Amsterdam & Lima - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Monique - WaarBenJij.nu Amsterdam & Lima - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Monique - WaarBenJij.nu

Amsterdam & Lima

Blijf op de hoogte en volg Monique

15 September 2012 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

dag 1 - Amsterdam

Het was een rare dag vandaag. De taxi is besteld voor ´s middag 15.35 dus ik kon nog een beetje uitslapen en natuurlijk stemmen.
Om precies 20 minuten voor tijd komt de taxi. Weer met dezelfde meneer die me al 4 jaar naar Schiphol heeft gebracht. Hij vindt dat hij me niet vaak ziet. Maar ja, ik ga dan ook niet meer dan 1x per jaar op een vliegvakantie. Op Schiphol zit Feikje al te wachten. Die is toch wat eerder met de trein gekomen omdat er deze week aldoor problemen waren in de Schiphol tunnel. We zijn keurig 3 uur van te voren op Schiphol zoals Djoser ons heeft verzocht. Melden bij de balie van LAN is wat ingewikkeld want die hebben ze niet op Schiphol. Bij Iberia zijn echter nog niet aanwezig omdat je voor Europese vluchten maar 2 uur van te voren op de luchthaven hoeft te zijn. Jammer. We wachten en zijn, na een aantal business class mensen, de eerste die inchecken. Bij de Shengen paspoort controle was het mega druk. Daar staan enorme rijen met mensen die allemaal door de controle moeten. Ik denk dat we er zeker meer dan een half uur over hebben gedaan. Gelukkig ging het sneller dan het op het eerste blik leek te gaan.
Eenmaal binnen kopen we nog iets te lezen en lopen naar de foodcourt om wat te eten. De vlucht vertrekt pas om 19.15 en we hebben nog tijd zat. En ik had al gelezen dat je niet echt iets te eten zou krijgen op weg naar Madrid. We eten pasta wat vers werd klaar gemaakt. Interessant om te zien hoe dat in zijn werk ging. Niet echt Lean!
Pasta smaakt goed. Bij de gate zien we al wat mensen van de groep.
In het vliegtuig hebben we en prima plek. Het is wel mogelijk wat te eten. De stewardessen hebben broodjes voor 8 euro per stuk. En echt lekker zien die er niet uit. Maar goed dat we wat gegeten hebben. We nemen nog wel een lekker cappuccino en delen een kitkat (6 euro). Had ik nog niet eerder meegemaaakt op een lijnvlucht en dan zelfs geen cracker krijgen.

In Madrid staat de reisleidster, Marcella, keurig op ons te wachten. De groep verzameld zich bij haar en we zijn bijna compleet en lopen gezamenlijk naar de trein voor terminal 4S. Daar hebben we een paar uur om rond te hangen. Feikje en ik zoeken een plek op om wat te hangen en lezen.
De vlucht naar Lima vertrekt om half 1, een uur van te voren kunnen we boarden. Feikje en ik zitten samen naast een raam en gangpad. Lekker zonder vreemden. Helaas is het geluid van de entertainment kapot bij ons en bij de mensen voor ons. De Spaans sprekende stewardessen kunnen het niet oplossen. Dus een leuke film kijken zit er niet in voor ons. Want er is ook alleen maar Spaanse ondertiteling. Gelukkig snel in slaap gevallen na eerst een maaltijd te hebben gegeten. Al met al prima geslapen. Tussendoor steeds wakker maar dan gewoon weer in slaap gevallen. Uiteindelijk krijgen we nog een ontbijt voordat we landen in Lima.

dag 2 - Lima

De paspoortcontrole en bagage gaat voorspoedig. Om ongeveer 8 uur zijn we in ons hotel. We hebben mazzel want de kamers zijn al klaar. We kunnen opfrissen en een ontbijt krijgen. Dus dat is lekker.
Na een welkomspraatje vertrekken we om 10 uur met taxi´s naar het centrum van Lima. Het hotel, The Place, staat in de wijk Miraflores.
We beginnen op het San Marino plein en lopen via de Jiron de la Union naar het Plaza de Armas. Onderweg bezoeken we de kathedraal de Merced. Prachtig! Wat opvalt is dat er veel mensen in de kathedraal zitten te bidden.
Op de Plaza de Armas is het paleis van de president. Daar is elke dag om 12 uur de wisseling van de wacht. Zo uitgebreid heb ik het nog nooit gezien. Eerst speelt een orkest (brass band) een paar nummers (oa El Condor Pasa). Daarna dus de wisseling van de wacht. Zoals je dat ook in andere landen ziet. Er komen veel mensen op af, locals en toeristen.
Omdat iedereen best een beetje trek heeft gaan we ergens wat eten. De tortillas met kaas en guacamole en tortilla met kip smaken goed. De cola is op dus we krijgen knalgele Inka Kola. Al met al S/. 25.00. Ondertussen hebben zich mannetjes gemeld die een tour verkopen voor S/. 5.00 naar Cerro San Cristobal. Een 490 meter hoge heuvel met uitzicht over Lima. We rijden wel eerst 3 rondjes langs het plein voordat we vertrekken omdat het busje vol moet zitten. Dat wisten we niet van te voren. Hilarisch was het omdat je het eerst niet door hebt.
Eenmaal onderweg rijden we stijl omhoog. Onderweg staan 14 groene kruizen. Tijdens de Semana Santa (pasen) gaan er pelgrimstochten naar boven. Boven een mooi uitzicht maar het is wel heiig. Dat is altijd zo in de in de winter in Lima. Er hangt een waas over de stad en af en toe denk je een druppel te voelen. Maar het schijnt nooit te regenen in de winter.
Met een aantal bezoeken we nog even de Cathedral de Lima op het Plaza de Armas. Feikje en ik gaan ook nog even naar binnen. Veel foto´s van religieuse beelden ;-)
Om 17 uur zijn we weer in het hotel. Om 19 gaan we naar de zee om te eten bij Mangos. Heerlijk eten, wel Westers.
Om 10 uur liggen we in bed klaar om te slapen. Was toch nog een volle drukke dag en zijn toch ook nog wel moe van de vlucht.
Oh, ja bijna overal WiFi. Ik kan dus af en toe een foto zetten op www. photomonique.smugmug.com onder Other en Awesome photo´s,

• 15 September 2012 - 10:55

Sandy Abrahamsz:

Hi Monique,

Wow, dat is snel, reeds een reaktie! Het is hier nu zaterdagochtend ong 11.00uur.

Ik zit achter de eettafel temidden van verhuisdozen, plastic boxen, losse dingen, en een grote kast in mijn kamer. Op de gang staan nog een grote- en kleine kast. In mijn slaapkamer een deel van het logeerbed en de nodige beddegoed.
    Reden: de inhoud van de logeerkamer, die komende week nwe vloerbedekking krijgt. Wat een "rommel" heb ik in de afgelopen 9 jaar vergaard! Straks komt mijn broer alle oude vloerbedekking etc ophalen en "af te voeren".
    Ik ben nog niet in Bolivia&Peru geweest. Staat ook nog op mijn lijstje. Wel Mexico, Brazilie.
    Leuk om je eerste ervaringen te lezen. Ben benieuwd naar de rest van de verhalen.
    Veel plezier, geniet en....relax!!

groetjes, ook aan Feikje.
    Sandy

• 16 September 2012 - 12:04

Tamara:

Hoi Monique,

Ik daht je afgelopen maandag nog te zien op het werk, maar was blij te horen van Barbara dat je toch vrij genomen had. Heel veel plezier op vakantie!!!

Tamara

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

Een rondreis door Bolivia & Peru.