Sierra Maestra - Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Monique - WaarBenJij.nu Sierra Maestra - Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Monique - WaarBenJij.nu

Sierra Maestra - Santiago de Cuba

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 November 2008 | Cuba, Santiago de Cuba

Dag 11

Ondanks dat het een hele nacht geregend heeft gaat het grootste deel van de groep wandelen naar Comandancia la Plata. Ik blijf samen met 3 anderen in het park. Want wandelen en klimmen zijn niet mijn ding. Dus dat was vanaf 8 uur tot 3 uur op een niet zo comfortabele stoel zitten. Wel in goed gezelschap. Want op een half uurtje na heeft het een hele dag geregend.
De groep heeft de toch naar het huisje van Fidel droog kunnen afleggen. Helaas op de terugweg begon het ook daar te regenen. En niet zo'n beetje ook. Het werd dan ook behoorlijk glad. Feikje en Jan zijn onderuit gegaan. Jan met een salto met als gevolg een pijnlijke pols. Feikje met een pijnlijke elleboog. Die kwam terug met haar arm in een mitella. Gelukkig alleen gekneusd.
Zij hadden nog wel een avontuur. Want de hele weg, waar de bus over moest, was een soort rivier. Gelukkig allemaal veilig "thuis" gekomen. Wel allemaal doorweekt. De koude douche, met bruin water, voelde toch nog wel een beetje warm aan. Als je het maar koud genoeg hebt.
Ook 's avonds weer samen gegeten. Je kan namelijk nergens anders heen. We hadden half pension. Iedereeen bijtijds onder de wol. Het is niet erg dat we morgen vertrekken.

Dag 12

Vertrek naar Santiago de Cuba. Helaas het regent nog steeds. Volgens de Cubanen is er een koude front en regent het ook in Santiago.
Onderweg stoppen we in El Cobre. Een plaatsje met een kopermijn. Maar wij komen voor de cathedraal: Basilica de Nuestra Senora del Cobre. In de cathedraal zit een zwarte madonna.
Al snel zijn we in Santiago. Maar omdat we nog niet in ons hotel kunnen gaan we eerst lunchen. Reinier heeft een staatsrestaurant uitgezocht. Voor Cubaanse begrippen ziet het er goed uit. En de meesten van ons eten "oude kleren" of op zijn Cubaans Ropa Vieja. Zeg maar draadjes vlees.
Om ongeveer 3 uur waren we in het hotel. De kamers waren nog niet helemaal klaar want er lagen geen lakens op het bed. Dat werd snel geregeld.
Wij zijn de was uit gaan zoeken en hebben lekker wat gelummeld in het hotel. Anderen zijn de stad in gegaan.
's Avonds wilde we pizza gaan eten in het restaurant van het hotel. Helaas de Italiaan was dicht. Maar we konden in het andere restaurant hele goed spaghetti krijgen werd er gezegd. Helaas er was ook geen spaghetti. Dus Feikje, Marleen en ik via de receptie een taxi geregeld naar het duurste hotel van Santiago, Melia 5-sterren hotel. Daar is een Italiaans restaurant. De nederlands sprekende Cubaan van achter de receptie helpt ons met een taxi. En tot onze grote vreugde, vooral van Marleen, werden we naar een hele oude witte oldtimer gebracht uit 1962 (mijn geboortejaar). Er werd wat onderhandeld over de prijs. De hotelmeneer vertelde dat wij vrienden waren en dat de prijs omlaag moest. Onderweg sloeg de auto wel 4x af maar starte ook weer. Dus zijn we goed aangekomen bij het hotel. Deze illegale taxi kon ons natuurlijk niet de oprit op rijden. We werden naast het hotel afgezet.
In het hotel snel de Italiaan gevonden. Heerlijke stoelen en lekkere pizza's. Soms heet iets hier een pizza en is het toch heel anders. Nu was het gewoon goed. En een cappucino na. Niet gek. Verder zaten er veel blanke mannen met Cubaanse vrouwen. Dat noemen ze Jineteros. Veel conversatie zat er niet bij.
Helaas wel met een gewone auto terug naar het hotel. Daar nog wat gedronken en zitten kletsen met oa de ouders van Marleen. Die waren net terug uit de stad. Hadden een stuk minder lekker gegeten ;)

Verslag uit: Cuba, Santiago de Cuba

Monique