Samarkand - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu Samarkand - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu

Samarkand

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 September 2013 | Nederland, Amsterdam

Dag 13

Vandaag lekker een dag voor ons zelf. Dat is na een hele dag met de gids wel prettig. We slapen uit tot 8 uur en gaan na het ontbijt op pad. De bedoeling is om met de taxi naar de bazaar te rijden. Bij het ontbijt zien we Carla en Aldre dus we besluiten een taxi te delen. Wel zo handig. Voor de kosten hoef je het niet te doen. We rijden voor 8000 (2.80 euro) naar onze bestemming.
Op de bazaar splitsen we op. Het is veel te lastig om met z'n vieren rond te lopen, .Je raakt elkaar elke keer kwijt.
Buiten het markterrein zie je vrouwen die prodcuten uit eigen tuin verkopen. Ook volop bosjes kruiden.
Binnen de markt is het allemaal heel georganiseerd.Ook deze markt is weer leuk. Alles is min of meer per product ingedeeld. Zo heb je:
* groenten en fruit
* snoepgoed / noga /chocolade
* kaas
* vlees
* eieren
We beginnen bij de kleding en schoenen. Ook winkels vol met lingerie met kant. We komen ook een winkel tegen met alleen maar wodka. Allerlei soorten. In mooie toeristische flessen of juist heel simpel. Natuurlijk ook bekende merken zoals Smirnoff. Als niet drinker herken ik deze toch. Duur is de wodka niet. Voor zo'n 10000 sum heb je al een halve liter. Maar toch is het niet zo dat we veel dronken mensen hebben gezien.
Het valt op dat hier volop groenten en fruit te krijgen is. Vaak verkocht door de vrouwen. Het ziet er goed uit. Hele kleine komkommertjes en hele grote tomaten.
Daarentegen zie je bij de kruiden vaak mannen die spullen verkopen. Bij de kruiden wordt je dan ook veel meer lastig gevallen. Ze gaan er vanuit dat de toeristen kruiden kopen en zwaaien al snel met zakjes saffraan of beginnen kruidenmengsels te maken. Bij de groenten en fruit krijgen we vaak wat aangeboden. Mensen vinden het leuk als je wat proeft. Bij de seasonal product staan allemaal vrouwen die gesneden groenten (bieten, wortel) verkopen en zure dingen zoals augurken. Het is allemaal mooi tentoongesteld. En je ziet ook de hele tijd dat de verkopers hun producten aan het poetsen zijn, besproeien met water en mooi neer liggen. Het ook wil ook wat.
Ergens zien we een apart deel waar ze groen poeder verkopen. Het blijkt snuiftabak te zijn. Kennelijk is het niet heel erg duur want ik zie vrouwen best grote hoeveelheden kopen. Ze verkopen er ook allemaal mooie doosjes om de snuiftabak in te doen.
We verlaten de markt via het snoepgedeelte. Dat ziet er prachtig en kleurrijk uit. Er wordt ook een soort noga verkocht en chocolade. Natuurlijk mogen we weer proeven ook al kopen we in eerste instantie niks. Later koop ik nog een stukje noga. Anders dan bij ons maar wel lekker. Er staan ook een soort "taarten" mooi gemaakt met bloemen en verpakt in folie. Blijkbaar voor feesten.
De tijd vliegt op de markt en al snel hebben we wel trek in iets te eten. We lopen naar de plek waar we gisteren gegeten hebben. De soep was erg lekker en je zat er ook wel aardig. We zien al snel dat Carla en Aldre daar ook zitten. Die waren vast van plan om ergens anders heen te gaan maar zijn toch hier beland. En ze hebben er koffie. Omdat de darmen wat rommelen neem ik dat maar niet. Maar de anderen genieten van een goede bak koffie.
Al snel komen ook Peter en Nannie. We besluiten hier gezellig met z'n alle te blijven eten. De soep is ook deze keer weer erg lekker.
Omdat Ineke en ik nog willen kijken voor een tegeltje lopen we naar de Bibi Khanym. Daar hebben we gisteren wat tegeltjes gezien die oud lijken te zijn. Maar iets kopen met de hele groep erbij is nooit zo fijn. Nu kunnen we lekker met z'n tweeën afdingen. Wat het echt waard is is altijd lastig. Maar ik kom op een prijs uit die ik het waard vind. Uiteindelijk gaat het daar ook om. Ook Ineke vind wat ze graag wil hebben. Gek genoeg hebben we veel bekijks als we zo staan te onderhandelen.
Er is hier een soort promenade met allemaal winkeltjes. Er rijdt zelfs een elektrisch busje (soort golf karretje) van het begin naar het eind. Maar we zien er vooral Oezbeken in zitten.
Wij bekijken nog wat winkeltjes op zoek naar leuke souvenirs. Ik koop nog wat kaarten van Samarkand. Waarschijnlijk moet ik die in Nederland nog schrijven omdat het er hier gewoon niet van komt.
We lopen terug naar het hotel. Ik stop nog bij het internet cafe om wat berichtjes te schrijven. Helaas gaat het met het laatste bericht niet goed. Ik schrijf het 2x keer en beiden keren wordt het niet gesaved. Waardeloos. Om sacherijnig van te worden.
Ik ben om 17 uur in het hotel om me op te frissen. Haar wassen en schone kleren aan. We gaan vanavond met de hele groep ergens eten. Omdat we morgen misschien nog naar de opera willen en de avond daarna een korte nacht wordt is dit de beste avond.
Om 18.45 verzamelen we met z'n allen bij Gur i Amir. Helaas is dit niet voor iedereen duidelijk dus we missen 2 mensen. Die stonden te wachten in het hotel. Maar als ze compleet zijn lopen we naar de plek om te eten. Het is een huis uit de 19e eeuw. Via een B&B kon er geregeld worden dat we daar konden eten. Erg leuk om in zo'n mooi huis te eten. We krijgen dan ook de familie geschiedenis te horen van de zoon. Doordat wij daar eten kunnen zij weer geld sparen om stukken te laten opknappen. Het eten is ook erg lekker. We beginnen allemaal met soep. Daarna de manti (dumplings) met lamsvlees, courgette of pompoen. Daarna weer wat Oezbeekse hapjes. En niet te vergeten de Plov. Zoals elk maal wordt het afgesloten met watermeloen. Het verhaal is dat je na het eten van watermeloen geen water mag drinken. Sommige mensen hebben dat vaker gehoord. Maar geen van ons weet waarom dat is. Het was een gezellig avond met Oezbeekse specialiteiten.
Toch zijn we met z'n allen om 22 uur al weer in het hotel. Dus ook deze avond liggen we op tijd in bed.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Vakantie 2013 - Oezbekistan