Nog een dag Xiamen - Reisverslag uit Xiamen, China van Monique - WaarBenJij.nu Nog een dag Xiamen - Reisverslag uit Xiamen, China van Monique - WaarBenJij.nu

Nog een dag Xiamen

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 September 2018 | China, Xiamen

Dag 3
Vanmorgen kwart voor 7 opgestaan. Redelijk geslapen. Wel tussendoor nog een uur wakker gelegen. Zo alleen een kamer maakt me niet efficienter. En ik weet niet zo goed waar ik alles bewaard heb. Fijne kamer, op de Business floor, met een hard bed. Dat is bijna overal ik China. Beter dan een zacht bed met kuil. Anderen zitten hoger op de Fashion level. Geen idee wat het verschil is.
Om 7 uur gaan ontbijten. Met moeite een geroosterde boterham met ei gegeten. Trek had ik niet maar het is belangrijk. Aan het begin van de reis weinig eetlust. Dat trekt na een aantal dagen bij.
Om 8 uur zouden we vertrekken. Maar natuurlijk zijn er altijd mensen te laat helaas. Dus was het bijna kwart over 8.
We reizen in onze roze bus eerst naar een tempel, de Nanputao tempel. Mooi en eindelijk begin ook wat te wennen aan mijn nieuwe camera. Kan alleen door veel foto’s te nemen. Ik merk wel dat ik al erg veel tempels heb gezien in mijn leven. We kregen te horen dat we geen foto’s van boeddha beelden mochten nemen. Die had ik nog nooit gehoord. Wel dat je geen selfie mag nemen met een boeddha beeld. En ja, die Chinezen zijn gek op selfies. Ze proberen soms om dichtbij me te lopen en dan een selfie te nemen waar ik dan ook op sta. Opeens zag ik mezelf op een scherm. Maar ja, we nemen ook foto’s van de Chinezen.
Na de tempel naar de vismarkt, Kaihu Lu. Het is een lange straat met allerlei soorten seafood. Garnalen, krab, kreeft, diverse soorten schelpen en veel soorten vis. Maar ook schildpadden en kikkers kan je kopen. Vrder ook wat vlees (kip, rund, varken) her en der. Maar geen levende kippen die nog geslacht en geplukt moeten worden.
Toen naar de ferry (International terminal) waar alle toeristen, ook de Chinese, de ferry moeten nemen. Het is een drukte van jewelste. En een hoop geduw en getrek. We pinnen ook nog maar een keer. De komende dagen geven we veel geld uit aan excursies. Je hoeft niet mee, maar ze zijn wel leuk.
De tocht naar het eiland Gulangyu is ca. 20 minuten. Eenmaal daar haan we eerst ergens lunchen. Helaas viel het tegen. De specialiteiten waren niet echt geweldig. We waren met meer die wel eens lekkerder hadden gegeten. Hopenlijk komt dat nog. Na de luch is er vrije tijd om het eiland te verkenen. Er wonen zo’n 20000 mensen. En elke dag komen er 40000 toeristen. Het stadje met wineltjes is wel leuk. En daar lopen we doorheen onderweg naar Shuzhuang Garden. Samen met de botanische tuin is het World Heritage. Ik vind het niet bijzonder. Daarna maar even op een terras wat drinken.
Vanaf 18 uur gaat de ferry naar de oude stad ipv naar de terminal. Ada gaat met de ferry van 18 en neemt ons, de mensen die ook deze boot nemen, mee naar de belangrijke winkelstraat, Zong Shang Lu. Helaas is mijn accu van de camera weer leeg. Heb op het eiland moeten wisselen rn die is dus ook al leeg. Met mijn oude camera kon ik een paar dagen met de accu doen. Dit is waardeloos. Gelukkig is het avond, maak ik toch niet zoveel foto’s, en heb ik de iPhone nog. Ik begin een beetje te snappen dat Willem, iemand in de groep met een grote camera, 6 accu’s bij zich heeft. Misschien ook nog maar bijkopen.
De winkelstraat is een promenade waar geen auto’s rijden. Er zijn wel 4 Adidas winkels. Nog een paar grote merken, maar verder allemaal onbekende winkels. We eten ergens op een soort foodcourt noodles met groente en vlees. Smaakt goed, beter dan vanmiddag. Ik eet niet veel omdat ik nog niet veel trek heb. Daarna nog even op een terras wat drinken. Kordula wil koffie met gebak. Ze is een goede eter want ze eet vaker tussendoor. Door de jetlag en de warmte, ca. 30 graden, moet ik er niet aan denken.
Dit keer niet al te lang moeten wachten op een taxi. En voor 40 yuan naar het hotel. Daar de tas inpakken. Morgen vertrekken we om 9 uur naar de tulou. De grote tas blijft in het hotel. Een klein tasje voor 1 nacht gaat mee. De tulou is erg basic en klein, maar wordt wel heel leuk. Over orgen zijn we rond 18 uur weer terug in Xiamen. En in dit hotel. Dus dat is prima.
Nu alle accu’s aan het opladen. Het zijn een beetje gekke stopcontacten. Dus af en toe gaat dat niet echt goed. Beetje in de gaten houden. En mezelf aanleren dat ik de camera steeds uit zet als ik die niet gebruik. Bij mijn vorige ging dat vanzelf.
Nu nog even wat lezen en dan slapen. Het is 23 uur. Morgen om half acht/acht uur op.

Verslag uit: China, Xiamen

Vakantie 2018 - Oost China

Rondreis van Xiamen naar Shanghai.