Muong Lay - Bien Dien Phu - Reisverslag uit Dien Bien Phu, Vietnam van Monique - WaarBenJij.nu Muong Lay - Bien Dien Phu - Reisverslag uit Dien Bien Phu, Vietnam van Monique - WaarBenJij.nu

Muong Lay - Bien Dien Phu

Blijf op de hoogte en volg Monique

30 Oktober 2017 | Vietnam, Dien Bien Phu

Dag 8
Vandaag zijn we om 8 uur vertrokken uit Muong Lay. Eerst een eenvoudig ontbijt in ons hotel. We zijn de enige gasten en daarom is er geen buffet.
De weg is niet echt geweldig. Vol kuilen en hobbels. Dus we rijden langzaam maar gestaag door. De chauffeur rijdt goed, dus dat is fijn.
Onderweg stoppen we bij een dorpje van de Flower Hmong. Helaas zijn alle vrouwen aan het wer op het land. Ik zie maar 1 vrouw die ook snel weg kruipt als ze ziet dat wij erg zijn. Alleen aan de kleren die aan de waslijn hangen zien we dat de Flower Hmong hier wonen. Wel jammer.
We stoppen ook nog in een dorpje om wat te drinken en naar de WC te gaan. Dit keer heel basic. Schoon maar het stinkt enorm omdat het maar een gat in de grond is. Dus met de neus dicht.
Naast het winkeltje zit een vrouw annassen te schillen. En ze verkoopt zakjes fruit. Voor 15000 Dong (nog geen euro) heb je een zakje. De mensen die er verder nog zitten vinden ons ook erg interessant.
Om een uur of twaalf zijn we in Dien Bien Phu. We rijden meteen door naar het resort. Sdat ligt niet in het centrum maar een paar km verderop aan een groot meer. Het is een mooi resort. Maar is bijna niemand. Behalve dan personeel. We gaan om half 2 weer op pad maar eerst wat eten. Dit keer wilde we geen set-meal. Het is steeds zoveel eten. Dus we nemen de gok dat ze ook a la carte wat hebben. Alles is in het vietnamees, dus de kaart kunnen we niet lezen. De chauffeur en Nam hebben een hele maaltijd. Zij hebben o.a. Soep en rijst. Dus dat bestellen we. Gek vinden ze het geloof ik wel. Het smaakt in ieder geval prima. Het allemaal wat lastig voor de vegetariers. Want bijna overal zit varkensvlees in.
Om half twee met de bus naar het dorp. We bezoeken eerst een bunker. Niet heel boeiend maar de Vietnamezen zijn super trots dat ze in 1954 de Fransen hebben verslagen.
Daarna naar het Dien Bien Phu museum. Veel foto's en opstellingen met poppen. Sommige dingen zijn wel aardig. Een stukje verderop ligt A1 hill. Op die plek zijn veel mensen gesneuveld. En natuurlijk staat er een monument. Het is een belangrijke plek voor de Vietnamezen. Er komen bruidsparen om bij het herdenkingsbeeld foto's te laten nemen.
Omdat er morgen niet echt gelegenheid is om te lunchen moeten we wat eten inslaan. Een echte supermarkt is er niet in het stadje. Er zijn wel wat winkeltjes en een markt. Maar iets van brood is er niet. Dus dat worden cakejes, la vache kiri, water en een blikje koude koffie met melk.
Verder is er niks te beleven. Bij het winkeltje waren we eten hebben gekocht gaan we maar even op een krukje ziten. De eigenaresse en een brommerverhuurder komen bij ons zitten. Met pen en papier en het boekje Point It lukt het toch een beetje om te communiceren. Waar we vandaan komen en hou oud we zijn.
Om 5 uur staat de bus klaar om ons weer naar het resort te gaan.
In het Him Lam Resort kunnen we lekker luieren. Even wat schrijven en lekker douchen. Straks om 7 uur gaan we eten. Dit keer ook weer een set meal van 200000 Dong. Er zijn te weinig gasten om a la carte mogelijk te maken.
Morgen gaan we om 7 uur weg. We willen vroeg bij de grens met Laos zijn. Voordat de grote bussen komen. En de laatste van ons moet echt om 11 uur door de Laotiaanse controle zijn. Ze hebben van 11 tot 14 uur pauze. Dan gaan we Vietnam verlaten.

• 30 Oktober 2017 - 16:11

Ludwina:

Hi Monique, leuk om jouw reis weer te kunnen volgen. Veel plezier!

Verslag uit: Vietnam, Dien Bien Phu

Monique