Ahangama - Galle - Colombo - Reisverslag uit Lankan Finolhu, Malediven van Monique - WaarBenJij.nu Ahangama - Galle - Colombo - Reisverslag uit Lankan Finolhu, Malediven van Monique - WaarBenJij.nu

Ahangama - Galle - Colombo

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

22 Oktober 2011 | Malediven, Lankan Finolhu

dag 15
We vertrekken na een ontbijt van ei, toast, bonen en spek om half 8. Ik heb natuurlijk die bonen overgeslagen ;-) Vandaag hebben we een drukke dag.
We zijn om 10 uur in Galle. Het is al heel erg warm. Galle is een stadje met veel VOC geschiedenis. Het is in 1663 gebouwd door de Nederlanders. Het fort is door de Unesco bestempeld als World Heritage Site. Daar hebben we er inmiddels vaal van gezien in Sri Lanka.
We lopen met Dewa door het stadje en bezoeken de Nederlandse kerk, het museum etc. In de kerk liggen op de grond allemaal grafstenen met Nederlandse teksten. Ook lopen we over de muur rondom het stadje. De oude stad van Galle is goed behouden gebleven doordat de muur het heeft beschermd tegen de tsunami. De nieuwe stad zien we niet maar we weten dat daar veel van is vernielt door de tsunami.
We rijden door naar de Victor Hasselblad Turtle Hatchery. Daar vangen ze gevonden schildpadden op en broeden ze schildpadeieren uit. Na 3 dagen worden de schildpadden weer losgelaten in de zee. In een van de basins zwemmen ook albino schildpadden. Die leven minder lang dan de gewone schildpadden. Ze zien er erg bijzonder uit. We zien ook wat eieren. Die zien er uit als pingpongballen.
Omdat het bijna lunchtijd is stoppen we onderweg bij een lokale bakkerij. We eten daar wat voor ons onbekende hapjes met vis, kip en ei. Wel lekker. En lekker snel. Dat is ook wel nodig want me moeten nog wat kilometers maken. En we zitten op het drukste stuk weg van Sri Lanka tussen Galle en Colombo. Hier gebeuren ook de meeste ongelukken. En dat geloven we meteen. In Sri Lanka kunnen ze niet autorijden. Een gekkenhuis. Onze buschauffeur doet het heel goed. En zo af en toe zien wat voor gekke situaties hij in terecht komt. Ze passeren gewoon terwijl er gewoon tegenliggers zijn. Ongelooflijk.
We stoppen bij het tsunami monument aan de kustweg. Hier zijn zo ontzettend veel mensen omgekomen. Onze gids vindt het heel moeilijk om er over te praten. Maar beseft toch dat de toeristen er wat over willen weten. Al wil hij liever praten over alle mooie dingen hier in Sri Lanka. Ik weet het niet meer zeker. Maar ik geloof dat er meer dan 50000 mensen zijn omgekomen. Waarvan ook een paar duizend vast zaten in een trein.
Om 15.15 zijn we in Colombo. Hier zien we langs de kant van de weg de bekende fast food ketens zoals McDonalds, KFC, Domino's en Pizza Hut. Wij stappen in de wijk Galle Face aan de boulevard en hebben krap 2 uur om wat rond te kijken. We bezoeken een winkelcentrum om wat eten in te slaan voor de Malediven. En drinken een heerlijke Cafe Latte in een heel chique hotel met piano muziek. Mijn eerste koffie in Sri Lanka. Verder is het gewoon Nescafe en sterke thee. Lopend over de boulevard zien we de lokale bevolking daar flaneren en lekkere dingen eten. Daarna rijden wij door naar ons hotel aan de andere kant van Colombo.
Omdat het de laatste avond is dat we met z'n allen zijn drinken we een borrel en delen de fooien uit voor de buschauffeur, bijrijder, gids en Diego. Diego gaat niet mee naar de Malediven. De bijrijder krijgt tranen in zijn ogen. Misschien zien we de 3 lokalen nog als we terug komen van de Malediven.
We eten van het buffet en proberen niet te laat naar bed te gaan. Dat mislukt. We zitten net lekker te kletsen. Eenmaal op de kamer hebben we nog 3 uur om te slapen. We vertrekken morgen om half 4 naar de luchthaven.

Monique

Verslag uit: Malediven, Lankan Finolhu