Yurt kamp Kizilkoem - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Monique - WaarBenJij.nu Yurt kamp Kizilkoem - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Monique - WaarBenJij.nu

Yurt kamp Kizilkoem

Blijf op de hoogte en volg Monique

24 September 2013 | Oezbekistan, Samarkand

Dag 8

Vandaag vertrekken we naar het Yurt camp in de woestijn. Het is een ochtend met de bus. De planning is ca. 2 uur in het kamp te zijn en daar krijgen we dan een lunch. Dus voor onderweg gaat er wel wat te knabbelen mee.
Onderweg stoppen we in Nurata. Het is op het heetst van de dag dus erg warm. Gelukkig is tot nu toe de luchtvochtigheid heel laag en zweet je dus bijna niet. Dat is wel prettig. Het is in ieder geval een stuk warmer dan de eerste dagen in Oezbekistan. De gids geeft aan dat de temperaturen deze zomer 5 graden hoger lagen dan andere jaren.
In Nurata is een fort, of de resten daarvan, gebouwd door Alexander de Grote. Het ligt op een heuvel en een paar mensen lopen naar boven. Ik geloof het wel. Ik bekijk de moskee en het heilige water. In het heilige water zwemmen erg veel vissen. Die mogen niet gevangen worden. En het plant zich wel voort. Dus de bron is nogal vol met vissen. Overal zie je mensen met lege plastic flessen en jerry cans. Die komen water uit deze bron halen.
Hierna rijden we door naar het kamp in de Kizilkoem woestijn. Daar overnachten we in Yurts. Ik vind het niet echt een mooie woestijn. Het is vooral begroeid met veel dorre planten. Het kamp ligt mooi. Er zijn ca. 10 tenten die in een cirkel staan. Er zijn 2 tenten voor de vrouwen en 2 voor de mannen. Lekker ruim. En heel mooi zijn de tenten van binnen.
We krijgen een lunch in het lemen gebouw waar het nog enigzins koel is. We krijgen soep en brood. Denken het daar dan ook mee gehad te hebben. Maar er komt steeds meer eten. Ook gevulde paprika's en fruit na. Het is jammer dat we niks meer op kunnen.
Na de lunch hangen we wat op het overdekte terras. Er staan, zoals overal in Oezbekistan, een soort verhogingtjes met aan 3 kanten hekjes. In het midden een lage tafel en er omheen kussens om in te hangen. We kletsen met in kleine groepjes en proberen wat te lezen.
Gelukkig wordt het aan he eind van de middag wat koeler. We hebben dan 's avonds ook weer een geweldige maaltijd, met meerdere gangen, op het overdekte terras. Standaard staat er een fles wodka op tafel. Gelukkig ook een fles water ;-)
Voor de tenten is een kampvuur en zit er iemand met een gitaar te zingen. Prima sfeer. Helaas zijn we niet de enige toeristen in het kamp.
Die avond gaan we vroeg onder de wol. De warmte put uit. Er is een stukje een heuvel op een huisje met wc's en wastafels. De douches maken we nog even geen gebruik van.
Met 1 lampje in de tent zoeken we onze spullen en dan op naar dromenland.

Dag 9

Vanacht een paar keer het bed uit. Lekker rustig is dat altijd als iedereen ligt te slapen. Net als op een camping. En een mooie lucht met volle maan. Dus veel sterren zie je niet.
Om ongeveer 7 uur gaat de wekker. Helaas hebben we pech. Er is geen water meer. Dus wc's doortrekken, handen wassen, douchen zit er niet in. Vooral het eerste is erge vervelend.
We krijgen om 8 uur een prima ontbijt. Ik ben een slechte ontbijter. Maar gelukkig zijn er overal waar we verblijven pannekoeken voor otnbijt. Met een beetje suiker krijg ik dat wel goed weg. De Oezbeekse kaas en worst laat ik voor wat het is. Maar anderen eten daar smakelijk van.
Om ongeveer 9 uur vertrekken we naar het Aldorkul meer. Dat is ongeveer 20 minuten rijden. We lopen een stukje over het zand. Al snel komt er iemand van het yurt kamp om een berging open te maken. Daarin zitten allemaal ligstoelen. En doeken om schaduw te creeeren. Het water van het meer is heerlijk. En zeker omdat we niet hebben kunnen douchen. Daarna half in de zon en half in de schaduw luieren en wat lezen. We blijven tot ongeveer 12 uur en gaan dan naar het kamp om te lunchen. Die is weer erg lekker.
Verder is er niks te doen en het is erg warm. Ik besluit in de yurt een boekje te lezen. Maar dat lukt maar ten dele omdat het zo warm is. Maar in het koele leme huisje zitten veel anderen. En dan ga je toch weer kletsen. Het is gewoon lekker om weer even alleen te zijn en een boekje te lezen.
Inmiddels is er wel weer water om de wc's door te spoelen. Daar zijn wel wel blij om.
Die avond ook weer een lekkkere maaltijd. Het is toch knap dat ze dat allemaal zo klaar kunnen maken.
Die avond ook op tijd naar bed. Morgen om 6.30 op want om 7.30 is er ontbijt en vertrekken we om 8 uur met de bus. Het wordt een lange busdag.

Verslag uit: Oezbekistan, Samarkand

Vakantie 2013 - Oezbekistan