Fukuoka - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Monique - WaarBenJij.nu Fukuoka - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Monique - WaarBenJij.nu

Fukuoka

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 Maart 2023 | Japan, Fukuoka

Dag 3 - Fukuoka

Vandaag een vrije dag in Fukuoka. Onze hotelkamer is niet inclusief ontbijt. Ik ben de enige die voor 3 ochtenden een voucher heeft gekregen. Dat is wel erg ongezellig. Aangezien ik toch nooit ontbijt sla ik het over.

Om 8 uur gaan Duco en ik op pad. In de lobby komen we nog wat anderen tegen. Later zie ik in WhatsApp dat sommige pas laat op pad zijn gegaan. Aangezien de app alleen te lezen is als we WiFi hebben zie ik berichten pas laat.Toch maar een buitenland bundel gekocht om af en toe even appjes te kunnen lezen of iets op te zoeken op internet.

We lopen eerst naar deWholesale Market Fresh Fish Market. Ik denk zo’n 2 km lopen. We komen langs plekken waar mensen in de rij staan. En dat doen ze heel keurigNetjes achteraan aansluiten en wachten op je beurt. Dat zie je ook bij sommige restaurantjes. Die zijn blijkbaar erg populair.

Onderweg drinken we ergens koffie. Kunnen we nog even goed kijken wat de beste route is om er te komen. Elke keer valt het weer op hoe vriendelijk mensen zijn. Ze spreken erg weinig Engels maar doen erg hun best.

Dankzij mijn richtingsgevoel komen we precies bij de markt uit. Het is er min of meer verlaten. Het is dan ook zondag. We ruiken wel vis maar niet meer dan dat. Lopen over het industriële terrein en vragen ons af of het wel mag. Maar de enkeling die we tegen komen glimlachen alleen maar. Vanaf de kade hebben we mooi uitzicht over een enorm hoge brug en flyovers.

Daarna door naar hetOhori Park.Enorm groot. Zoals overal zien we automaten met water en andere drankjes. Heel handig omdat je dus altijd makkelijk aan iets te drinken kan komen. Ik zie ook een automaat met ijs en zwicht voor mint ijs met chocolade, een soort after eight. Als we verder lopen zien we al enkele bloesem bomen in bloei. Prachtig. We hebben goede hoop dat we deze reis nog veel bloeiende bomen gaan zien. Omdat het zondag is zie je veel families met kinderen. Op de grote grasvelden allemaal tentjes tegen de zon. Het is vandaag zonnig met temperaturen tussen de 14 en 17 graden. Maar het lijkt warmer. In het park is ook een enorme vijver. We zien waterfietsen in de vorm van zwanen. Midden door het meer loopt een wandelpad. Niet heel bijzonder maar leuk om al die Japanse families te zien.

Inmiddels is het al na 12 uur. We lopen in de richting van Tenjin district. Een wijk met allemaal winkels, uitgaansgelegenheden en warenhuizen. We drinken koffie en lunchen bij Vito, een Japanse koffie keten. Daarna door naar wat cultuur in de Hakata district.

Onderweg kopen we langs deMitsukoshien Daimaru. Die warenhuizen ken ik uit Hong Kong. En de kelder van de eerste bevat allemaal kleine winkels waar je eten kan kopen. Hier was ik ook in 2016. Allemaal heel aantrekkelijk eten. Bento boxen, yakitori, fruit met dtrik er omheen in mooie dozen, cakejes, chocolade, en nog veel en veel meer. Het een nog lekkerder dan het andere. Maar goed dat we net gegeten hebben.

Onderweg naar o.a. de Shofuku-ji, een zen tempel, en nog een paar anderen komen we jonge vrouwen tegen in een kimono. Ze zijn door een team aangekleed en repeteren iets op een boot. Wat ze precies doen is wat onduidelijk. Wel mooi aangekleed.

Het is al na 3 uur als we bij de tempels komen. Mooi om te zien. Minder doorleefd dan in China. Het is er lekker rustig. Omdat we wat laat zijn redden we het niet om alle gebouwen te zien. Want om 16:45 gaan ze dicht. We lopen nog war rond en zien een aantal nog van buiten. Bij sommige ligt een mooie zen tuin met mooi geharkt grind. Veel bomen en struiken in bloei. Ik heb nog nooit zoveel bloemen gezien. Maar dat komt omdat ik meestal in het najaar op reis ga.

Inmiddels hebben we al zeker 20 km gelopen. Begin moe te worden en mijn voeten voelen het ook. We besluiten meteen door te gaan naar het Ramen Stadium in Canal City. Daar zitten allemaal ramen restaurantjes. Bij de ingang gooi je geld in een automaat en kiest je gerechten. Voor beiden ramen met o.a. beef en ei plus 12 gyoza (dumplings). En dat voor 2100 Yen, nog geen 8 euro per persoon. Komt nog wel war drinken. Ik denk een drankje te herkennen waar iemand het gisteren over had. Niks is minder waar. Het is een sterk alcoholische drank, iets wat ik niet lust. Gelukkig mag ik met Duco ruilen voor zijn gingerbeer [e-1f642]

We lopen nog even langs wat winkels, o.a. om blarenpleisters voor Duco, en dan naar hotel. Zo moe dat ik helemaal gedesoriënteerd door Canal City loop. Op die manier lopen we erg nog een km bij. Bij de Lawson yoghurt halen voor ontbijt en om 20 uur weer op de kamer. Er staat 21,5 km op de teller. Moe, maar een mooie dag.

Morgen om 8:30 een excursie naar Dazaifu.

Verslag uit: Japan, Fukuoka

Vakantie 2023 - Japan