Cusco - Lima - Mardrid - Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu Cusco - Lima - Mardrid - Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu

Cusco - Lima - Mardrid - Amsterdam

Blijf op de hoogte en volg Monique

05 Oktober 2012 | Nederland, Amsterdam

dag 22 - Cusco - Lima

Vandaag vertrekken we naar huis. Het plan is om nog even wat souvenirs te kopen en koffie te drinken bij de Starbucks. Want we vertrekken om 11 naar de luchthaven van Cusco. Iets eerder dan de geplande 12 uur ivm een mogelijke staking. Toch loopt het anders. Als ik onder de douche sta komt Marcella vertellen dat we al om 10 uur weg gaan. Er zijn al allerlei wegen geblokkeerd door de staking. De weg naar de luchthaven is nog wel vrij maar dat kan natuurlijk elk moment veranderen en dat risico nemen we niet. Cusco in gaat dus niet meer lukken. We pakken onze tassen in en ontbijten. Ik loop nog even naar een winkeltje voor wat flesjes water.
Om 10 uur komt het busje. Er is een apart busje voor de bagage. Mochten we staande worden gehouden is het idee dat dit busje misschien wel door mag. En dan hoeven we ook niet zo te sjouwen.
De busjes nemen een sluip door kruip door route en we komen zonder problemen aan op de luchthaven. Er staat daar volop politie om te voorkomen dat ook de ingang van de luchthaven geblokkeerd zal worden.
Omdat we zo vroeg zijn gaat Marcella proberen ons op een eerdere vlucht naar Lima te krijgen. Ze vond het al een beetje krap en nu zijn we 3 uur vroeger al op de luchthaven. Het lukt om ons op een eerdere vlucht te krijgen. Inchecken duurt wel een uur. Snel zijn ze niet. In Lima wordt het dan wel lang wachten net als in Mardrid waar we ook 5 uur wachten in het verschiet hebben. Inmiddels is er voor Leo een rolstoel geregeld want die is er niet best aan toe. Hij wil niet naar een dokter omdat hij bang is dat die gaat zeggen dat hij niet mag vliegen. Hij wil gewoon naar huis.
In Lima nemen we echt afscheid van Marcella. Die heeft nog een lange rit naar het centrum voor de boeg. Morgen komt er een nieuwe groep en begint het rondje voor haar weer op nieuw. We hebben veel gehad aan Marcella, een leuke gezellige meid. Het is jammer dat we afscheid moeten nemen. Misschien zien we elkaar nog een keer in Amsterdam.
We lopen naar de foodcourt om daar maar wat rond te hangen en wat te eten. En ja hoor, hier is ook een Starbucks. De geplande koffie in Cusco die niet door ging kunnen we nu nuttigen in Lima. We hebben WiFi en kunnen dus ook even de mail en nu.nl checken.
Verder lopen we nog wat rond maar er is niet zoveel te zien. Feikje en ik eten voor de laatste keer McDonalds. Smaakt goed. Dan gaan we door de immigratie. We doen dat op tijd omdat we niet weten wat voor rijen ons nog te wachten staan. De bagage is wel meteen van Cusco uit doorgechecked naar Amsterdam. Alles gaat heel snel moeten alleen weer onze flesjes water inleveren. Net als overal. We bezoeken hier ook nog maar de aanwezige winkels. Maar alles is erg duur. We proeven in 3 winkels nog even de Britt chocolade die hier verkocht wordt. Allerlei soorten fruit of koffiebonen met een laagje chocolade.
Als het bijna tijd is om te boarden zien we Leo en Lia nog steeds niet bij de gate. Die zouden met rolstoel opgehaald worden bij de McDonalds en zouden toch ook al bij de gate moeten zijn. We maken ons zorgen. Bert en Ronald trekken wat mensen van Lan aan hun jasje zodat die kunnen kijken waar Leo en Lia zijn. Gelukkig blijkt later dat Lia ook maar eens gaan kijken is waarom ze maar niet opgehaald worden. Ze vind iemand en ze worden via snelle sluipwegen naar het vliegtuig gebracht. Gelukkig!
Feikje en ik hebben goede plaatsen in het vliegtuig, raam en gangpad. Ik slaap iets minder goed dan op de heenweg maar de ruim 10 uur vliegen gaan toch redelijk snel voorbij. En gelukkig doet ons televisiescherm het dit keer wel en kunnen we naar een film kijken.

dag 23 - Madrid - Amsterdam

We komen aan in Madrid en moeten 5 uur wachten voordat we door vliegen naar Amsterdam met Iberia. Allerlei mensen hebben me verteld dat het heel druk kan zijn in Madrid en je veel tijd nodig hebt om door te vliegen. Vooral omdat we uit Zuid Amerika komen. Wij merken daar helemaal niks van. Alle controles gaan heel voorspoedig en we zijn al snel met het treintje naar de juiste terminal waar we ook nog een keer door de bagagecontrol moeten. En dan begint het wachten ......... Helaas heb ik ineens heel veel last van mijn knie. Gelukkig is het goed gegaan op vakantie maar dat opgepropt zitten in een vliegtuig heeft mijn knie geen goed gedaan. Hoop dat het wegtrekt want nu loop ik een beetje mank.
We ploffen in terminal 4 neer bij een horeca gelegenheid. Want we zitten dan wel in de juiste terminal, een gate is nog niet bekend. Er zijn winkels die we kunnen bekijken. Na al zoveel uur onderweg te zijn staat mijn hoofd niet naar Bally, Boss, Hermes, Chanel, etc.
Om 5 uur gaan we wat eten. Want op de Iberia vlucht naar Amsterdam krijgen we helemaal niks te drinken of eten. Je kan het wel kopen maar het ziet er niet lekker uit en kost ook veel. De Penne Bolognese is niet echt geweldig maar vult wel. En we zijn ook weer even bezig.
De vlucht met Iberia gaat snel. En we zijn dan ook ruim op tijd op Schiphol. Altijd nog even spannend bij de bagageclaim. Zit mijn tas er wel bij. We nemen afscheid van de groep en iedereen is al snel weg. Feikje gaat nog met mij mee omdat ze nog helemaal naar Zwolle moet. De taxichauffeur is er al snel en in no-time ben ik thuis.
Na 32 uur onderweg is het heerlijk om te douchen en lekker in bed te kruipen. Nooit geweten dat ik zo'n lekker bed had. En het is bijna wennen zonder 3 lagen dekens te slapen ;-)

dag 24 - Amsterdam

Om 8 uur gaat de wekker. Ik breng Feikje naar station Duivendrecht. Duik daarna nog even mijn bed in. En dan begint het opruimen, de was, etc. Het avontuur zit er weer op. Het was een prachtige reis maar ook heel vermoeiend. Gelukkig heb ik nog een paar dagen vrij.
Binnenkort staan de foto's op smugmug.

• 05 Oktober 2012 - 16:53

Mama:

Gelukkig weer in Nederland.
    Ik heb alle verslagen gelezen, vond ik erg leuk.
    Zoals je al schreef, er gaat niets boven je eigen bed.

• 09 Oktober 2012 - 13:06

M.M.Mangas Ruiz:

Welkom thuis, Monique. We zijn erg beniuwd naar je mooie foto's.
    Dank je wel voor je mooie verslag.
    Liefs en tot in het AMC
    Marga

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

Een rondreis door Bolivia & Peru.