La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Monique - WaarBenJij.nu La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Monique - WaarBenJij.nu

La Paz

Blijf op de hoogte en volg Monique

23 September 2012 | Bolivia, La Paz

dag 11 - La Paz

Vandaag hebben we een vrije dag in La Paz. De wekker gaat om 8 uur en om 9.15 ontbijten we en gaan we op pad. De meesten zijn al vroeger op pad. Maar hier komen de dingen niet zo vroeg op gang. We hebben een wandelroute door La Paz gekregen en besluiten die te gaan lopen. We lopen eerst naar Plaza San Francisco. Het loopt omhoog dus we doen rustig aan.
Op het Plaza San Francisco staat Iglesia San Francisco. We gaan er in kijken wat rond en nemen een foto. Dat laatste is niet helemaal de bedoeling. We worden door een mannetje gewaarschuwd. Het is een prachtige kerk van mooi steen gemaakt. Binnen natuurlijk allemaal heiligen die worden aanbeden. Mensen komen binnen en zetten daar bloemen neer en bidden.
We vervolgen de route via Calle Sangárnaga. Een straatje vol souvenirs winkeltjes. Dus we schieten niet echt op. Feikje ziet wat leuke schilderijtjes dus we duiken een soort winkelcentrum met allemaal winkeltjes in. Ik zie daar leuke vilten pantoffels. Hier in Bolivia gemaakt maar natuurlijk niet heel authentiek. Wel heel leuk.
Ook zie ik op een gegeven moment wat bolhoedjes. Helaas alleen bruin of zwart met grijs. De prijs zakt zonder dat ik iets zeg of doe al van 95 naar 85. Ik gok erop dat we later nog wat hoedjes tegen komen. En gelukkig is dat ook zo. Ik koop een bolhoedje, bombino, voor Bs. 65,-.
Ook komen we winkeltjes tegen met moderne dingen. Mooie leren tassen en truien. Wel duur.
Via de Calle Linares komen we op de Mercado de Hechiceria (heksenmarkt). Het is een straatje met souvenir winkeltjes maar dus ook wnkeltjes met kruiden en allerlei spullen om te offeren. Ook hangen er allemaal lama foetussen. Die gebruiken ze ook voor ¨good luck¨. Bijvoorbeeld bij het bouwen van een nieuw huis begraven ze zo´n foetus onder de voordeur. Verder allemaal mengsels tegen: hoge bloeddruk, diabetes, reuma, etc. Je kan het zo gek niet bedenken. Ook liggen er verse kruiden zoals kamille. Verder zijn er beeldjes en talismannen. De talismannen zijn kleine flesjes waar vanalles in zit wat goed is voor de liefde, geld, werk, etc. Er liggen ook pakketten met snoep waar al dat soort dingen op staan. Leuk om te zien.
Op straat zien we ook een yatiri. Dat is een Aymara healer die de toekomst voorspeld met geld en cocabladeren. Dat doen ze echter alleen bij locals. We hadden er anders toch ook niks van verstaan. In deze buurt zie je ook veel mensen van de Aymara bevolking. Prachtige kleding en mooie hoeden of mutsjes.
We gaan ook ergens even internetten. We worden gewaarschuwd goed op onze fototoestellen te passen. En als we naar de Mercado Negro willen wordt dat afgeraden. We doen maar wijs en lopen de andere kant op. Inmiddels hebben we ook wel trek in iets. Bij de Iglesia San Francisco zit bij het museum een eettentje op een binnenplaats. Ik zie het als we langs lopen en het lijkt me een prima plekje. Lekker beschut zitten waar je ook rustig kan zitten zonder aldoor heel erg op je spullen te passen. Het blijkt van een Nederlander te zijn. We drinken er een heerlijke koffie. Voor het eerst weer koffie sinds schiphol. En lekker! We krijgen zelfs een tweede kopje aangeboden. We eten er ook een sandwhich jamon & queso (ham kaas). Lekker.
Ik denk dat we wel 2 uur daar gezellig hebben zitten praten over Bolivia. Er zijn hier heel veel regels maar niemand houd zich er aan. Een rood stoplicht stop je alleen voor als er ook een politieman bij staat. Je ziet ook hier af en toe mensen in een zebrakostuum bij de zebrapaden omte helpen.
De temperatuur is hier goed. We starten steeds met een vestje maar met het zonnetje is het al snel lekker van temperatuur. ´s Avonds wel een trui en jas aan.
De Nederlander verteld ons ook dat iedere automobilist in principe verplicht verzekerd is tegen letsel schade. Het verkeer is dan ook heel erg interessant. Soms kost het behoorlijk wat moeite om naar de overkant te komen. Helaas rijden er ook mensen zonder rijbewijs. Ja..... die zijn dus niet verzekerd.
Om ca. 16.30 zijn we weer in ons hotel. We hebben aangegeven dat we ´s avonds mee gaan om ergens te eten met daarbij een dans- en muziekvoorstelling (peñas). Dat hoort er een beetje bij.
Helaas is de tent die uitgekozen was dicht. Ze hadden de belasting niet betaald en moesten een paar dagen dicht. We vertrekken om19.30 naar een andere locatie. Daar kunnen we helaas pas vanaf 21 uur eten en de voorstelling is vanaf 22 uur. Een aantal gaan met de taxi. Maar ik ga met een groepje lopen. Dat valt vies tegen. We moeten5 straten stijl omhoog. Ik ben helemaal kapot. En je merkt dan toch heel goed dat je boven de 3500 meter zit. We kunnen wel wachten in het restaurant maar het mannetje mag alleen de deur open doen en geen drank schenken.
Het eten is OK en de voorstelling is wel leuk om gezien te hebben. Om 12 uur gaan we weg, de voorstelling is dan nog niet afgelopen. Ik stort bijna in. En vind het ook wel geoeg. Ditmaal stap ik bij anderen in de taxi om naar het hotel te gaan. Al was naar beneden geen probleem geweest.
Eenmaal op de hotelkamer blijkt dat ze het kacheltje aan hebben gezet. Balen nu is het weer zo heet. De dag ervoor hadden we gevraagd om het uit te zetten. Ben benieuwd of ze nu weten dat wij het morgenavond ook niet willen. Als snel lig ik in diepe slaap.
Morgen beginnen we om 9 uur met een soort busrit door de stad langs alle bezienswaardigheden. Dus uitslapen zit er niet in.

• 23 September 2012 - 21:09

Mama:

Dit was wel een zwaar dagje voor je. Zoveel lopen en dan zo stijl omhoog.
    Ik hoop dat je een goede nachtrust hebt ondanks het aangestoken kacheltje.
    liefs mama

• 24 September 2012 - 15:50

Christine:

Hoi zus,

Wat een lange dagen maken jullie zeg. Ik kan me voorstellen dat je soms helemaal kapot ben.
    Je krijgt wel echt een hoop te zien.
    leuk dat je je bolhoedje hebt kunnen vinden. Het is wel echt een souvenier van daar.
    Geniet ervan.

Zussie

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

Een rondreis door Bolivia & Peru.