Anuradhapura - Sigiriya - Polonnaruwa - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Monique - WaarBenJij.nu Anuradhapura - Sigiriya - Polonnaruwa - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Monique - WaarBenJij.nu

Anuradhapura - Sigiriya - Polonnaruwa

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

16 Oktober 2011 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

dag 4
Vandaag om 8 uur op. Ontbijten en dan met de fiets naar Anuradhapura. Eens de hoofdstad van Sri Lanka.
We halen de fietsen op vlakbij de oude stad. Ik heb een te lage rode fiets met een mandje. Dat is wel handig om je tas en water in te zetten. Het terein is vlak met af en toe vals plat. Dat is goed te doen. Het is tenslotten wel 34 graden. Het zweet gutst over ons lijf. En we drinken enorm veel water. Gelukkig is er ook een bezemwagen. Dus bij pech met de fiets kunnen problemen zo worden opgelost.
We bezoeken allereerste een stoepa. Niet zo groot. Maar er zijn ook veel Sri Lankanen. Die zijn voor de grote meeerderheid Boeddhistisch. Komen vaak gekleed in wit als ze een heiligdom bezoeken. Als ik het goed heb is Anuradhapura een door de Unesco beschermd wereld erfgoed.
We bezoeken de heilige Bo-boom (Sri Maha Bodhi). Deze boom die gegroeid is uit een stek van de boom in India. De zus van de koning die het Boeddhisme in Sri Lanka heeft geintroduceerd heeft deze meegenomen. Het is een heiligdom dus ook hier veel Sri Lankanen. En ook wat monniken die hier speciaal naar toe komen. En iedereen op blote voeten zonder petje of iets op zijn of haar hoofd. Verder bezoeken we ook nog een hele grote stoepa met een rand van allemaal olifanten (Ruvanvelisaya stoepa). Ik ren bijna rond omdat de grond zo ontzettend heet is aan de voeten. Zelfs met sokken aan. Sommige van de groep vinden het veel te warm en laten het voor wat het is. Nadat de schoenen zijn opgehaald bij de schoenenbewaarder gaan we verder.
We fietsen nog wat rond en bezoeken nog wat andere plekken zoals de Thuparama stoepa, de oudste van Sri Lanka, en Abhayagiri stoepa. Allemaal in de bloedhete zon. En dan staat gelukkig om 14 uur de bus voor ons klaar. Kunnen we bij de airco even bijkomen.
In het hotel lekker douchen en een lunch met sandwich. Daarna lekker een duik in het zwembad om af te koelen.
's Avonds weer een buffet zittend naast het zwembad. Zogenaamde poolparty. Maar het is gewoon hetzelfde buffet als voor de mensen die binnen zitten. En er staat ook weer een bandje te spelen. Het repertoire bevat Boney M etc. Die avond om 22.30 naar bed.

dag 5
We vertrekken om 9 uur richting Polonnaruwa. Ook een heligdom en beschermd Unesco werelderfgoed. Na Anuradhapura werd dit de hoofdstad.
Maar eerst bezoeken we Aukana. Daar is het het grootste Boeddha beeld van Sril Lanka. Mooi om te zien zo'n beeld van 12 meter. Heel veel mensen willen op de foto met Boeddha. Maar je mag nooit met Boeddha op de foto met je rug naar hem toe. Doe je dat toch dan wordt je meteen gecorrigeerd.
Onderweg naar Sigiriya bezoeken we onze vertrouwde supermarkt in Dambulla. Om daarna door te rijden naar Sigiriya.
Sigiriya is ook een heiligdom. Het is een grote rots van 400 meter hoogte. Wij starten op een hoogte van 200 meter. Ik neem me voor om in ieder geval naar de fresco's te gaan. Die zitten op de helft. We moeten dan met een wenteltrap in een kooi langs de zijkant van de rots. Mooie fresco's en de moeite waard. Ze zijn beschermd tegen de zon en daardoor nog van goede kwaliteit. Ik besluit te kijken of ik nog hoger kan komen. Het is een hele klim op je blote voeten. Maar het gaat goed. Beppy en ik bereiken het volgende plateau met de leeuwen poten. Vanaf hier is de laatste trap naar boven goed te zien. En we besluiten ook het laatste stuk te proberen. En wonder boven wonder kom ik helemaal boven tegen alle verwachting in. Er zijn 2 mensen die helemaal niet naar boven zijn gegaan. Ik ben best trots dat het me met meer dan 30 graden gelukt is. Voor de gelegenheid maar even geposeerd voor een foto om het vast te leggen. Het uitzicht is prachtig.
Onderweg naar beneden komen we langs een nest killerbees. Het verhaal is dat 6 steken van een killerbee hetzelfde is als 1 steek van een cobra. Dus dan ben je dood. Verder allemaal apen. Die zie je bij alle heiligdommen. En ze zijn vreselijk brutaal. Ze halen een muslireep uit de tas van Beppy. Je moet dus heel goed opletten. En ze weten dan ook nog hoe ze zo'n reep open moeten maken.
Onderweg naar Polonnaruwa zien we onderweg, in het wild, langs de kant van de weg wat olifanten. Waaronder een moeder met kleintje. Verder zien we nog wat Boeddhistische taferelen. Het is volle maan en dan zijn er processies.
Het hotel in Polonnaruwa is niet geweldig. Maar na een paar nachten op een soort plank te hebben geslapen is het zachte bed een welkome afwisseling.
Die avond ook weer gewoon buffet. Wel zo makkelijk omdat je dan niet minstens een uur moet wachten op je eten.

Monique

Verslag uit: Sri Lanka, Nuwara Eliya