Nagano - Reisverslag uit Nagano, Japan van Monique - WaarBenJij.nu Nagano - Reisverslag uit Nagano, Japan van Monique - WaarBenJij.nu

Nagano

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

02 April 2023 | Japan, Nagano

Dag 17 - Nagano

Vandaag om 8:15 vertrek voor de excursie. Ik had gelukkig nog een broodje als ontbijt.

We moeten eerst met de bus naar Nagano Station. Daar nemen we een express bus naar Jikokudani Snow Monkey. We moeten vanaf de busstop alles bij elkaar 45 minuten lopen. Een deel gaat omhoog. Als de rest stopt voor koffie besluit ik langzaam door te lopen. Als het omhoog blijft gaan halen ze me wel in want ik ben niet zo snel. Duco loopt mee. Gelukkig gaat niet alles omhoog. En is een mooi pad door het bus naar de ingang van het Snow Monkey park. We zien nog niemand en gaan dus maar naar binnen. Er zijn daar een paar baden (Onsen) en daar zitten apen in. Ook moeders met kleintjes. Zitten te vlooien. Buiten de baden ook apen die zitten, rennen etc.Ze trekken zich niks van ons aan. Maar je met er niet met eten lopen.

Op een gegeven moment is de rest er ook.

Masayo laat nog weten dat we om 11:30 bij de exit verzamelen. Ik zie Duco nergens meer en vermoed dat hij daar al is. Nee dus, ik zie hem nergens. Masayo gaat nog terug naar binnen om hem te zoeken. Ik bel hem zodat misschien zijn telefoon hoort en denk dat hij ook moet komen. Later toch nog maar een keer bellen tot hij opneemt. Blijkt hij al onderweg naar beneden te zijn. Hij zag niemand meer en is gaan lopen. Dus konden wij ook weg.

Weer een uur met de bus naar Nagano Station. Daar weer met een bus naar Zenko-ji tempel. Inmiddels zijn we niet meer met 11 maar met 5. We krijgen wat uitleg van Masayo en gaan richting tempel. Onderweg zij winkeltjes waar je wat kan eten. Een soort kroket en een stoombroodje met aubergine smaakt goed. Dan naar de tempel. Al snel zijn we Tjieu kwijt. Die is snel en wil waarschijnlijk om 15:30 terug met Masayo. Duco, Sigrid, Jellie en ik doen rustig aan en blijven toch laat in Nagano. Onder de tempel is een pikdonkere gang.Je kan er doorheen en een sleutel van Boeddha aanraken. The key to salvation. Dat doen we ook maar [e-1f642]

Het terrein is mooi dus we lopen rustig rond. Daarna lopend richting Nagano Station. Gezellig wat toeristen winkels in. We willen ook nog een creme brûlée “iets”. Kopen wat we na de lunch hadden gezien. Helaas is dat al op. Dan maar ergens in een heel leuk tentje een lekkere cappuccino. Ook bezoeken we een goedkoper warenhuis. Leuk om het aanbod daar te zien. Ik koop iets en moet betalen bij de zelfbedieningskassa met alles in het Japans. Maar het lukt.

Vlak bij het station vinden we een leuk restaurant. Een teppanyaki restaurantje. Heerlijke Wagyu biefstuk, spek met ei, groenten en noedels. Wel onze duurste maaltijd van deze reis, zo’n 4100 Yen. Meestal eten we voor iets tussen de 2000 en 2500.

Snel nog even naar de Lawson om iets voor het ontbijt. En dan houden we een taxi aan voor de 9 km naar ons hotel.

In het hotel wil Sigrid nog naar de onsen. Ik was gisterenavond nog wel even gaan kijken. Ik besluit mee te gaan. Toch weer een bijzondere ervaring. In een soort kimono naar de onsen. Dan naakt naar wasplekken met een krukje voor een spiegel. En dan douchen en schrobben voordat je het bad in gaat. We zien ook moeders met dochters.

Dan het warme bad in, en het 42 graden bad buiten. Ook nog even kort in de sauna gevolgd door het koud water bad. Dan weer afspoelen en wassen bij de wasplekken. We kijken het af bij de Japanners. Er zijn geen andere Westerse toeristen bij vandaag.

Helemaal rozig en schoon naar de kamer. De tas moet nog ingepakt. Heb wel wat dingen gekocht dus die lijkt steeds voller te worden. De tas wordt naar Tokyo verstuurd voor overmorgen. Wij nemen alleen een dag rugzakje mee met spullen voor 1 nacht in het capsule hotel.

Verslag uit: Japan, Nagano

Vakantie 2023 - Japan