Negombo - Anuradhapura - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Monique - WaarBenJij.nu Negombo - Anuradhapura - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Monique - WaarBenJij.nu

Negombo - Anuradhapura

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

16 Oktober 2011 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

dag 1
Vertrokken vanuit Amsterdam naar Londen. Daar hadden we op papier bijna 3 uur tijd om over te stappen. In het echt heb je die echt nodig om van de ene terminal naar de andere te komen. We hadden op Schiphol nog niet kunnen inchecken voor de vlucht met Sri Lanken airlines naar Colombo. Gelukkig lukte het me toch nog om een stoel aan het gangpad te bemachtigen. De reis is goed verlopen en inmiddels ook wat mensen van de groep ontmoet.

dag 2
We zijn aangekomen op het vliegveld van Colombo. Daar verzamelen we met de groep en pinnen meteen wat geld. Dat is 30000 roepie. 100 roepie is ca. 80 cent.
Om 7.30 komen we aan in het hotel vlakbij Negombo in het plaatsje Marawila. Een prima hotel waar we de laatste dag ook nog even een paar uur zullen doorbrengen. De kamers zijn nog niet klaar dus we wachten op het terras met uitzicht op het strand met palmbomen aan de Indische oceaan. De zee is erg ruw en niet geschikt om in te zwemmen door de sterke stroming. Maar er is ook een zwembad waar we lekker kunnen opfrissen. Iedereen is moe omdat we natuurlijk een nacht overgeslagen hebben. In het vliegtuig niet zoveel geslapen.
's Avonds is er buffet. Dat zullen we in de meeste hotels hebben. Er zijn bijna geen restaurants.
Ik deel de kamer met Beppy. Een vrouw van 67. Wij zijn de enige 2 vrouwen alleen. Beppy is een lief mens en we kunnen het goed met elkaar vinden. Dat is wel heel prettig.
Die avond gaan we vroeg naar bed.

dag 3
We vertrekken vandaag 9 uur naar Anuradhapura. Na 2 uur even stoppen voor een koffiestop. De koffie is niet lekker hier. En de thee is op zijn engels pik zwart en daar krijg je melk bij. Ik neem maar een verse vruchtensap. Ze hebben papaya, banaan, ananas en mango. Heerlijk allemaal.
Lunchen doen we weer op een andere plek. Alles duurt hier een eeuwigheid. Dus na toch bijna 45 minuten hebben we dan ook een sandwich. Gelukkig zijn de reisdagen niet heel lang en hebben we geen haast. Want na het eten begint natuurlijk het betaal ritueel. We hebben allemaal grote biljetten gekregen uit de automaat. Dus dat is wisselen.
De komende dagen rijden we steeds door Dambulla. Dat is een wegenknooppunt. Daar is dan ook een ATM, bank en supermarkt met WC. Natuurlijk allemaal naar de WC en wat lekkere dingen kopen voor in de bus. De kokers Pringles chips doen het goed bij mijn reisgenoten. Ik koop koekjes met chocolade om uit te delen in de bus. Maar die smelten waar je bij staat. Niet zo slim maar wel erg lekker. Het is warm, z'n 34 graden. Dus water is ook belangrijk. De bijrijder, Ruan, verkoopt literflessen voor 50 roepies. Heel handig.
Het verkeer is dramatisch in Sri Lanka. En ik denk dat we nu al meerder bijna ongelukjes hebben gehad. Gelukkig hebben we ook een goede chauffeur (Manchu). Verder hebben we ook nog een Sri Lankaanse gids, Dewa. Die verteld onderweg vanalles in het Sri Lankaans Engels. De nederlandse reisbegeleider is Diego. Hij doet deze trip voor de 2e keer.
Onderweg stoppen we bij het heiligdom Mihintale. We moeten daar 3x omhoog klimmen. Eerst naar de stoepa. Een grote witte bol waar de Boeddhisten omheen lopen met de klok mee.
Dan naar het grote boeddha beeld. Ook een mooi uitzicht. Uiteindelijk klimmen we bovenop een rots, deels trappen, deels uitsparingen in de rots, voor het uitzicht op de stoepa en het beeld. We kunnen heel mooi de zon zien zakken achter de stoepa. Alles met blote voeten omdat het een heiligdom is. En er mogen geen dingen op je hoofd. Omdat het laat is valt alles nog mee. Maar we zullen de komende tijd wat andere plekken bezoeken midden op de dag. Je verbrand dan bijna je voeten aan de grond. Gelukkig mogen we sokken aan. Maar stilstaan is dan geen optie. Veel te warm. Wat kleding betreft moeten we iets aan wat over de knie is en geen blote schouders.
Om half 8 zijn we in ons hotel in Anuradhapura. Waar we om half 9 kunnen aanschuiven aan het buffet in een grote zaal. Al het eten is aangepast aan ons westerlingen. Dus het meeste is niet te heet. En voor de anderen is er chiliasme. En na zijn er mierzoete toetjes, watermeloen, ananas en papaya.
Na het eten nog even kletsen aan het zwembad.

Monique

• 16 Oktober 2011 - 09:23

Inge Van Der West:

Dag Monique.
    Leuk te lezen dat je weer op reis bent!!
    Én leuk dat ik daarvan weer mag mee genieten. Ook al begint het net kom wel heelhuids weer thuis maar geniet!!!
    Gr. Inge

• 17 Oktober 2011 - 14:37

Mieke:

Hoi Monique, net toen ik bedacht dat je deze keer geen aankondiging had gestuurd, kwam het eerste verslag binnen. Hopelijk heb je het inmiddels gevonden met en in de groep!
    Wel warm, maar zo te lezen, wel te doorstaan. Succes en genieten!
    Hier gaat het weer kouder worden!
    Groet uit Zutphen, Mieke

• 19 Oktober 2011 - 15:04