Kurashiki - Reisverslag uit Kurashiki, Japan van Monique - WaarBenJij.nu Kurashiki - Reisverslag uit Kurashiki, Japan van Monique - WaarBenJij.nu

Kurashiki

Blijf op de hoogte en volg Monique

04 Oktober 2016 | Japan, Kurashiki

Dag 12
Vanmorgen om 8.15 op pad. We ontbijten op de kamer. We lopen dan met z'n allen naar het station naast het hotel. Er is een kaart waarop je kan zien hoeveel je moet betalen om naar Soja, onze bestemming, gaat. Je gooit muntjes in een apparaat en geeft aan voor welk bedrag je een kaartje wil. Als je niet genoeg betaald kom je het station niet uit.
In Soja start onze fietstocht. De Japanse fietsjes zijn klein. Er zijn 2 iets grotere fietsen voor de lange mensen in de groep. De rest van ons moet gewoon wijdbeens fietsen. Ik neem natuurlijk de enige rode fiets. Bijna de hele route is er een fietspad. De route gaat over het platteland en is vlak. Mooi tussen de rijstvelden.
De eerste stop is bij een tempel. Er hangen daar allemaal maskers. Naast de tempel is een school. De kinderen spelen buiten. Ze hebben allemaal gekleurde petjes op met nog een stukje stof in hun nek als bescherming tegen de zon. Elke groep heeft zijn eigen kleur.
Tussen de reisvelden zien we nog een boertje aan het werk. Hij is al ruim in de 70. In onze ogen ziet hij er jonger uit. Altijd lastig leftijd schatten bij Aziaten.
De volgende stop is een pagode van 5 etages. Mooi. We konden er niet in maar is erg mooi van buiten. Er wonen ook monniken. De belangrijkste rijdt in een hele hippe Toyota.
Als we weer verder rijden tussen de rijstvelden krijgt Bertwin een klapband. Gelukkig kan Ben bellen voor een andere fiets. Hij loopt dan wel ergens naartoe met de kapotte fiets. Na ongeveer 20 minuten is hij weer terug. Helaas wel met een wat kleiner model. Wij hebben gewacht bij een rijstveld waar een mevrouw aan het werk is. Gelukkig kunnen we daarna weer verder fietsen. We bezoeken nog een tempel waar we wel even voor naar boven moeten klimmen. Het is in de buurt van Kibitsu-jinja. Daar leveren we ook de fietsen in en stappen in de trein naar Okayama. De liefhebbers kunnen daar naar de Koraku-en tuin. Uiteindelijk besluiten we allemaal terug te gaan naar Kurashiki. Want daar is het ook nog leuk.
In Kurashiki gaat iedereen zijn eigen weg. Ik ga samen met wat anderen lunchen bij een bakker. Een wentelteefje, broodje terayakiworst en een iced latte. Inmiddels is het al bijna 2 uur dus trek had ik wel.
Daarna ga ik alleen op pad om het oude deel van de stad te bezoeken Bikan. De winkeltjes zijn nu wel open. Alle gebouwen zijn mooi gerestaureerd en het ziet er gezellig maar erg toeristisch uit. Er zijn niet veel souvenirs die me aanspreken. Maar ik vind een leuk tasje wat ik in Nederland goed kan gebruiken.
Om half 5 ben ik terug in het hotel. Even wat rusten. Daar heb ik nog weinig tijd voor gehad. Om 6 uur heb ik met Caroline afgesproken om op de 12e etage de was te doen. Er staan daar wasmachines en drogers. We kletsen tot alles klaar is. De was is niet helemaal droog maar dat hang ik in de kamer wel op.
Om half 8 gaan Caroline, Leo en ik ergens een hapje eten. Tempura met rijst. Lekker en meer dan genoeg. We lopen nog even naar de andere kant van het station en dan op naar het hotel. Morgen vertrekken we al om half 8 voor de excursie naar Hiroshima. Dat wordt een hele lange dag. We zijn dan 's avonds pas om 21.30 weer terug.

Verslag uit: Japan, Kurashiki

Vakantie 2016 - Japan

Rondreis door Japan met Koning Aap.