Malediven - Colombo - Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu Malediven - Colombo - Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu

Malediven - Colombo - Amsterdam

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

dag 20
Gisteren helaas weer regen gehad. Dus nog even vissen kijken vanaf het Italiaanse restaurant is niet meer gelukt. Wel nog even tussen 5 en 6 de laguna in geweest en op het ligbedje gelegen. We hebben rond 6 uur een prachtige zonsondergang gezien. Mooi oranje met gele lucht. En natuurlijk weer lekker gegeten in het restaurant. We hebben nog even in de bar gezeten. Daar zou die avond Soft music zijn. Wij hebben echter alleen het geluid gehoord van een vechtfilm die er vertoond werd.
Vandaag vertrekken we uit de Malediven. Natuurlijk voor de laatste keer een fantastisch ontbijtbuffet. Want eten is toch wel een van de belangrijkste dingen op het resort.
We kunnen nog even uitrusten op de kamer en om 9.15 wordt onze bagage opgehaald. Om 10 uur vertrekt de boot naar het vliegveld. Dat is allemaal perfect geregeld. Gelukkig hebben we gisterenavond nog de rekening betaald. Anders had dat volgens het schema op de tv's in de hal tussen 9 en 9.30 moeten gebeuren.
Wachtend bij de jetty, waar onze boot komt, worden we omgeven door de Chinezen. Er is de vorige dag een boot vol aangekomen op het resort. Ze zijn in grote getalen aanwezig en gedragen zich nogal lomp. Maar goed, ik heb begrepen dat de Russen nog erger zijn. En die heb ik niet veel gezien hier. Je ziet dat het resort erg is ingesteld op de Chinezen. Veel info is in het Chinees aangegeven. Volgens het personeel kwamen er vroeger meer Europeanen. Maar tegenwoordig zijn het erg veel Chinezen. In ieder geval lopen ze ons gelukkig voorbij achter het vlaggetje van hun gids aan met snorkelspullen en zwemvesten.
Wij vertrekken met een luxe speedboot naar de luchthaven. Een tocht van ca. 25 minuten. Onderweg begint het te regenen.
Op de luchthaven checken we in en hebben dan nog een paar uur om rond te lopen. Er zijn volop winkels waar je duikspullen kan kopen. Komt wat onlogisch over omdat je hier alleen maar vertrekkende passagiers ziet. En als het goed is heb je die spullen al nodig gehad tijdens je verblijf op de Malediven. In de winkel met etenswaren kan je een zak met Haribo gummybeertjes kopen voor 10 dollar. En Belgische koekjes van Jules de Strooper voor veel geld. In het vliegtuig is het ijskoud. Daar zitten we dan in onze t-shirtjes en open schoenen. Gelukkig zijn er wat dekens.
Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Colombo staan daar de gids (Dewa) chauffeur (Manchu) en bijrijder (Ruan) op ons te wachten. De Nederlandse reisbegeleider hebben we voor de Malediven al afscheid van genomen. Hij zit al in Nederland. Leuk om weer bekende gezichten te zien. En de mannen zijn blij ons weer te zien. Alsof je elkaar al lang kent. Maar ja, we hebben dan ook ruim 2 weken met elkaar rondgereisd.
De tocht naar ons hotel in Marawila duurt ruim een uur. Het is druk verkeer zo rond Colombo. En ze rijden als gekken. Eenmaal in ons hotel is het al na 5 uur. We moeten meteen ons eten bestellen zodat het op tijd klaar is. Want daar hebben ze veel tijd voor nodig. Om 8 uur vertrekken we weer met de bus naar de luchthaven. Het is veel rijden met de bus om maar 3 uurtjes in het hotel te zijn. Toch is het lekker om even te kunnen douchen en onze reiskleren aan te trekken. Ze wilden in de Malediven onze bagage meteen doorboeken naar Nederland. Gelukkig zagen we dat op tijd. Anders was het in de zomerkleding naar Nederland reizen geweest. Niet echt prettig.
Ruim op tijd staat iedereen klaar om te vertrekken. Het is de laatste 4 dagen alleen maar regen geweest in de omgeving van Colombo. Volgens Dewa hebben we mazzel gehad dat we op de Malediven zaten. Daar regende het wat minder. De duik in het zwembad die we bedacht hadden in Marawila is niet doorgegaan.
Opnieuw nemen we afscheid van Dewa, Manchu en Ruan. Die mogen niet mee naar binnen op de luchthaven. We checken snel in en ik heb gelukkig een stoel aan het gangpad. Helaas mag ik niet meer door de controle om mijn roepies terug te wisselen naar Euro's. Dat had ik moeten doen voor het inchecken. Gelukkig kan ik in Nederland bij het GWK mijn roepies nog inwisselen. Want wat moet je er mee. En ik heb nog best veel over. Op de luchthaven kan je de taxfree spullen alleen maar met dollars betalen. En echte leuke andere dingen zijn er ook niet. We hangen nog een paar uur en mogen dan boarden.

dag 21
In het vliegtuig is het bloedheet en benauwd. De airco doet het niet. De stewardessen zweten ook. Op een gegeven moment valt zelfs het licht uit. Dat was wel een beetje afzien. Helaas vertrekken we ruim een uur te laat. En maar hopen dat we de aansluiting in Frankfurt halen. Gelukkig werkt de airco en het licht als we dan eindelijk vertrekken om 1 uur 's nachts. We zijn dan al vanaf een uur of 10 in de ochtend onderweg. Er wordt eten geserveerd en dan kunnen we proberen te slapen. Ik slaap af en toe een uurtje maar de tijd gaat gelukkig redelijk snel. Voor we in Frankfurt landen krijgen we nog een maaltijd. Ik kies voor de curry ipv de omelet. Dat is een mooie afsluiting van de reis naar het curry land Sri Lanka. Al hebben we daar toch veel westers eten gekregen.
We komen met vertraging aan in Frankfurt. Het is dus nog wel even spannend of we onze vlucht naar Amsterdam gaan halen. Daar hebben we maar een half uur voor en we moeten van terminal 2 naar terminal 1. We moeten natuurlijk weer via een aantal controles. Gelukkig dit keer geen schoenen uit. Uiteindelijk komen we bij de bus naar ons toestel. Op de bus staat dat het de laatste bus is. En gelukkig zijn we net op tijd. Het blijft natuurlijk spannend of onze bagage het ook red. Dat merken we in Amsterdam. Onderweg komen we met de bus langs ons toestel van Sri Lanken airlines. Het was korter geweest om van het ene toestel naar het andere te lopen ;-)
In Amsterdam moet het toestel nog een hele tijd rijden. De piloot maakt nog een grapje dat we in Zandvoort zijn geland en nu naar Amsterdam aan het rijden zijn. Het is een Duitser die zogenaamd Nederlands praat. Het lijkt alleen meer op Afrikaans. We kunnen het Duits beter verstaan.
In Amsterdam loopt alles voorspoedig en al snel komen onze tassen op de band met bagage. We nemen nog snel afscheid van elkaar en wisselen nog wat e-mail adressen uit.
Eenmaal door de controle staat mijn taxi ook al te wachten. Het is dezelfde man die me weg gebracht heeft. En hij herkent mij meteen. Om kwart voor 12 ben ik al thuis.
Het zit erop. Het is gek om weer thuis te zijn. Maar ook wel weer lekker. Morgen ook nog lekker vrij en vrijdag weer naar het AMC.

Groetjes,
Monique

• 26 Oktober 2011 - 19:47

Kees:

Hoi Monique,

Welkom thuis. Heb al je verslagen Met plezier gelezen en zodoende ook een beetje vakantiesfeer gesnoven. sterkte vrijdag.

Groet Kees en lud

• 26 Oktober 2011 - 19:52

Marielle:

Hoi Monique, dat zal weer wennen zijn! Leuk om je reis zo te kunnen volgen, hoewel ik nog niet alles heb kunnen lezen. Ook voor jezelf goed om het tijdens de reis zo op te schrijven, zal voor jou ook erg leuk zijn om na te lezen!

Groetjes,
    Marielle

• 27 Oktober 2011 - 11:15

Mama:

een heel mooi slotverslag van je reis
    Nu maar weer aan Nederland wennen.
    Gaat lukken.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam