Amsterdam - Tasjkent - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Monique - WaarBenJij.nu Amsterdam - Tasjkent - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Monique - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Tasjkent

Blijf op de hoogte en volg Monique

16 September 2013 | Oezbekistan, Buchara

Dag 1

Om 15.45 een taxi besteld naar Schiphol. De taxi komt veel te vroeg en ik ben dan ook al om 15 uur op Schiphol. Omdat de groep naar Oezbekistan met een groepsvisum reist moeten we om 16 uur met de hele groep inchecken. Omdat ik zo vroeg ben wacht ik ergens op schiphol op een bankje. Op een gegeven moment wordt ik omsingelt door een grote groep Chinezen. Die gaan gewoon met z'n allen midden in de hal staan waardoor er niemand meer langs kan. Echt Chinees.
Om kwart voor 4 loop ik naar de verzamelplek en daar zijn dan al een groot deel van de mensen aanwezig. Bij het inchecken moet het groepsvisum wat in het paspoort van de reisleider staat eerst gecontroleerd worden. Want we mogen niet in het vliegtuig naar Tasjent als niet eerst het visum gezien is.
Op schiphol hebben we gelukkig nog wat tijd om rond te kijken. Thuis natuurlijk nergens zin in gehad van de spanning. Dus toch maar voor een hoop geld even wat te drinken gekocht.
Het boarden gaat voorspoedig. Het vliegtuig is bij lange na niet vol. We hebben dan ook allemaal meer dan 1 stoel tot onze beschkking. Heel fijn. Helaas is het nog niet echt tijd om te gaan slapen. De vlucht naar Istanbul gaat snel.

Dag 2

In Istanbul moeten we overstappen. We moeten van de ene kant van het vliegvel naar de andere. We kunnen snel boarden en er staat meteen op dat het de last call is. Nou een eerdere was er niet. Helaas is dit toestel helemaal vol. Ook allemaal mensen met hele grote pakketten waarvan ik me afvraag hoe ze die door de handbagage controle hebben gekregen. Ik zit midden tussen een hele groep Belgen. West vlamingen die mij niet kunnen verstaan. Het is bloedheet in het vliegtuig. Vroeger was het altijd koud. Nu dus het tegenovergestelde. Vreselijk. Het is dan ook niet makkelijk om wel in slaap te vallen. Maar gelukkig zijn we dan ineens in Tasjkent voor de volgende horde. We sluiten aan bij de paspoortcontrole en proberen daar langs te gaan op volgorde van de namen op het groepsvisum. Maar het is gewoon een zootje. De eerste paar worden nog heel precies gecontroleerd, daarna geven ze het op.
Onze bagage is komt al snel van de band. Helaas moeten we dan weer door een controle. Alles moet weer gecontroleerd worden. Ook het visum. Maar dan eindelijk zijn we door de controles en worden we opgewacht door de agent en chauffeur. Alles past mooi in de bus. We rijden nog niet naar het hotel. Het is namelijk nog geen 8 uur in de ochtend. Maar we rijden naar een plek om te ontbijten. Het is even wennen wat ze allemaal hebben. Ook hartige dingen, maar daar waag ik me nog even niet aan. Voorzichtig beginnen.
Na het ontbijt naar het hotel. Daar hebben we snel onze kamers. Ik deel de kamer met Ineke. We nemen wat tijd om ons op te frissen. Want na en hele nacht reizen is dat wel nodig. Daarna om half 12 het welkomspraatje van de gids, David. We hebben aan David doorgegeven wat we willen wisselen en die regeld het met de agent. We kunnen dan ook snel hele pakken geld ophalen. 1 euro is namelijk 3000 sum.
Kort daarna gaan Ineke, Roland en ik naar de metro. Het is nog wat lastig om te vinden maar iedereen is heel erg behulpzaam. Ook al snappen we er niks van. Ineke blijkt Russisch te spreken. Heel handig. Want de Oezbeken praten vaak ook nog Russisch. We gaan met de metro naar Chorsu. Dat is een grote markt in de oude stad. Onderweg zien we 5 verschillende metrostations. Ze zijn allemaal anders. Heel speciaal. Helaas mogen er geen foto's gemaakt worden omdat de stations ook schuilkelders zijn.
Als we uitstappen bij Chorsu gaan we op zoek naar Hazrut Iman square. We lopen en vragen maar niemand weet waar het is. Dus we besluiten maar naar een andere Madrassa (school) te gaan. De Kulkadash Madrassa. Deze is ook prachtig. Bij het betalen heb ik alleen het idee dat het geld gewoon in de zak van de meneer bij de ingang gaat. We krijgen dan ook geen kaartje. Na dit bezoek besluiten we een taxi te pakken naar de andere. Mogelijk dat en taxi het wel kan vinden. Hier zijn gewoon alle auto's een taxi. Je steekt je arm uit en iemand stopt. En ja hoor, het lukt om bij de Hazrut Iman te komen. Een prachtig complex met een Madrassa, moskee en bibliotheek. In de bibliotheek ligt een oude koran geschreven op huid van een hert. En met bloedvlekken. We moeten 5000 betalen volgens de meneer bij het complex maar niemand vraagt er om als we de bibliotheek binnen gaan. Pas als we willen vertrekken moeten we toch geld betalen.
De moskee en de madrassa zijn enorm en met allemaal prachtige blauw-witte tegeltjes versierd. Geweldig mooi.
Inmiddels zijn we best moe en nemen een taxi naar het restaurant waar we willen eten. Echter daar kunnen we niet komen ondanks alle inspanningen van onze chauffeur. De Chinese president is namelijk in Tasjent en de straat waar we door moeten is afgezet. Dus rijden we naar het hotel.
In het hotel zien we Peter en Nannie. Die zijn op weg naar het restaurant Caravan waar wij heen wilde. Dus we gaan samen lopen. Het is toch een stuk verder dan de 15 minuten die het hotel vertelde. Na veel vragen komen we daar aan. Het blijkt Georgisch eten te zijn. Veel later komen we er achter dat er nog 3 Caravan restaurants naast liggen. Dus we moesten de laatste hebben voor Oezbeeks eten. Het eten smaakt wel lekker. Als we gaan afrekenen is dat een hele klus. Het is allemaal erg duur. De bierdrinkers betalen 7 euro per groot glas. En we moeten heel wat briefjes van 1000 som neer leggen. Met een rekenmachine van het restaurant weten we een uur later wat iedereen moet betalen. Er staan namelijk allemaal dingen bij waarvan we niet wisten wat het was maar wel moesten betalen. Ik hou een taxi aan en we klimmen met 5 in 1 grote echte taxi. Het was niet heel comfortabel maar het is gelukkig een korte rit.
Tegen 11 uur gaan we slapen. Morgen om 5.30 een wakeup call, 6 uur ontbijten en om 6.30 naar het vliegveld. We gaan met het vliegtuig naar Khiva. Een vlucht van ca. 1 uur.

Let niet op de spelfouten, het is weer een wat lastig toetsenbord ;-)

• 16 September 2013 - 18:38

Lies Leysner:

Lieve Moniqe

Wat heerlijk om weer het begin van de reis te volgen.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Vooral genieten van de mooie omgeving en misschien het eten.

Liefs maa

• 18 September 2013 - 19:18

Inge Van Der West:

Hallo Monique.

Jammer dat ik nog niet langs ben geweest want dan had ik dit geweten. Komt ooit goed.
    Wat leuk dat je zo een heel ander oord hebt gekozen! Maar toen ik las dat het zo warm was begreep ik het even niet maar heerlijk.
    Ga weer lekker genieten van je reisverhalen de foto's zie ik later wel, echt waar.
    Geniet, ik begin net te lezen dus kan ik nog even. Ben wel benieuwd met welke organisatie, Djoser denk ik. Hoe groet is de groep. Misschien kun je het in reisverslag even aanroeren. Anders later.
    Lieve groet, Inge

Verslag uit: Oezbekistan, Buchara