Nida - Reisverslag uit Nida, Litouwen van Monique - WaarBenJij.nu Nida - Reisverslag uit Nida, Litouwen van Monique - WaarBenJij.nu

Nida

Blijf op de hoogte en volg Monique

22 Juli 2014 | Litouwen, Nida

Dag 4
Vandaag een dag voor onszelf in Nida Saskia en ik hebben afgesproken om om 9 uur te gaan ontbijten ik dacht dat wij dan de uitslapers zouden zijn. Maar de halve groep zit ongeveer tegelijk met ons in de eetzaal.
Na het ontbijt maar meteen even Nida in om te kijken wat er is te zien. We huren ook maar meteen fietsen. Voor 30 LT (ca. 10 euro) hebben we een hele dag een fiets. De man noteert mijn naam en vraagt of ik vooraf wil betalen of liever achteraf. Verder schrijft hij alleen mijn naam over uit mijn paspoort. Een borg is niet nodig. Wat een vertrouwen. Hij kijkt nog wat gek als we alle twee graag een slot willen hebben. Ik leg hem dan maar even uit dat ik uit Amsterdam kom en dat dat daar toch echt wel nodig is. Het is geen probleem, hij heeft wel sloten.
In het hotel pakken we ook nog even een handdoek en badpak in.
De wegen zijn hier goed en er is een fietspad langs de promenade. Dat nemen we en fietsen richting het volgende dorp. Dat is Preila, ongeveer 7 km verderop. Na de promenade rij je op geasfalteerd fietspad, zonder auto's, door het dennenbos. Heerlijk en af en toe ook niet in de zon. Want die brand weer behoorlijk. Eenmaal in Preila zien we een houten huisje, die zie je hier veel, waar je achter in de tuin wat kan drinken. Mooi uitzicht over de laguna. We zitten zo lekker dat we ook besluiten hier maar te lunchen. Ik kies voor aardappel pannenkoekjes. Dat is typisch iets uit Litouwen (en misschien ook nog andere landen uit deze regio). Het smaakt in ieder geval goed en is precies genoeg.
We besluiten terug naar Nida te fietsen ipv nog verder door naar het volgende dorp. Onderweg komen we nog een ander groepje tegen. Die fietsen ons voorbij. En later komen we ook nog Harma tegen. Helaas begint het even te regenen en schuilen we onder een boom. Gelukkig is het al snel weer droog en kunnen we verder fietsen. Want zonder te schuilen zouden we echt behoorlijk nat zijn geworden.
Op het terras waar we gisteren gegeten hebben drinken we nog wat. Ik kies voor een frappe (ijskoffie) en die smaakt goed.
Het is 4 uur het Saskia besluit terug te gaan naar het hotel. Ik vind het nog wat vroeg en fiets nog even door naar de zuidkant van Nida. Het pad eindigt bij trappen die helemaal het Parnidis duin (53.1 meter hoog) gaan. Een hele klim. Het is dezelfde plek als waar we gisteren ben de bus waren geweest. Ik had gehoopt nog wat meer duinen te zien. Maar er gaat alleen weer een weg naar beneden. Niet een optie want mijn fiets staat nog onderaan de trappen. Onderweg naar beneden kom ik Kitty tegen. We kletsen wat en ik ga met de fiets terug naar Nida. Het komt er niet meer van om naar het strand te gaan. Dan had ik, weet ik nu, een andere weg moeten nemen.
Om even over vijven ben ik weer in het hotel. Lekker even bijkomen en douchen. Om 18.30 met Saskia afgesproken om te gaan eten. Dan kunnen we meteen de fietsen terug brengen. Dat kan tot 20 uur. Geen zin om weer met 7 mensen tegelijk te gaan eten. Wordt zo'n logge bedoeling.

Met de fiets naar het centrum, nog geen 5 minuten fietsen. Eerst de fietsen wegbrengen. De man glunderde helemaal toen ik zei dat het hele goede fietsen waren en dat anderen dat ook hadden aangegeven. Dan lopend naar het restaurant uit de Lonely Planet. Nidos Seklycia is een mooi restaurant en het is best druk. Gelukkig is er nog plaats voor 4 personen. Onderweg zijn we Ans en Clementine tegen gekomen en de hebben wel zin om mee te gaan. Met z'n vieren is ook nog goed te doen. Het is heel gezellig. Els, 75, zit vol verhalen. Ze is met haar zus die af en toe even relativeert. Erg gezellig. We eten erg lekker.
Na het eten nog even een klein bedrag Litas pinnen want morgen moeten we ook nog lunchen in Litouwen. Daarna naar de supermarkt Maxima. Die is tot middernacht open. Het is een enorme drukte. Maar met een beetje zoeken vinden we wat crackers, yoghurt en fruit. Na gisteren willen we toch wat meenemen voor onderweg. Stel je voor dat het weer pas om 4 uur lunchen wordt.
In het hotel de tas opnieuw inpakken want het is een zootje in de tas. Morgen vertrekken we om 9 uur. We hoeven dus niet voor dag en dauw op. Nu nog even wat lezen en dan lekker slapen.

  • 22 Juli 2014 - 21:45

    Lies:

    Een mooie tocht. Wel een eind gefietst.
    Het eten smaakt goed daar begrijp ik.
    Slaap lekker.
    Liefs mama
Monique

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 78825

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 08 April 2023

Vakantie 2023 - Japan

19 September 2021 - 01 Oktober 2021

Vakantie 2021 - Andalusië

21 Oktober 2019 - 13 November 2019

Vakantie 2019 - China-Guizhou

09 September 2018 - 24 September 2018

Vakantie 2018 - Oost China

01 Oktober 2017 - 01 Oktober 2017

Vakantie 2017 - Indochina

23 September 2016 - 14 Oktober 2016

Vakantie 2016 - Japan

01 Januari 2016 - 01 Januari 2016

Vakantie 2015 - Iran

19 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Vakantie 2014 - Baltische Staten & St. Petersburg

12 September 2013 - 27 September 2013

Vakantie 2013 - Oezbekistan

12 September 2012 - 04 Oktober 2012

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

06 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Vakantie 2011 - Sri Lanka

18 December 2010 - 01 Januari 2011

Vakantie 2010 - Tunesie

06 September 2009 - 03 Oktober 2009

Vakantie 2009 - Indonesie

07 November 2008 - 24 November 2008

Vakantie 2008 - Cuba

08 Oktober 2006 - 29 Oktober 2006

Vakantie 2006 - Syrie/Jordanie

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Vakantie 2005 - China

Landen bezocht: