Kandy - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Monique - WaarBenJij.nu Kandy - Reisverslag uit Embilipitiya, Sri Lanka van Monique - WaarBenJij.nu

Kandy

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

18 Oktober 2011 | Sri Lanka, Embilipitiya

dag 8
Vandaag hebben we een vrije dag in Kandy. Ik heb met Beppy afgesproken dat we samen op pad gaan. We vertrekken om 8 uur. Ons hotel is op de berg en we kijken uit over Kandy. Onderweg naar beneden stoppen we bij een bakker. Daar eten we een cakeje en een soort broodje met ananas. Natuurlijk krijgt Beppy haar thee pikzwart met melk erbij. Niet echt lekker. Ik speel op veilig en neem een vruchtensapje.
Na het ontbijt lopen we door naar beden op weg naar de Tempel van de tand (Sri Dalada Maligawa). Kandy ligt aan een meer en de tempel ligt aan de noordzijde hiervan. Het verhaal is dat er een stukje van de tand van Boeddha in deze tempel is. Sri Lankaanse boeddhisten geloven dat je 1x in je leven deze tempel moet hebben bezocht. Dat kom je karma in grote mate ten goede.
Meerdere keren per dag is er een poya. Een soort dienst rondom deze tand. De tand is dan echter niet te zien die zit in een doos/mand.
Het is een heel groot tempelcomlex. Wij lopen maar meteen naar het belangrijkste gebouw. Het is er vol met Sri Lankanen die mooie bloemen offeren voor Boeddha. Prachtig om te zien. De meeste zijn in het wit gekleed. Opvallend is dat er veel vrouwen met kinderen zijn.
Op precies het juiste moment staan we op de plek waar de poya begint. Monniken in wit met rode gewaden, heel anders dan de bekende oranje gewaden, staan met grote trommels bij de ingang van het deel waar de tand naartoe gaat. Ziet er indrukwekkend uit. Maar de tand zien we natuurlijk niet. Er is een hele mooie deur waar de hele tijd monniken naar binnen gaan met kussens en andere spullen. Geen idee wat er allemaal bebeurt. Omdat we doof worden van de harde trommels houden we het voor gezien en bezoeken de andere plekken binnen. Prachtig allemaal. Er is een ook een hal met allemaal boeddhabeelden die betaald zijn door Thailand. Die is niet zo mooi.
Na de tempel lopen we verder door Kandy in langs het meer. Daar gaan we bij The Pub wat drinken. We zitten op een terras op de 1e verdieping en kunnen zo op straat kijken. Het Sri Lankaanse verkeer blijft boeiend. Ik moet wel wat vlaggen opzij hangen om de straat te kunnen zien ;-) Ze keken me wel wat gek aan. Maar ja, anders zie je niets. Kandy is vrij druk en het is dan ook een flinke herrie vanaf de straat. Maar we zitten er lekker.
Na het drankje zoeken we de lokale markt op. Daar worden we natuulijk continue aangeklampt om kruiden te kopen met de mededeling dat die in de spicegarden veel en veel duurder zijn. Het is allemaal heel mooi om te zien. We kopen wat heerlijke mango's en mangosteens. Het ziet er allemaal fantastisch lekker uit. Volop fruit en groenten. En sommige groenten heb ik echt nog nooit eerder gezien. Sommige voor het eerst tijdens de lunch in de kruidentuin gisteren. Op een ander deel van de markt wordt er vanalles verkocht. Zoals kleding, sari's, tassen, etc. Allemaal mooie stoffen.
Na de drukte op de markt besluiten we om bij The Pub te gaan lunchen. Er stonden lekkere dingen op de kaart. We kiezen 2 gerechten en delen die. Altijd handig als je niet kan kiezen ;-)
Na de lunch nog een stukje lopen op zoek naar een internet cafe. Die zijn er hier wel maar de snelheid is heel slecht. Ik schrijf daar mijn eerste blog maar dat gaat erg traag. Daarna met de tuctuc naar het hotel. Kandy ligt aan een artificieel meer zoals je er veel hebt in Sri Lanka. Ze noemen ze vaak tanks. We rijden met de tuctuc om het meer heen. Leuk om te zien. En het is gewoon leuk om in een tuctuc te zitten. Kost weinig en is comfortabel. De tustucs zien er hier allemaal goed uit. Wij leren de chauffeur dat de ingang van ons hotel verplaatst is. En hij moet daardoor een hele steile helling omhoog. Dat gaat gelukkig goed.
Het hotel Trilanka is een prachtig hotel met een Spa zoals ik al eerder noemde. We genieten nog even van onze mooie kamer en gaan dan lekker naar het zwembad. Heerlijke ligbedjes en daarbij een lekkere sappige mango van de markt.
's Avonds is het om 17.15 verzamelen want wie wil kan mee naar de Kandy dancers. Het is een amateuristisch gezelschap maar evengoed leuk om te zien. En als ze af en toe iets niet goed doen is het alleen maar grappig. Het geeft een goede indruk van de dansen en de kleding die daarbij horen.
Na de dansen met de groep naar een curry restaurant. Lekker gegeten maar niet bijzonder. Nog borrelen in het hotel in de tuin naast het zwembad en dan naar bed. Morgen is het vroeg dag.

dag 9
Vandaag vertrekken we om 7.30 naar Pinnewala. Daar is het olifanten weeshuis. Eerst genieten van het vreselijk dure maar lekkere ontbijt. Dat heb je als je in zo'n mooi hotel zit.
Het olifanten weeshuis heeft ca. 65 olifanten. Onderweg komen we een vrachtwagen tegen met een grote olifant op de aanhanger. Prachtig gezicht.
In het tehuis zijn ook enkele olifanten die een poot missen of blind zijn. Verder vooral veel olifanten en veel kleintjes. We zien eerst hoe ze melk krijgen. Door een kaartje te kopen kan je ze melk geven. Stelt weinig voor. Teleurstellend voor de mensen die een kaartje daarvoor gekocht hadden. Daarna naar een grote wei waar ze allemaal staan. Je kan dan met de olifanten op de foto. Vervolgens gaan we naar de rivier. Prachtig gezicht hoe dan de hele groep met olifanten door het winkelstraatje met souvenirs naar de rivier loopt. Waar ze dan lekker badderen. Een prachtig gezicht. Je kijkt je ogen uit hoe de kleintjes in het water spelen. We wachten niet totdat ze weer terug gaan.
In Sri Lanka zijn weinig souvenirs te koop. Hier bij de olifanten heb je de meeste keus. Dus we shoppen ook nog maar even voor wat souvenirs. Ze verkopen oa papier gemaakt van olifantenpoep. Van dat mooie geschepte papier. Verder veel prullen.
Na Pinnewala laten we ons afzetten in Kandy. Een deel van de groep gaat meteen door naar het hotel om aan het zwembad te liggen. Beppy en ik lopen wat rond in Kandy en besluiten te gaan eten bij de Pizza hut. Ook wel een keer lekker. En het is er lekker koel binnen. Daarna weer langs het meer met de tuctuc naar ons hotel. Kunnen we nog even zwemmen in het zwembad. Lekker relaxed.
Die avond gaan we met een groep eten bij de White House. Daar hebben ze ook Westers eten. Er zijn niet zoveel restaurants in Sri Lanka en je eet dus meestal in je hotel. Als het dan een keer buiten de deur kan is dat wel zo leuk. Dus dat wordt een biefstukje. Ook wel eens lekker. Uit eten is hier in Sri Lanka een langdurige bezigheid. Dit is werkelijk het meest inefficiente land dat ik heb mogen bezoeken. Het duurt allemaal eeuwen. En ze snappen weinig van hoe het allemaal moet. Daar ligt nog een schone taak voor iemand om ze wat bij te leren. Zeker als ze binnen 5 jaar het toerisme willen verdubbelen. Nu dat er geen problemen meer zijn met de Tamils is dat wat Sri Lanka wil. Als toetje neem ik een fried icecream. Een bol ijs met een korst die gebakken wordt in hete olie. Niet heel lekker maar wel leuk om te proberen.
Na het restaurant wederom met de tuctuc naar het hotel. Dan hoeven we in ieder geval niet die berg op te lopen. En het begint te regenen dus we blijven lekker droog.
Gelukkig regent het niet lang. Vroeg naar bed vanavond. Hebben we wel even nodig.

Monique

Verslag uit: Sri Lanka, Embilipitiya