Douz - Matmata - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu Douz - Matmata - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu

Douz - Matmata

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

02 Januari 2011 | Nederland, Amsterdam

dag 8

Vandaag vertrekken we wat later. Er zijn mensen die nog willen gaan wandelen. En omdat er in Matmata niet zoveel te doen is gaan ze hier eerst door de palmeraie wandelen.
Ik, en nog wat anderen, blijven in het hotel. Ik ontbijt, dat kan tot 9 uur, en ga daarna lekker mijn haar wassen onder een warme douche. In Matmata kan dat niet.
Daarna lekker met een boek in een ligstoel op het binnenplaatsje. Omdat het alleen maar lekker is in de zon moeten we wel steeds een stukje opschuiven. In de schaduw is het behoorlijk fris.

Om 11 uur vertrekken we naar Matmata. We slapen daar vanacht in een grottenhotel. In Matmata wonen de Berbers in grottenwoningen. Onderweg bezoeken we een woning. Onder de grond in deze troglodyte woningen is het koel in de zomer. Wij logeren in het hotel Marhala. De kamers zijn grotten met open binnenplaatsjes. Daar ben ik wel blij om want door claustrofobie is verblijven in grotten niet heel fijn voor me.
Ina en ik krijgen een grot met 5 bedden. Lekker ruim en wit geverft van binnen. Het lijkt wel krijt dat wit. We zijn dan ook in no-time helemaal wil. Inge moet via een smal trappetje zonder leuning naar haar kleine grot. Niet echt handig als je er 's nachts uit moet om naar de wc te gaan. Want deze grotten hebben natuurlijk geen wc en badkamer. Inge besluit om bij ons in de grot te komen slapen. Die is tenslotte ruim genoeg.

We lopen wat rond in Matmata. Veel te zien is er niet. Ergens zien we de grot die Luke Skywalker, uit een van de Star Wars film, bewoonde als kind. Ik denk dat ik in Nederland maar eens naar een Star Wars film moet bekijken. Om de in Tunesië gefilmde delen te zien zou dat dan deel 4 moeten zijn. Misschien wel leuk als je verschillende locaties herkent. Nu zegt het allemaal niet zoveel.

We drinken nog wat op een terras en besluiten te gaan eten in ons hotel. Het is nogal fris en we krijgen het maar niet warm. In de bar van ons grottenhotel is er alleen oploskoffie. Dus we duiken maar even onze grot in. Daar is het wat warmer.
Om 6 uur kunnen we gaan eten. Prima eten. We krijgen lekkere soep. Daarna couscous met kip en heerlijke aardappels. Als toetje lekkere mandarijntjes. Veel ander fruit is er op dit moment niet te vinden. Het eten wordt heel snel achter elkaar geserveerd. We zijn dus in no-time klaar met eten. Dus al snel weer naar onze grot. Ina ligt om 8 uur al te pitten. Inge en ik lezen nog wat. Maar als dan het licht uit gaat om te gaan slapen krijg ik het toch ineens heel benauwd. Dus maar weer het licht aan. Gezellig liggen kletsen met Inge. Daarna met het licht aan in slaap gevallen.
Midden in de nacht schrikken we wakker. Ina moet naar de wc dus we besluiten allemaal de tocht door de ijskoude grot naar de wc te ondernemen. Om daarna maar weer lekker te gaan slapen. Echt warm is het niet maar we slapen gelukkig wel goed met sokken en truien aan.

Monique

Verslag uit: Nederland, Amsterdam