Amsterdam - Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Monique - WaarBenJij.nu Amsterdam - Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Monique - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Monique

25 Oktober 2017 | Vietnam, Hanoi

Dag 1
Om kwart voor zeven staat de taxi voor de deur. Mooi op tijd want die heb ik om 7.05 besteld. Zoals altijd aardige chauffeur. Al kletsend rijden we naar Schiphol. Het is niet heel druk, maar als we in de Schipholtunnel staan is er een file naar de vertrekhal. Schiphol groeit maar door maar de infrastructuur blijft achter.
Ik ben heel vroeg dus ga eerst nog maar extra contant geld pinnen. Daarna ga ik naar balie 24 in vertrekhal 3. Daar heb ik met Sandy afgesproken. Bel en sms hoor ook nog dat ik er ben. Maar dat zal ze denk ik niet zien.
Keurig op tijd komt Sandy met nicht, 2 zussen en een broer aanlopen. Die wilde haar allemaal wegbrengen. We gaan meteeen door naar het inchecken. Bij Singapore airlines kon je niet online inchecken als je met een groep bent. Jammer, want keuze uit plaatsen om te zitten is er dan niet meer. En zoals altijd zit je achterin. Niet mijn favoriete plek.
Omdat het best druk is gaan we meteen door naar de handbagae controle en paspoort controle. Wachttijd 15-20 minuten. Altijd weer gedoe. Aparte bak iPad en e-reader. En aparte bak jas, en nog een bak rugzak.
We hebben volop tijd om nog even koffie te drinken en wat te eten. Pas vanaf half 11 kunnen we boarden. Wat rondlopen, een luchtje kopen en naar de gate. Het is nog niet helemaal duidelijk wie ook met deze reis mee gaat.
Michiel weet te vertellen dat het een heel nieuw toestel is. En dat blijkt ook zo te zijn. Stoelen zijn ruim, voldoende beenruimte, mooi flight entertainment, etc. je kan verbinding maken met je telefoon en er is WiFi aan boord. Geen idee wat de meerwaarde is van het verbinden van je telefoon met de app. En WiFi werkt niet goed. Wordt geen e-mail verstuurd en je kan het internet niet op. Ruime plaatsen voor economy. Ik blijf natuurlij jaloers op de eerste klas.
Gelukkig wel voldoende films om te zien. Kan ik eindelijk The Circle zien. Daarna nog een film en nog wat afleveringen van een serie. Voor het slapen gaan eten en dan gaan de meeste lichten uit. Het lukt me om een paar keer 1,5 uur te slapen.
Na 12 uur landen we in Singapore. Daar moeten we ongeveer 4 rondhangen tot onze vlucht naar Hanoi vertrekt. Er zijn genoeg winkels en zo. Toch is het en behoorlijke zit.

Dag 2
Het toestel wat we dan hebben is een stuk kleiner. Beetje afzien voor bijna 3 uur. Als ze het eten rondbrengen begint de turbulentie en een flinke luchtzak. Gegil en koffie en cola vliegen op sommige plaatsen door de lucht. Het is behoorlijk heftig want de stewardessen zitten gehurkt tussen de karretjes totdat het stopt. Gelukkig is het snel weer minder... en we komen veilig aan in Hanoi.
Bagage is er gelukkig ook. Eenmaal door de controle staat Gaby op ons te wachten. Die is een paar uur eerder aangekomen. Helaas werken de pin automaten niet. Dus met contante dollars naar het wisselkantoor. Het is niet te hopen dat het zo moeizaam blijft.
Daarna met de bus naar het hotel. Mooie en fijne hotelkamer. Lekker ruim.
Het is al na half een en we spreken af om om 14 uur op pad te gaan richting de oude stad.
Even douchen en schone kleren aan.
We lopen naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Goed opletten op de oneffen straat en de grote hoeveelheid brommers. Fietsen zijn er bijna niet. Allemaal stinkende brommers. Geen wonder dat er ook smog is.
We kunnen het mausoleum niet in. En Ho Chi Minh is er ook niet. Die wordt opnieuw gebalsemd in Rusland. Zijn jaarlijke onderhoudsbeurt. Er staan allemaal bewakers om op te letten dat we vooral niet op de stoep mogen lopen en geen kauwgom neergooien. Dan bezoeken we One Pilar Pagode. Omdat er niet een tijd is afgesproken staan we eindeloos te wachten op anderen. Uiteindelijk met een groep doorgelopen richting de Tempel van de Literatuur. Die kan ik me ook nog herinneren van 1999. Mooi, helaas wordt er ook een stukje gerestaureerd. Het is warm en wel afzien door de moeheid. We hebben toch een nacht overgeslagen.
Na de tempel lopen we naar een restaurant in de buurt van het hotel. Een heel stuk lopen. De voeten vonden het geen feestje. Al met al meer dan 10 km gelopen.
Het restaurant heedt lekker eten. Ik kies voor gestoomde garnalen in kokossaus. Die worden geserveerd hangend in een kokosnoot met sap. Dat sap is geloof ik de saus. Lekker met rijst en stirfried morning glory (groente).
Via de supermarkt naar het hotel. Paar dingen voor op de boot meenemen. Dan naar het hotel. De tas reorganiseren en spullen voor opde boot en trein in een apart tasje. Morgen vertrekken we naar Halong Bay.
Om 22 uur het licht uit en slapen. Heerlijk zo'n bed

• 26 Oktober 2017 - 15:56

Lies:

De kop is eraf. Fijn verblijf op de boot.

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Monique