Siem Reap / Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Monique - WaarBenJij.nu Siem Reap / Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Monique - WaarBenJij.nu

Siem Reap / Angkor

Blijf op de hoogte en volg Monique

07 November 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag 16
Vanmorgen om 4:15 ging de wekker. Om 5 uur staat Rady onze tuctuc chauffeur voor ons klaar. Het is nog donker en het is nog erg rustig op straat. Het een stukje rijden naar de ticker office voor Angkor. Daar is het heel erg druk met bussen ,tuctucs, brommers, etc. We moeten aansluiten in een lange rij om een kaartje voor 1 dag te kopen. De rij voor een 3-daags ticker is veel korter. De entree is $37. Ze maken een foto en printen een kaartje. Gedurende de dag moeten we op verschillende plaatsen ons kaartje laten zien.
Dan is het nog een stuk rijden naar de eerste tempel Angkor Wat. Als we daar aankomen is het ontzettend druk. Iedereen komt daar voor de zonsopgang. Het is flink doorlopen naar een punt waar we een mooie foto kunnen nemen. En eigenlijk zijn we iets te laat. Zodra de zon op is gaan we zonder verder te kijken door naar Bayon. We gaan op zoek naar onze tuctuc. Best lastig in het donker en als je niet goed gekeken hebt hoe de tuctuc eruit ziet. Maar gelukkig ziet Rady ons nadat we een tijdje hebben lopen zoeken.
Op naar Bayon. Bayon is een hele mooie plek met allemaal gezichten. Helaas mag je daar pas om 7:30 naar binnen. Dus deze tip van Gaby is wat minder. Daarom gaan we eerst naar Terrace of the Elephants en Terrace of the Leper King. Daar zijn we de eerste. Dus zo vroeg gaan heeft wel zijn voordeel om half 8 zijn we weer bij Bayon. Prachtig al die afbeeldingen van hoofden. De een nog mooier dan de andere. We moeten er wel wat voor klimmen want je ziet ze pas echt goed op het derde terras. We lopen er lang rond en ik maak natuurlijk veel te veel foto's.
Hierna gaan we ontbijten. Er zijn overal eetstalletjes waar vanalles te krijgen is. Dit keer wordt het een pannenkoek met banaan. En een glas pineapple juice. We keijgen al zo vaak ei bij het ontbijt dat ik dat maar een keer oversla.
Rady hangt in een hangmat terwijl we ook nog even naar Preah Palilay lopen. Onderweg staat ook een boeddha en er zijn volop monikken. Er is namelijk een school. Verder is alles erg vervallen.
We volgen de kleine circuit. Dus de volgende tempel is Ta Keo. Helaas staat die voor een groot deel in de steigers. De Chinezen knappen deze tempel op. Verder is die sowieso niet heel spannend.
De volgende is Ta Prohm. Deze is bekend ondat de tempel overwoekerd is door bomen. En er een film met Indiana Jones is opgenomen. Hij is erg mooi maar ook ontzettend druk. Rady zet ons aan de ene kant af en haalt ons aan de andere kant op. Ik zit op een gegeven momet gewoon helemaal vast tussen de Chinezen. En die zijn niet het meest sociaal als groep. Maar uiteindelijk zie ik wat ik wil zien en lukt het me ook bij de andere uitgang te komen. Wat was het tot nu toe fijn dat het relatief rustig was. We zijn in ieder geval niet voor niks zo vroeg opgestaan. De rest van de groep gaat pas om 10 uur op pad.
Het is inmiddels tijd om een hapje te eten. Rady rijdt ,naar een restaurant. Ik bestel een noodlesoup en een lemonjuice. Het duurt een eeuwigheid voordat we wat krijgen. Als ik mijn soep dan eenmaal heb heb ik geen lepel een stokjes. Daar moet ik 3x om vragen. Gelukkig smaakt het wel goed. Dus we kunnen weer verder naar de volgende tempel. Dat is Banteay Kdel Tempel. En mooi pad tussen de bomen er naartoe. Helaas wel allemaal winkeltjes die je aldoor lastig vallen met vragen of je een broek wil, annanas wil, een kokosnoot wil, een schilderij wil, etc. ik merk wel dat ik enorm moe begin te worden. En het is erg warm, dus flink zweten. Het loopt in druppels van mijn gezicht.
Het is tijd voor de laatste tempel. We hebben Angkor Wat nog niet bekeken. Daar is het ook vreselijk druk. Het is ook een flinke wandeling. Eerst over een soort pontonbrug. En dan nog op het terrein. Ook een flinke klim. Je moet sowieso elke keer een paar treden omhoog en omlaag als je door een tempel loopt. En je kan ook nog ergens naar boven. Maar daar staat een enorme lange rij. Die sla ik maar over. Het is inmiddels best afzien. De zon is ook gaan schijnen en het is nog warmer daardoor. Ook heb ik nu wel genoeg tempels gezien. Het was prachtig.
Rady brengt ons naar het hotel. Daar lekker onder de douche en even dutten. Het is 4 uur en we zijn 11 uur op pad geweest.
Om 19 uur gaan we eten. We gaan naar een restaurant in de straat. Een heel mooi restaurant met lekker eten. En ze investeren geld in kinderen die het niet zo goed hebben. Bijvoorbeeld door ze Engels te leren. Bij het hotel komen we Gaby tegen. En Rady staat nog aan de overkant met zijn tuctuc om klanten te vinden. Zoals beloofd breng ik hem in contact met Gaby. Ik had al zijn gegevens genoteeerd om aan haar door te geven. Hij is een goede tuctuc chauffeur die Engels spreekt en zorgt dat je op de plekken komt waar je heen wil. Gaby kan hem dan nog wel eens bellen als ze hier weer met Djoser is. Hij was ons heel dankbaar. Hij is 37 en heeft 3 kinderen waar hij voor moet zorgen en heeft ons vandaag voor $20 rondgereden. Dat is toch ook geen vetpot.
Nu lekker slapen in een heerlijk bed. Niet zo,hard als de afgelopen nachten.
Morgen gaan we om 9 uur naar ee floating village.

• 08 November 2017 - 00:15

Henri Janssen:

Hi Monique,
    Je mag wel oppassen dat je straks niet telkens als eerste op je werk bent met al die vroege uit de veren dagen die je aan het maken bent! Het klinkt wel allemaal geweldig.

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Monique