guizhou

09 September 2018 - 24 September 2018

Vakantie 2018 - Oost China

01 Oktober 2017 - 01 Oktober 2017

Vakantie 2017 - Indochina

23 September 2016 - 14 Oktober 2016

Vakantie 2016 - Japan

01 Januari 2016 - 01 Januari 2016

Vakantie 2015 - Iran

19 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Vakantie 2014 - Baltische Staten & St. Petersburg

12 September 2013 - 27 September 2013

Vakantie 2013 - Oezbekistan

12 September 2012 - 04 Oktober 2012

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

06 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Vakantie 2011 - Sri Lanka

18 December 2010 - 01 Januari 2011

Vakantie 2010 - Tunesie

06 September 2009 - 03 Oktober 2009

Vakantie 2009 - Indonesie

07 November 2008 - 24 November 2008

Vakantie 2008 - Cuba

08 Oktober 2006 - 29 Oktober 2006

Vakantie 2006 - Syrie/Jordanie

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Vakantie 2005 - China

Landen bezocht: