Tallinn - Reisverslag uit Kalamaja, Estland van Monique - WaarBenJij.nu Tallinn - Reisverslag uit Kalamaja, Estland van Monique - WaarBenJij.nu

Tallinn

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 Juli 2014 | Estland, Kalamaja

Dag 10
Vandaag een vrije dag. Toch maar gewone tijd opgestaan. Dus om 8.15 aan het ontbijt. Ondanks alle treinherrie (motoren en omroepen) toch nog redelijk geslapen. Eerst een tijdje met het raam dicht ivm de herrie. Maar dat was niet te doen. Gelukkig hield na 11 uur de herrie op.
Bij het ontbijt zie ik Kitty en Saskia. We besluiten om met z'n drieën op pad te gaan.
Achter het hotel zit het station en daar achter een markt. We besluiten eerst de markt te bezoeken. Deze moet nog een beetje op gang komen, maar er is genoeg te zien. Stalletjes met rotzooi, je kan het zo gek niet bedenken. Horloges, snoeren, camera's, gereedschap, beeldjes, speldjes, boekjes, etc. In een van de hallen zijn er slagers. Maar er wordt meteen hard geroepen dat we geen foto's mogen nemen. Heel aardig zijn ze niet. Verderop verkopen ze ook kaas. We zien Hollandse kaas en Maasdammer. Krijgen meteen een stukje om te proeven. Een stuk vriendelijker dan de dames bij het vlees. Het zijn vooral vrouwen die aan het werk zijn.
Buiten is er nog groenten, fruit en vooral ook bloemen. Daar houden ze erg van hier in de Baltisch Staten. Er is zelfs een kraam met grafstenen. Heel apart. Ook hier roepen ze dat we geen foto mogen maken.
Na de markt naar de oude stad. We lopen door de stad naar het beginpunt van de route. Ik merk dat ik al een beetje door krijg hoe de oude stad in elkaar zit. Kitty kan goed kaart lezen en heeft de route net als ik van te voren ook even goed bekeken. Zo komen we overal langs. Ook nu weer bij een Orthodoxe kerk. De Alexander Nevsky Cathedral. Helaas ook hier mogen geen foto's gemaakt worden. Jammer, het is prachtig binnen. Er is ook een dienst. Vooral veel vrouwen met hoofddoekjes. Heel devoot allemaal.
Zelfs in de Lutherse Dome Church mogen we geen foto's maken. Ik maak er stiekem 2 als blijkt dat de groepen toeristen ook niet worden gecorrigeerd. Er hangen allemaal schilden van Gilden en notabelen in de kerk. Inmiddels zijn we in de bovenstad beland. En er zijn dan ook verschillende uitkijkpunten van waaruit je over de stad kan kijken. Ook zien we ons hotel. Door langzaam via trapjes en straatjes te lopen zijn we een aardig stukje gestegen. We stoppen voor een kop koffie. De ober weet ons ook een stuk cheesecake te verkopen. Lekker. Wel Hollandse prijzen hier.
Onderweg komen we steeds grote groepen toeristen tegen met voorop een vlaggetje. Er komen ook grote cruiseschepen naar Tallinn. Die zie je vanaf de bovenstad ook liggen in de haven.
Rond een uur of half een stoppen we ergens om te eten. Blijkbaar wel een goede Italiaan. Op een gegeven moment staan er mensen te wachten tot er een tafeltje vrij komt. En dat is niet omdat er geen restaurants zijn.
Inmiddels zijn we weer in de beneden stad. Hier zien we de stadsmuur, het voormalig KGB hoofdkantoor, huizen van handelaars, etc. Allemaal mooie straatjes met prachtige panden.
Via de Catharina passage, met allemaal kleine ateliers, komen we bij het eindpunt. De kleine ateliers zijn erg leuk Glas, aardewerk, leer, schilderkunst, etc. Ik koop mijn eerste souvenir van de reis.
Met Kitty loop ik nog even naar een groot winkelcentrum net buiten de oude stad. Zij wil een onderwijs atlas kopen in het Ests. We vinden al heel snel de grote boekenwinkel en de atlas. Daarna sluiten we weer aan bij Saskia op een terras en drinken nog wat.
Via de oude stad lopen we weer terug naar het hotel. Inmiddels kennen we zo'n beetje de weg in de oude stad van Tallinn.
In het hotel een douche om af te koelen. Iets anders is er niet want op de kamer is het ook erg warm. En er staan weer veel treinen te ronken op het station en de omroeper maakt overuren.

Om half 7 gaan Kitty en ik een hapje eten. Saskia is afgehaakt. We zoeken een restaurant uit de Volkskrant (artikel van de locals van Tallinn), Sfaar. Wordt aanbevolen en staat ook in de LP. Het ligt net buiten de oude stad aan de andere kant. Via kronkelstraatjes vinden we het snel. Maar helaas. Er hangt een papier op de deur dat ze vandaag dicht zijn. We hebben pech. We hadden ook gehoord van restaurant Ribe, wat ook erg lekker zou zijn. Dus maar weer de oude stad in waar we al snel het restaurant vinden. Pierre en Marijke zitten er ook te eten. Het eten is erg goed. We krijgen een amuse, brood met smeersels en na de maaltijd een bonbon. Het is dan ook niet een goedkoop restaurant ;-)
Om 9 uur weer in het hotel. Weer douchen om een beetje af te koelen. Het is nog steeds warm, 26 graden. Tas inpakken want morgen vertrekken we om 8 uur.

• 28 Juli 2014 - 22:01

Lies:

Dat was een dag naar je hart.
    Mooie dingen zien, jammer dat je veel moois niet mag fotograferen.
Monique