Amsterdam - Fukuoka - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Monique - WaarBenJij.nu Amsterdam - Fukuoka - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Monique - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Fukuoka

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

18 Maart 2023 | Japan, Fukuoka

Dag 1 - Vertrek uit Amsterdam

De taxi is besteld voor 3:30. We pikken Duco op en zijn ruim op tijd op Schiphol. Omdat ik bij het inchecken mijn stoel niet heb kunnen wijzigen van in het midden naar een aan het gangpad wil ik dat nog even op Schiphol proberen. LOT kon mij telefonisch niet verder helpen. De balie gaat om kwart voor 5 open. Als we wachten zit er een groepje mensen te wachten die ook met Shoestring naar Japan gaan. Helaas lukt het niet om mijn stoel te wijzigen. Kan het in Warschau voor het stuk van Warschau naar Seoul nog een keer proberen zeggen ze. Met het gereserveerde tijdslot voor de security kunnen we gewoon voorbij de rij en staan vooraan. Heel handig.

Bij de gate zit de groep die we eerder zagen. Zijn een aantal mensen die alleen reizen. Gemiddelde leeftijd van de groep is 49 jaar. Dus we horen bij de ouderen dit keer. Niet iedereen van de groep vliegt met LOT. Er zijn er ook die gaan met Cathay Pacific via Hong Kong en komen een dag later aan.

we vertrekken wat later maar komen op tijd aan in Warschau. daar hebben we voldoende tijd voor de paspoortcontrole en hangen we wat rond bij de gate. Een poging om mijn stoel te wijzigen lukt ook nu niet. Vlucht is volgeboekt. Het stuk naar Seoul is ruim 11 uur vliegen. Het vliegtuig zit vol Koreanen. Ik zit tussen 2 Koreanen en Duco zit schuin achter me. Mijn video scherm werkt niet, dus daar ook maar achteraan. Als ik met Duco praat bied een vriendelijke oude meneer aan met mij te wisselen zodat ik naast Duco zit, wel nog in het midden. Als we eenmaal gewisseld zijn blijkt dat ze mijn video scherm niet hebben gemaakt. De arme man kan nu heen film kijken dus hij is er niet beter van geworden. Gelukkig wordt het later toch gemaakt.

Het is een pittige vlucht. Blij als we uiteindelijk in Seoul zijn. Daar stappen we over op Asiana Airways. Duco en andere mensen van de vlucht moeten ineens opnieuw hun corona vaccinatiebewijs laten zien. Ondanks dat we dat van te voren hebben moeten uploaden op de Visit Japan website. En later blijkt het slim dat de anderen dat ook nog doen.

dag 2 - Fukuoka

Het is een korte vlucht naar Fukuoka. Wel met mondkapje op. We cirkelen nog wat voordat we kunnen landen. Het is druk op het vliegveld. Blij als we eenmaal gearriveerd zijn.

We hebben op de site Visit Japan een goedkeuringsbewijs voor de vaccinaties, een immigration QR code en Customs declaration QR code. Op verschillende plekken moet we die laten zien. De bagage is er al snel, mijn QR is in orde maar helaas wordt mijn tas gecontroleerd. Geen drugs, geen fruit, etc. ik mag door. En dan eindelijk…. staat daar Masayo onze (vrouwelijke) gids.

Allemaal even pinnen en we kunnen met de gratis airport shuttle bus naar de metro. Het is 2 haltes richting ons hotel. Nog een stukje lopen, gelukkig heb ik wielen onder tas, en dan zijn we er. We zijn te vroeg om in te checken, maar kunnen wel bagage achter laten. Ook snel nog wat dingen uit de handbagage inde grote bagage.

We lopen allemaal naar de overkant, het winkelcentrum Canal City. Ik herken het roze en de planten van mijn bezoek in 2016. Met Duco naar de Starbucks voor koffie en WiFi. Want het internet op met je bundel is niet betaalbaar. En zonder internet kan je bijna niet om dingen op te zoeken. Ook nog even naar de Muji en Uniqlo. De eerste hebben we helaas nog niet in Nederland. Iets na 3 uur checken we in. Lekker douchen, tanden poetsen, spullen ordenen, etc. Om 18 uur gaan we met de hele groep, op 2 na, ergens eten met Masayo. Inmiddels zijn de mensen die via Hong Kong zijn gereisd ook aangesloten. We eten Hakata chicken hotpot, gebakken kip en nog wat dingen in schaaltjes.

Na het eten nog even de Uniqlo in voor een jas voor Duco, naar de Lawson om water en dan naar bed. We stemmen nog even af wat we morgen op de vrije dag gaan doen. Vroeg op, om 8 uur op pad naar de vismarkt. En dan lopend nog wat andere dingen bezoeken. Dan snel naar bed.

Verslag uit: Japan, Fukuoka

Vakantie 2023 - Japan