Kurashiki - Himeji - Kyoto - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Monique - WaarBenJij.nu Kurashiki - Himeji - Kyoto - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Monique - WaarBenJij.nu

Kurashiki - Himeji - Kyoto

Blijf op de hoogte en volg Monique

06 Oktober 2016 | Japan, Hiroshima

Dag 14
Vandaag vertrekken we om 8.30 naar Kyoto. We staan al klaar als de bus er nog niet is. Het is onze laatste echte busdag.
Onze eerste stop is bij een uitkijkpunt. Er is erg weinig te zien ondanks dat het helder weer is. Ook is er natuurlijk weer een winkel met eten en vooral veel koekjes in cadeauverpakkingen. Buiten natuurlijk weer een hele rij met automaten waar je koude en warme dranken uit kan halen. Die staan echt overal in Japan. Dat heb ik nooit in andere landen gezien. Ook is er een winkel met fruit en groenten. Nadat we een kwartiertje de benen hebben kunnen strekken rijden we weer door. We hebben vooral snelweg gereden in tegenstelling tot wat er in de routebeschrijving staat. Op die manier komen we tenminste op tijd aan in Himeji. Het is een tolweg. De bus rijdt met een redelijke snelheid op de poortjes af vol vertrouwen dat de slagbomen op tijd open gaan. Er is een systeem aan boord wat voor de betaling zorgt. Ook Ben is verbaasd over de snelheid en zou in zijn eigen auto niet zo hard rijden.
We stoppen onderweg nog even bij een 7/11 om lunch spullen te kopen. De bus moet op een kleine parkeerplaats zijn bus neerzetten. De buschauffeur verontschuldigd zich in de winkel. Typisch Japans om nederig je excuses aan te bieden. Hij heeft toch net voor 18 klanten gezorgd waar de winkel blij mee kan zijn. Ik koop den sandwich, een sushirol en wat te drinken.
In Himeji parkeren we om 11.30 de bus op een grote parkeerplaats bij het kasteel Shirasagi-jo. Ook wel het witte reigerkasteel genoemd. Het is een aantal jaren dicht geweest voor renovatie en ni sinds ca. 2 jaar weer open. Buiten het kasteel kunnen we nog even onze lunch opeten. Ik moet zelf nog het zeewier om de sushirol met zalm wikkelen. Het is hier op het eiland Honshu duidelijk veel toeristischer dan op de andere eilanden.
Ik loop met Caroline en Leo door het kasteel. Het is 5 etages hoog. Via een route wordt je naar boven geleid en weer naar beneden. Of je wil of niet, je moet alle etages langs. En op blote voeten of op slippers. Want de schoenen moeten uit. De route is ruim een uur. Helaas is het kasteel verder niet ingericht. Dus je kan niet echt zien hoe het was.
Buiten komen we al snel ook de anderen van de groep weer tegen. Het is mooi weer en niet zo warm. Dus we kunnen nog even lekker op een bankje zitten. We hebben een combikaartje voor het kasteel en de Koko-En tuinen. Dus we bezoeken ook nog de tuinen. Mooi aangelegd in 9 aparte tuinen. Kleine watervalletjes, koi vijvers, bamboo, etc.
Om 15 uur verzamelen we weer bij de bus om door te rijden naar Kyoto. Dat doen we door door de buitenwijken van Osaka te rijden. De steden zitten min of meer aan elkaar geplakt.
Om half 6 zijn we in Kyoto bij ons hotel. Het ligt in centraal Kyoto tegenover het Imperial Palace park.
Voor de mensen die dat willen verzamelen we om half 7 om richting Gion te gaan. Ben laat even zien hoe het werkt met de bus. Want dat is de makkelijkste manier om rond te reizen in Kyoto. De stad is nu nog wat overweldigend.
We lopen kort door de wijk Gion waar veel restaurants zijn. Ook zijn er nog leuke straatjes met mooie oude pandjes. We eten met z'n allen in een restaurant. Lekker Wagyu beef, fried dumplings en rijst.
Morgen kunnen we met een excursie naar de wat verder weg gelegen bezienswaardigheden. De anderen hebben we dan eind van de middag of zondag nog tijd voor.
In het hotel lekker even douchen. We hebben voor Japanse begrippen een vrij ruime kamer en de grootste badkamer van de hele reis. De badkamers lijken erg op de toiletten in het vliegtuig. Het is een soort aparte unit die in de kamer staat. Je moet altijd een opstap op en het is nogal klein. Maar wel altijd met een bad.

Verslag uit: Japan, Hiroshima

Vakantie 2016 - Japan

Rondreis door Japan met Koning Aap.