Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Monique - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Monique - WaarBenJij.nu

Cusco

Blijf op de hoogte en volg Monique

30 September 2012 | Peru, Cuzco

dag 17 - Cusco

Vandaag de wekker om 8 uur gezet. We hebben de hele dag voor onszelf. Er is 1 groep van 9 die telkens samen op pad gaan. Moeten wij niet aan denken, dat wordt het zo´n log geheel en schiet je niet op. Als wij vertrekken zien we ze na een half uur nog ergens staan omdat ze niet weten waar ze heen moeten.
Wij gaan lopend naar het Plaza de Armas. De bedoeling is om de wandelroute uit de Lonely Planet te gaan lopen. Die begint op het plein, Onderweg zoeken we iPeru, de tourist office. Het is even zoeken maar we komen toch ergens waar we een 10 daagse ticket kunnen kopen voor onder andere de Secret Valley. Dat gaan we dinsdag doen. Maar we hebben in ieder geval het kaartje.
We lopen eerst het grote Plaza de Armas rond. Het zijn mooie gebouwen en er zitten allemaal winkeltjes in. Maar ook de KFC en de Mac. Al moeten die zich ook houden aan de stijl van het plein en hangen er geen grote uithangborden.
We drinken bij Starbucks koffie. Ik kies voor een frappucino, dat is zooooo lekker! We zitten er met uitzicht over het plein. Later komen ook Luuk en Helena en we zitten er gezellig te kletsen.
Op het plein zijn meerdere kerken en een cathedraal. We bezoeken de cathedraal maar de ingang zit in de Iglesia de Jesus Maria, links van de cathedraal en de uitgang zit bij de Iglesia del Triumfo, aan de rechterkant van de cathedraal.
Helaas mogen we weer geen foto´s maken, Zelfs niet zonder flits. Ik neem wat illegale foto´s en Feikje hoest dan, die is toch verkouden, en dan horen ze de spiegel van de camera niet klappen. Wordt spannend thuis of het nog wat geworden is.
De Cathedral is echt prachtig. Ze hebben er 100 jaar over gedaan om hem te bouwen. Hij staat op de site van Viracocha´s Inca Palace en er zijn stenen gebruikt van Sacsaywamon. Dat zie je hier in Cusco veel, de Spanjaarden hebben op oude Inca ruines gebouwen gebouwd. In de cathedraal hangt een heel groot schilderij: The Last Supper. Op tafel is de Cuy (cavia) uitgebeeld. Dat is een specialiteit hier.Via de Iglesia del Triumfo verlaten we de cathedraal. Bijzonder mooi allemaal.
We bezoeken ook nog de aan het plein gelegen Iglesia de la Comania de Jesus. Deze kerk is gebouwd op het palei van Huayna Capac. De laatste Inca die regeerde. De kerk zelf is mooi maar niet heel bijzonder. We kunnen een heel eng trappetje omhoog en kunnen de kerk bekijken vanaf de plek waar het koor altijd staat. Prachtig uitzicht zo van bovenaf. De bewaking houd heel goed in de gaten of we geen foto´s maken vanaf deze plek. Nog een paar treden hoger kunnen we door een opening het plein zien. Mooi zo van bovenaf.
We besluiten te lunchen bij de Mac. Dat moet toch 1x in de vakantie. En het is altijd wel grappig om te zien wat het locale assortiment is. Het smaakte prima. En we zagen opvallend veel toeristen naar binnen en buiten gaan. Al was het maar voor een beker koffie.
Als we weer gaan lopen begint het helaas te regenen. We duiken een internet cafe in om aan ons verslag te werken. Voordat we er erg in hebben zitten we daar meer dan 2 uur. Maar het leuke is dat we tijdens het schrijven ook weer even bedenken wat we allemaal gezien hebben de afgelopen dagen. We zien soms zo veel dat je het bijna zou vergeten.
Als we weer naar buiten komen is het wat koud. We lopen nog door een straatje naar een plein wat ook binnen de wandelroute valt. Het Plaza Regocijo. Daar bekijken we nog wat souvenir winkeltjes. Bijna overal verkopen ze hetzelfde. Soms zit er een bijzonder winkeltje tussen. Maar dat is dan ook meteen heeeeel erg duur. Een leuke sjaal van Alpaca wol is al snel 60 euro.
We gaan naar het hotel om even te lummelen om later, een uur of half 8, weer ergens te gaan eten. We lopen wat rond en besluiten te eten bij Inkazuela. Een heel leuk eettentje. Wel een beetje warm binnen omdat er flink gestookt wordt in de open haard. Ik kies voor een gerecht met kip en cocos maar dat is pittig wordt me verteld. Dus toch maar wat anders gekozen. Erg lekker, helaas wel met veel bonen waar ik omheen eet. Maar met een heerlijk vers gebakken broodje is het meer dan genoeg. Het is wel erg wennen aan de prijzen hier. Peru is sowieso duurder dan Bolivia. En Cusco is vergeven van de toeristen en dat drijft de prijzen ook omhoog.
Na het eten slapen. Morgen vertrekken we naar Aguas Caliente voor 1 nacht en moeten vroeg op.

• 30 September 2012 - 20:09

Ester:

Geniet er nog even van!

Verslag uit: Peru, Cuzco

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

Een rondreis door Bolivia & Peru.