Embilipitiya - Ahangama - Reisverslag uit Lankan Finolhu, Malediven van Monique - WaarBenJij.nu Embilipitiya - Ahangama - Reisverslag uit Lankan Finolhu, Malediven van Monique - WaarBenJij.nu

Embilipitiya - Ahangama

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

22 Oktober 2011 | Malediven, Lankan Finolhu

dag 13
Vandaag om half 6 op om op safari te gaan. We rijden met de bus naar het beginpunt want daar wachten de jeeps op ons. Onderweg eten we het ontbijtpakket op.
We zitten met ca. 6 mensen in de jeep. Een daarvan is de spotter. En voorin een chauffeur. Zodra we het park inrijden van Uda Walawe (gids niet bij me dus ik weet niet hoe ik het moet schrijven) zien we de eerste olifanten. Erg leuk blijft het om ze in het wild te zien. Ook zien we pauwen. De pauw is het dier van Sri Lanken airlines. Ze maken een rot herrie. Helaas klappen ze hun staart niet uit. Dat had nog specialer geweest. Maar ja, wilde dieren kan je niet dwingen. Verder zien we varanen en andere vogels. We rijden over de dorre vlakte met hier en daar groen. Omdat het pas geregend heeft is het tenminste nog groen. Ook zien binnen het eerste half uur al meer dan 10 olifanten. De vorige groep had er met moeite 5 op afstand gezien. We hebben dus mazzel. Onderweg mogen we even uit de jeeps om te genieten van de mooie omgeving. Het wordt al heel snel heel warm. We begrijpen nu ook heel goed waarom we al vroeg op stap moesten. En ook heb je dan de grootste kans om wilde dieren tegen te komen.
Onderweg komen we nog even vast te zitten in de modder. Alle mannen uit de jeeps, ook onze buschauffeur want die was mee, om te duwen. Later blijkt dat onze wat bejaarde chauffeur was vergeten het four wheel drive knopje aan te zetten. Toen dat eenmaal ontdekt was waren we er zo uit. En het leek wel alsof de chauffeur het steeds leuker vondt om door putten en modder te rijden. We hadden wel veel bekijks toen we vast zaten.
Om een uur of 10 zijn we weer bij de ingang. Daar staan al weer nieuwe toeristen te wachten om in de brandende zon het park in te gaan. Ik ben blij dat wij vroeg waren.
Wij rijden terug naar ons hotel.
Het is erg warm en we luieren wat om vervolgens maar bij het zwembad te gaan liggen. Helaas een beetje weinig ligbedjes maar wel wat verkoeling. We bestellen ook een sandwich voor de lunch. Veel anders is hier niet te doen. En na het koele Nuwara Eliya is het weer wennen aan de hitte. Veel mensen hebben er ook een beetje last van.
Die avond weer buffet. Helaas weer wat veel Westers eten en weinig curries. Maar wel lekker. Ook is het jammer dat we de hele tijd met zijn allen aan een grote tafel worden gezet. Alsof we aldoor alleen maar met de groep willen zijn.

dag 14
We vertrekken om half 9 na een goed ontbijt. Vandaag hebben we een rustige dag. We rijden via Tangalle naar Ahangama. In Tangalle kunnen we bij aankomst meteen onze lunch bestellen zodat ze 2 uur de tijd hebben om het klaar te maken. Wij kunnen als we willen de zee in. Het is een hele sterke golfslag. Je moet dus wel oppassen. De meeste van ons gaan gewoon lekker in een stoel zitten om wat rond te kijken en lopen wat over het strand. Ik eet noodles met prawns. Maar ook hier zijn de prawns gewoon shrimps. Maar wel lekker.
De weg die we vervolgen loopt langs de zuidkust van Sri Lanka. Hier hebben ze in 2004 last gehad van de tsunami. Maar daar zien we niet veel meer van.
We zijn om ongeveer 3 uur in ons hotel in Ahangama. Mooi hotel aan het strand gelegen met zwembad. Beppy en ik lopen nog even het stadje in om geld te pinnen. Gelukkig kunnen we bij vertrek het geld wat we over hebben omzetten in euro's. Ook maken we nog wat mooie foto's van de lokale bevolking en winkeltjes. De groenteman geeft meteen een briefje met zijn adres en naam zodat we de foto's kunnen opsturen.
Eenmaal terug in het hotel ligt de rest van de groep al aan het zwembad. Helaas zijn er geen bedjes meer voor ons. Dus ik lig tussen de mieren op het gras. En de mieren zijn hier een stuk groter dan in Nederland! De buschauffeur, bijrijder en gids spelen met wat mensen uit de groep cricket. Een sport waar de Sri Lankanen goed in zijn. Wij snappen in ieder geval niks van de spelregels. Op een gegeven moment vliegt de bal in een palmboom. En die kleine bijrijder klimt zonder ook maar enige hulpmiddelen omhoog in de vreselijk hoge palmboom. Knap gedaan!
Als de zonder onder gaat lopen we het strand op. De steltvissers zien we al op hun paal in het water zitten. Natuurlijk proberen ze geld te krijgen voor de foto's die we maken. Maar daar steekt iemand in de groep een stokje voor. Dus wij hebben allemaal foto's met de zonsondergang op de achtergrond. Er verschijnt in de verte zelfs nog een mooie regenboog.
Die avond natuurlijk weer met z'n allen aan een grote tafel voor het diner. Na natuurlijk 2 uur van te voren het eten besteld te hebben. Mijn inkvisringen zijn wat aan de knapperige kant. Meer deeg dan inktvis.
Nog even borrelen met een Pina Collada. En dan naar bed. Morgen weer vroeg op.

Monique

Verslag uit: Malediven, Lankan Finolhu