St. Petersburg - Reisverslag uit Novaya Gollandiya, Rusland van Monique - WaarBenJij.nu St. Petersburg - Reisverslag uit Novaya Gollandiya, Rusland van Monique - WaarBenJij.nu

St. Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Monique

30 Juli 2014 | Rusland, Novaya Gollandiya

Dag 12
Vandaag een vrije dag in St. Petersburg. Omdat het morgen 32graden wordt hebben we besloten om morgen naar de Hermitage te gaan. Dat in de hoop dat het daar binnen niet zo warm is.
Vandaag met Annie, Philippe en Saskia de wandelroute uit de Lonely Planet lopen. We nemen eerst metrolijn 2 (blauw) en dan nog een halte lijn 5 (paars). Dan komen we zo dicht mogelijk bij de Hermitage uit. Daar bij de Triumphal Arch begint de route. We komen dan op Cathedral Square voor de Hermitage. Deze gaat pas om half 11 open maar om kwart voor 10 staat er toch al een rij. Goed om te weten voor morgen. Zelf lopen we ook nog langs de achterkant van de Hermitage. Als we terug willen blijken er weinig plekken te zijn waar je de weg over kans steken. We zijn erg gewaarschuwd voor het verkeer. Er schijnt nog wel eens iemand dood gereden te worden. Even wat verder doorlopen langs de Neva rivier en dan kunnen we weer terug naar het punt waar de wandeling verder gaat. Via straten met allemaal grote gebouwen, soms mooi soms vervallen, lopen we richting de Church on the Spilled Blood. Prachtig gebouw maar helaas vandaag dicht. Morgen hebben we herkansing. Op de hoek van de straat drinken we koffie op het terras van een duur restaurant. Lekkere koffie met een maceron erbij.
We komen langs het beeld van Alexander Pushkin, bekendste dichter van Rusland. Via Hotel de Europe en de Kazan Cathedral lopen we naar een restaurant om te lunchen. Terrassa, met een dakterras, staat goed beschreven in de LP. We zitten op bankjes aan tafel. Zit lekker als je een drankje drinkt. Maar om te eten niet heel erg handig. In ieder geval weer energie opgedaan om verder te lopen. Saskia haakt af om wat andere dingen te bezoeken. Die is al eerder in St. Petersburg geweest. Wij lopen de Nevsky Prospekt af. Tussendoor wat winkeltjes in op zoek naar souvenirs. Deze enorm drukke straat heeft volop winkels, prachtige gebouwen en terrassen. Op de terrassen zit je dan wel in de herrie van het verkeer. De route eindigt bij de Anichov most. Een van de vele mooie bruggen van de stad.
Met z'n drieën besluiten we een rondvaart met een boot te maken. Voordat we instappen krijgen we uitleg in het Engels over waar de boot naar toe gaat. Eenmaal op de boot alleen maar Russisch. De dame voorin praat een uur lang non-stop. We begrijpen er helemaal niks van. Aantal dingen weten we gelukkig zelf wel. En als alle anderen een bepaalde kant op kijken doen wij dat ook :-)
Ondanks een beetje wind is het erg warm op de boot. Het is dan ook 29 graden. Na de boottocht zoeken we snel een plekje om wat te drinken.
Op de Nevsky Prospekt kopen we een matruschka. De mijne heeft 6 poppetjes. Je hebt ze in allerlei prijsklassen.
Omdat het toch wel een eindje is besluiten we tussendoor niet naar het hotel te gaan. Ook al is het maar 2 haltes met overstap. De afstanden tussen de haltes zijn erg groot.
We lopen de Nevsky Prospekt helemaal af. Helaas is ook St. Isaacs Cathedral vandaag dicht. Die komt dus ook voor morgen op het programma.
Vlakbij is restaurant Teplo. Het staat goed aangeschreven in de LP. En het is ook erg leuk. Lekker buiten in een binnentuin. Als we voor 8 uur weg zijn kunnen we een plekje krijgen. Nou dat redden we wel in 2 uur. Wel is het even goed geld tellen. We hadden gisteren iets meer geld moeten pinnen. Maar gelukkig hebben we net genoeg.
Al met al zijn we 11 uur op pad, en buiten, geweest vandaag. De benen willen niet meer. Rustig aan gedaan maar de hitte eist ook zijn tol.
Wat water kopen, hier kan je niet uit de kraan drinken, en op naar het hotel. Afkoelen bij de ventilator en een lekkere douche. Morgen onze laatste dag in St. Petersburg. Geen idee of we vrijdagochtend wat kunnen doen. Het is nog steeds niet bekend hoe laat we vertrekken naar de luchthaven. Erg onhandig. Informatievoorziening laat wat te wensen over.

Verslag uit: Rusland, Novaya Gollandiya

Monique