Sucre - Tarabuco - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Monique - WaarBenJij.nu Sucre - Tarabuco - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Monique - WaarBenJij.nu

Sucre - Tarabuco

Blijf op de hoogte en volg Monique

16 September 2012 | Bolivia, Sucre

dag 5 - Sucre, Indianenmarkt Tarabuco

De wekker gaat om half 8 want we gaan vandaag naar de Indianenmarkt in Tarabuco. Ik heb goed geslapen maar was om half 6 wel al wakker. Kennelijk nog geen last van slapenloosheid door de hoogte. Maar nog wel een beetje tijdsverschil. Het is hier 6 uur vroeger dan in Nederland.
Om 8 uur zitten we aan een luxe ontbijt. Hier geen problemen met te weinig servies etc. Ook kunnen we hier het ananassap gewoon drinken. Lekker ontbijt maar ik eet maar niet te veel. Daar kan je last van krijgen op hoogte. Ik drink wel een kopje coca thee.
We vertrekken om 8.30 met Antonio naar Tarabuco. Het is ongeveer 2 uur rijden. Onderweg een dor landschap en veel oude huisjes in dorpjes die verlaten lijken te zijn. We zien ook pijpleidingen voor petroleum. Dat is er in dit gebied. De leidingen worden niet meer gebruikt daar zijn nieuwe ondergrondse voor.
In Tarabuco lopen we eerst naar een restaurantje Mallki. Daar bestellen we alvast eten, sandwich de pollo, voor als we om half 1 weer terug zijn om te lunchen. Dan hoeven we dan niet zo lang te wachten. Dan vertrekt iedereen richting de markt. De groep valt al meteen uit elkaar, gelukkig. Prachtig al die mensen in traditionele kleding. Mooie hoedjes, sommige zien er gewoon uit als een helm. Die blijken echter gewoon zacht te zijn. Mooie mensen! Helaas mag je ze niet altijd fotograferen. Daar houden ze niet van . En doe je dat toch dan kan je een aardappel of bananenschil naar je gegooit krijgen. Dat laatste is iets minder pijnlijk. Toch lukt het wel om wat mensen op de gevoelige plaat vast te leggen.
We zien de voedselmarkt maar ook de toeristenmarkt met kleden, tasjes, poncho´s etc. We kopen een zakje cocabladeren voor Bs. 5,- (Bolivianos = 50 cent). Niet echt lekker om te kauwen. Maar ik vind het niet vies maar ook niet lekker. Maar het kan helpen tegen hoogteziekte. Ook kan je er thee van zetten. Morgen gaat er coca thee mee in de bus. Want dan gaan we naar 4100 meten. Verder geen souvenirs gekocht. Ik wilde een bolhoedje. Maar die werden hier niet gedragen door de vrouwen. Misschien verderop in de reis nog een kans.
De markt ligt op ca. 3200 meter hoogte. Onderweg wel nog over een hoger punt gekomen. Vooralsnog gaat alles goed. Wel alles heel rustig aan doen want je bent snel kortademig. Verder voel ik me wel wat wiebelig.
Onderweg terug naar het hotel bezoeken we nog het klooster De La Recoleta. Het klooster is dicht maar we hebben een mooi uitzicht over de stad. Daarna naar het hotel.
Feikje en ik gaan nog even naar het plein. En naar het chocolade winkeltje Para Ti chocolates. Chocolade is hier ook iets bijzonders. Lekker! We nemen wat mee (melk en met sinaasappelsmaak). Het is hier in Sucre overdag ca. 23 graden. Dus dat gaat net. En chocolade is goed tegen hoogte ziekte!!! Dat hoef je mij geen 2 keer te vertellen.
Weer terug op het plein gaat het regenen. We duiken dus maar het internet cafe in om aan ons verslag te werken.
Zo naar het hotel om even te lezen over Potosi. Kleren klaar leggen voor morgen en de zonnebrand uit de tas halen. Vandaag een klein beetje rood geworden. Het gaat snel op hoogte.
Om een uur of zeven gaan we eten. Morgenochtend kunnen we nog wat inkopen doen voor de lunch. En naar een cathedraal. Want we vertrekken om half 12 naar Potosi. Vlak voordat de scholen uitgaan. Anders komen we de stad niet uit. Ongeveer een rit van 4.5 uur. Heel langzaam doordat de bus niet sneller kan maar ook omdat dat beter is. Want de hoogte gaat bij iedereen vast wel een rol spelen. Feikje en ik hebben ook Sorojche pillen gekocht. Vooral veel paracethamol. Maar het schijnt te helpen. Dus die gooien we ook maar in de strijd.

Groetjes,
Monique

• 17 September 2012 - 06:10

Kees:

Hoi monique,

Vooral rustig aan doen, dan heb je het minste last van de hoogte. De enige keer dat wij ons ziek voelde, althans lud, was na een bedorven vegatarische maaltijd bij nota bene duitse eigenaren.

Groet en veel plezier

Kees

• 17 September 2012 - 08:38

Mama:

Lieve Monique

Bof jij even met al die chocola, en het werkt dus ook nog als medicijn.
    Het zijn leuke verslagen.
    Pas goed op jezelf.
    liefs mama

• 17 September 2012 - 09:54

Anke Tiggelman:

Hoi Monique,

Het leest als een heel leuke reis. Ben heel benieuwd naar je foto's van Tarabuco.
    Fijn dat het goed gaat op hoogte, houden zo!

liefs Anke

• 17 September 2012 - 10:20

Inge Van Der West:

Dag Monique.
    Leuk dat jullie weer samen gaan. Hoop dat jullie weer een foto kijk dagje/middagje houden?? Kom ik langs zo mogelijk.
    Hoop dat jullie géén last van de hoogte krijgen want dat is echt niet leuk. Maar misschien helpen die coca bladeren enz. wel en vergeet niet de CHOCOLA.
    Geniet van alles en iedereen. Groeten aan Feikje en ik lees al het reis genot we.

Ingel

• 17 September 2012 - 12:38

Christine:

Hoi zus,

Leuke verhalen om te lezen. Je krijgt de gelegenheid om een hoop te zien, wat natuurlijk ook de bedoeling was.
    Fijn dat je tot nu toe niet al te veel last van hoogteziekte hebt, maar zeker geen probleem als je weet dat chocolade er tegen helpt :-) Goed excuus om chocolade te eten.

Geniet ervan. Ik hoop dat je het naar je zin hebt.

Zussie

• 17 September 2012 - 18:21

Michiel:

Klinkt erg leuk allemaal. Geniet!

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

Een rondreis door Bolivia & Peru.