Matsumoto naar Nagano - Reisverslag uit Nagano, Japan van Monique - WaarBenJij.nu Matsumoto naar Nagano - Reisverslag uit Nagano, Japan van Monique - WaarBenJij.nu

Matsumoto naar Nagano

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

01 April 2023 | Japan, Nagano

Dag 16 - Matsumoto naar Nagano

Vroeg op vandaag. Beneden in de hal begint iedereen weer een discussie over de planning. Als we eenmaal aankomen in Nagano kunnen we naar het dorpje Obese als we dat willen. Maar we moeten wel om 16:00 met de laatste shuttlebus. En met bagage passen we daar mogelijk niet allemaal in. Dan moeten we met de bus en dat moeten we dan zelf betalen. Daar klopt natuurlijk weer niks van. Waardeloos zo’n hotel 9 km van Nagano centrum vandaan. Anders moeten we onze bagage maar naar Tokyo sturen en voor 3 dagen spullen in in onze dagrugzak stoppen. Maar de nieuwe discussie helpt niet. Masayo klapt alleen maar dicht.

Dus maar snel naar het station. We hebben door de verandering van tijd geen express trein en geen gereserveerde stoelen. Gelukkig begint de trein in Matsumoto en kunnen we al in de trein als die nog bijna leeg is. Het is toch een reis van ruim 1½ uur.

In Nagano kan onze bagage in een locker. Dat werkt wel goed. Met een groep van 11 gaan we met Masayo naar Obese. We kopen een kaartje. Dan blijkt dat Masayo ons niet naar de juiste automaat heeft gestuurd. Gelukkig kan je het kaartje dan weer in de automaat stoppen en krijg je je geld terug. Heel handig.

De treinrit is ca. 1 uur. In Obese lopen we naar een bloemenwinkel met een restaurant. Het is een stuk lopen en even zoeken. Helaas lijkt er geen plek. Het gekke is als je dan bij een restaurant komt en er is geen plek ze ook niet met je communiceren. Sta je dus voor xxxx daar te wachten. Dus maar weer terug naar een Brasserie waar we langs kwamen. Daar heerlijk gegeten. Een soort pannenkoek met een salade van sla, kip, mozzarella en tomaat erop. En een cappuccino. Lekker, hadden we nodig.

Tjeu wil graag met Masayo terug naar Nagano reizen. Dan moet je op tijd op station zijn. En dan ben je in Nagano op tijd voor de laatste shuttlebus naar het hotel. Duco, Sigrid, Jellie en ik besluiten langer te blijven. We weten toch niet of we allemaal in de shuttlebus passen met onze bagage. We vinden straks zelf wel transport naar hotel.

We gaan nog even naar het museum. Is wel aardig. Later horen we van Joelle en Bram dat wij niet het juiste museum hadden.Daar baal ik wel van als ik de foto’s zie. We lopen nog wel langs allemaal winkeltjes. Overla verkopen ze eten met kastanjes. We eten nog een ijsje met kastanje smaak en kastanje puree. Wel lekker.

Dan op naar het station waar we Joelle en Bram tegen komen. We reizen samen terug naar Nagano. We splitsen weer om ergens te gaan eten. Met een te grote groep kom je al helemaal nergens binnen. Als we het station uit lopen zien we het hotel waar we eigenlijk hadden moeten zitten. Op een hele goede locatie.

We besluiten ergens sushi te gaan eten. Al snel vinden we een plek. Het is nog geen 6 uur, en nog niet zo druk. Ook hier bestel je alles m.b.v. een tablet. Heel handig omdat het meeste in het Engels is. Lekker en veel gegeten.

Na het eten naar het station om de tassen uit de lockers te halen. Bij de bushalte zien we dat er geen bus meer richting ons hotel gaat. Dus met een taxi. Bagage past net in de auto met de laatste tas op schoot van de mensen op de achterbank. Ik zit voorin met wat tasjes en het tasje van onze chauffeur. Dat kon hij niet meer kwijt. Hij heeft ons van tevoren aangeven dat de rit tussen de 4000 en 5000 Yen is. Na een klein half uur staat de meter dan ook op 4550 Yen. Het Royal Nagano hotel is een luxe hotel, 4 sterren. We vallen wat uit de toon. Hele grote kamer met 2 grote bedden en een zitje. Maar niet zo mooi als ons 2e hotel in Kyoto. Verder dure restaurants waar je voor moet reserveren. En er is een onsen (warm water baden en sauna), zonder uitleg hoe het werkt. Je ziet allemaal mensen die zich in kimono, die klaar liggen op de gang, door het hotel verplaatsen. Ik had liever in Nagano gezeten. Morgen wordt het dus ook weer met de taxi op pad als we ‘s avonds ergens zouden willen eten.

Maar goed, eerst maar slapen. Morgen weer excursie voor de mensen die dat willen.

Verslag uit: Japan, Nagano

Vakantie 2023 - Japan