Polonnaruwa - Dambulla - Kandy - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Monique - WaarBenJij.nu Polonnaruwa - Dambulla - Kandy - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Monique - WaarBenJij.nu

Polonnaruwa - Dambulla - Kandy

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

16 Oktober 2011 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

dag 6
Vandaag weer op de fiets. Ditmaal om de oudheden van Polonnaruwa te bezoeken. Ook deze oude stad van onder Unesco World Heritage lijst.
Dit keer is de fiets minder goed. En geen mandje helaas. Het gebied is iets minder uitgebreid dan in Anuradhapura. Er is hier weer veel moois te zien. De Royal Palace, Audience hall, Quadrangle, Gal Vihara en het museum. Dat zijn stoepa's, beelden, baden etc. Prachtig. Dus veel foto's maken. Ook hier weer veel apen die heel brutaal zijn. Een pikt een cola flesje in en weet hangend in een boom het dopje eraf te draaien om het vervolgens op te drinken.
Na het laatste onderdeel staat de bus op ons te wachten. Wel prettig. Zo midden op de dag is het behoorlijk heet. We moeten dan ook erg oppassen dat we niet verbranden. En veel drinken natuurlijk!
Na heeeeeel lang wachten eten we een sandwich in het hotel. Ik was net het zwembad ingedoken en toen was ineens de sandwich klaar. Het zwembad was een heerlijke verkoeling.
Om 15.30 staat er voor de liefhebbers een village safari op het programma. We rijden met een jeep door allemaal dorpjes met lachende kinderen langs de weg. Sommige mensen hebben wat dingen bij zich om weg te geven. Potloden, balletjes etc. Helaas stoppen we niet echt in dorpjes. Maar onderweg zien we veel vogeltjes. Waaronder een blauwe kingfisher. Ik weet niks van vogels maar er zijn mensen die helemaal uit hun dak gaan als ze ze zien. Onderweg stoppen de jeeps en krijgen we een drankje. Het is Arak met fanta, sprite en stukjes ananas. Ik geef niks om drank maar het smaakt goed.
Eenmaal terug in het hotel bestellen we alvast het eten voor die avond. Wat de bediening is erg langzaam. Het wordt een curry met roti. Lekker.
Die avond nog gezellig gepraat en daarna naar onze naar kruidnagel stinkende kamer. We zitten het verst weg van iedereen en hebben een bewaker voor de deur. Dat is natuurlijk de bewaker van het park. Maar omdat Beppy en ik zo ver van de groep zitten hebben we het over onze privé bewaker. Gelukkig ben ik moe genoeg om in slaap te vallen. Morgen vertrekken we weer vroeg.

dag 7
We vertrekken om 8 uur. Het wordt een hele drukke dag. We bezoeken eerst een houtsnijwerk fabriek. Wel leuk om te zien. Vooral die mega grote Boeddha's. Ik koop niks want vind niks leuks. Er zijn heel weinig souvenirs te koop in Sri Lanka. En wat er is is niet heel bijzonder. Sommige mensen slagen voor een masker of een boeddha beeldje.
Onderweg stoppen we bij een tank waar de liefhebbers een tocht op een olifant kunnen maken. Ik heb al eerder op een olifant gezeten. Maar het alternatief, 2 uur wachten op de rest, is niet aantrekkelijk. Dus ik klim ook weer op een olifant. Het is een mooi ritje langs de tank. We zien wat bananenverkopers onderweg. Je kan de bananen aan de olifanten geven. De persoon die op de kop van de olifant zit kan af en toe een banaan geven. De olifant kan ik een hap de hele tros op dus eigenlijk is het een beetje suf om ze een voor een te geven. Zelf zit ik gewoon in het bakje. Het is een mooi uitzicht. Voordat we terug keren lopen de olifanten het water in. Gelukkig blij ik, met mijn fototoestel, droog. De persoon voorop wordt nat gespoten door de olifant. Gelukkig is het warm en droogt iedereen weer snel op.
We rijden door naar Dambulla. Voor de laatste keer naar de vertrouwde supermarkt met WC. We pinnen geld en rijden door naar de grotten van Dambulla.
Het zijn 5 grotten met allemaal Boeddhabeelden. De ene nog mooier dan de andere. Ook dit bezoeken we weer op blote voeten. Gelukkig is de grond hier niet zo heet. Dit heiligdom vind ik een van de mooiste. Indrukwekkend. Moesten wel allemaal weer een hele hoge trap (100-150 m) op om ook maar bij de grotten te komen. Gelukkig doen de knieen het goed deze vakantie. Er mogen geen foto's gemaakt worden met mensen erop. Want je staat altijd wel met je rug naar een boeddha als je in een grot bent. En zoals eerder gezegd mag je nooit met je rug naar boeddha op de foto. De eerste grot bevat een 15 meter lange liggende boeddha. De andere grotten bevatten veel boeddha's.
Na al deze prachtige boeddha's rijden we door naar het op 500 meter gelegen Kandy. We hebben een heel erg mooi hotel met prachtige kamers. Er is ook een Spa. Je kan je dan ayurvedisch laten masseren etc. Of gewoon lekker aan het zwembad gaan liggen. Omdat onze lunch onderweg naar Kandy pas om 15 uur was in een kuidentuin eet ik niks 's avonds. Voor de mensen die curry hadden besteld was het een hele uitgebreide curry in de kruidentuin die we bezochten. Bij alle potten hadden ze het rauwe product erbij gelegd zodat je kon zien wat je at. Bijzonder. Er zijn hier namelijk veel groeten die ik niet ken. Ook hebben we uitleg over alle Ayurvedische kruiden gehad. En we werden beloont met een hoofd hals massage. Natuurlijk konden we in de bijbehorende winkel allemaal bijzonder kruidenmengsels en smeersels kopen.
Door deze lange dag 's avonds niet meer gegeten. Morgen een vrije dag in Kandy.

Groetjes,
Monique

• 16 Oktober 2011 - 06:10

Mama:

het is weer een indrukwekkend reisverslag.
    erg leuk!
    het gaat je allemaal goed af.

• 16 Oktober 2011 - 08:07

Michiel:

Klinkt goed allemaal. Verheug me op de foto's. Geniet!!!!

• 16 Oktober 2011 - 14:20

Sandy Abrahamsz:

Hi Monique,

Leuk om weer je belevenissen te lezen.
    Het is daar wel bloedheet en vochtig! Dat is wat mij tegenstaat als je in Azie reist. Myanmar zal ,denk ik, ongeveer hetzelfde zijn.. we zien wel. Voor mij is het nu ook aftellen, ik vertrek zat. (22/10) a.s.
    Tot nu toe is hotel nog niet bekend, ook nog niet visum ontvangen.
    Wel, hier schijnt momenteel ook de zon. We hebben afgelopen week echt schitterend nazomer weer gehad.
    Wel veel plezier verder en tot horens.
    Groetjes,
    Sandy

• 17 Oktober 2011 - 08:19

Arjen:

hoi monique!

leuk om te zien dat je nog steeds zo reislustig bent..ik wens je een hele goeie vakantie..geniet ervan!

groetjes, Arjen

• 18 Oktober 2011 - 10:11

Christine:

Leuk reisverslag. Afwisselend en veel proeven van de gewoontes van het land. De engelse invloeden zijn nog goed zichtbaar. Geniet ervan. Hopelijk ook goed weer, want de site geeft aan dat het regent.

Verslag uit: Sri Lanka, Nuwara Eliya

Monique