Okayama - Kibivlakte -Kurashiki - Reisverslag uit Okayama-shi, Japan van Monique - WaarBenJij.nu Okayama - Kibivlakte -Kurashiki - Reisverslag uit Okayama-shi, Japan van Monique - WaarBenJij.nu

Okayama - Kibivlakte -Kurashiki

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

25 Maart 2023 | Japan, Okayama-shi

Dag 8 - Okoyama, Kibivlakte en Kurashiki

Vanmorgen ontbijt in het hotel. Stelde erg weinig voor. Dus nog even een drinkyoghurt gehaald bij de Lawson beneden het hotel. Met de trein naar Bizen ichinomiya. Daar staan onze fietsen klaar. Voor 2000 ¥ hebben we een fiets die groot genoeg is met een mandje voorop. Handig voor tas met camera. Er is een fietstocht over de Kibivlakte naar Soja. Masayo gaat voorop. Helaas stoppen we niet bij een mooie trap met lampionnen naar een tempel. Ik denk eerst nog dat we ergens onze fietsen moeten neerzetten. Helaas we rijden door. Dan rijden we langs een tempel met mooie bloesem. Een snelle foto en weer door. We slaan ook niet af als de borden de toeristische route aangeven. Rijden langs de weg met auto’s. Ik stop op een gegeven moment gewoon om foto’s te nemen terwijl de rest gewoon doorfietst.

Bij een mooie pagode stoppen we om rond te kijken. De groep geeft bij Masayo aan dat we over het fietspad van de toeristische route willen.Ze gaat toch richting de weg lmet auto's. We besluiten met het grootste deel van de groep toch via het fietspad te gaan. Stuk fijner fietsen en geen auto’s die langs razen. Uiteindelijk zien we ze weer als we Soja binnen rijden. We rijden door Soja en we zijn alweer bij het station. Ruim een half uur voor de geplande tijd en 16.43 km gefietst. Ik heb bijna de neiging om de route nog een keer te fietsen. We hebben amper wat gezien.

In Soja pakken we de trein naar Kurashiki. Ik kan me het nog herinneren uit 2016. Toen sliepen we daar in een hotel. We lopen richting de Bikan quarter. Een gebied met historische gebouwen langs een kanaal met bomen. Mooie oude huizen en winkels. Vlsk voordat we er zijn duiken Duco en ik de Lawson in voor een sushi driehoek, een broodje en wat te drinken. Kunnen we straks op een bankje langs het kanaal opeten. We raken de rest kwijt, maar dat is prima. Er is hier genoeg te zien. We bezoeken allemaal leuke winkeltjes en ik koop wat souvenirs. Je ziet ook veel winkels met kleding, tassen etc. van spijkerstof. We zien een automaat mondkapjes van spijkerstof en ook een plek waar je blauw ijs, blauwe bapao en blauwe hamburger kan kopen. Allemaal het thema spijkerstof. Als we met Masayo mee terug willen moeten we om 16 uur op het station zijn. Wij houden het uit tot ongeveer 18 uur. Eten tussendoor nog een sesam ijsje. Veel toeristen en Japanse vrouwen in, waarschijnlijk een leen-, kimono. Tegen 18 uur zie je dat het een stuk rustiger is. We spreken nog kort een Duitser. Hij woont al 65 jaar in Japan. Is ooit helemaal van Duitsland naar Japan gefietst en heeft in alle landen die hij bezocht heeft de krant gehaald. Zijn Japanse vrouw is al 20 jaar overleden, maar hij heeft nog kinderen en kleinkinderen. Hij is 85 en was met de racefiets.

Op het station zoeken we de trein naar Okayama. Als we ergens wachten waar geen wagon zal stoppen worden we aangesproken door een Japanse om te vertellen dat we ergens anders in de rij moeten. Alles is hier ontzettend geordend. Op het perron staat waar de deur van de trein komt en daar staat iedereen keurig in de rij. Geen geduw zoals in Nederland. Na ruim een kwartier zijn we alweer in Okayama.

We willen snel ergens een hapje eten. Dat is niet zo makkelijk als het klinkt. Zaterdagavond en overal is het vol. Uiteindelijk maar weer richting station. Als we onder de weg door oversteken zien we de Kitchen runway. Allemaal restaurantjes. Prima om even snel wat te eten. En het smaakt nog ook.

Daarna richting hotel. Vanavond proberen wat eerder te slapen. Er zijn er een paar die elke avond nog ergens wat gaan drinken. Na een actieve dag vind ik het wel lekker om na het eten nog wat te rommelen op de hotelkamer. Ik heb het raam open gezet. Lekker frisse lucht maar…….ook het geluidje van de voetgangers stoplichten als die op groen staan. Een soort vogelgeluid.

Vandaag mooi weer, niet heel warm maar droog en zonnetje. Morgen Naoshima in de regen [e-1f641][e-1f327]

Verslag uit: Japan, Okayama-shi

Vakantie 2023 - Japan