Hangzhou - Suzhou - Reisverslag uit Suzhou, China van Monique - WaarBenJij.nu Hangzhou - Suzhou - Reisverslag uit Suzhou, China van Monique - WaarBenJij.nu

Hangzhou - Suzhou

Blijf op de hoogte en volg Monique

18 September 2018 | China, Suzhou

Vervolg Dag 9

Om half 8 vanuit het hotel naar de Food Street. Daar hotpot besteld om te eten. We hadden van anderen gehoord dat het lekker was. En een iets gezelliger restaurant dan gisteren.
Eerst maar van alles aanwijzen wat we graag in de hotpot willen hebben; Geit, varkensvlees, surimi, taugé, soort paddestoelen, aardappel en kool. Het gaat weer met handen en voeten. Er komt een bak met vakken. In het midden is champignonsoep. Rechts een soort tomaten bouillon en links een witte. De bedoeling is de rauwe producten in de bouillon te koken. Er is ook nog een soort sauzenbar. De bediening, 3 pesonen, helpt ons. We doen het niet goed. Dus we krijgen ook een soort mengsel van sauzen. Beetje pittig. De volgende bemoeit zich met de groenten. Grappig. En het smaakt erg goed.
Na het eten nog even naar de winkelstraat. We kijken of we morgen bij McDonalds kunnen ontbijten. Dat in het hotel is niet te doen. De Mac is om 7 uur open. Morgen om 7:30 afgesproken. We moeten om 12 uur uit onze kamer en vertrekken om 13 uur naar het station.

Dag 10

Dit keer geen ontbijt in het hotel. We lopen om half 8 via Food Street richting de oude stad. Bij de McDonalds is het behoorlijk druk. Wij zijn in ieder geval blij met het t.o.v. het hotel betere aanbod. Een broodje met roerei en bacon smaakt dan ook erg goed. Het is alleen niet zo gezellig zitten op de tweede etage zonder ramen. Daarna lopen we over Zhongshan Zhong Lu totdat we het einde van de old town bereiken. Ik hoopte daar de Bell tower te zien, maar dat is niet zo. Wel aan het begin een Drum tower. Niet dat je de drum kan zien. Het is in ieder geval een hele gezellige straat. Allemaal kraampjes, bankjes, bomen en een vijver die door de straat loopt. Het is natuurlijk nog erg vroeg waardoor niet alles open is. Maar al lopende gaat steeds meer open en wordt het ook wat drukker.
We hebben gisteren zo goed als alles gezien wat de moeite waard is. Het is lekker om wat rustiger aan te doen na de 18 km lopen van gisteren. En niet te vergeten al die trappen. Na ook nog de zijstraat te hebben bekeken, gaan we lekker koffie drinken bij de Starbucks. Helaas kan je daar niet binnen of buiten zitten. Dus het wordt een bankje op straat. Het is gelukkig droog maar wordt wel steeds warmer.
Iets na elven zijn we terug in het hotel. Toch nog bijna 10 km gelopen. We moeten om 12 uur uitchecken. Dus het is nog wel even lekker om af te koelen op de kamer. Ik moet de laatste dingen nog in mijn tas doen. Het lijkt wel of die per dag groter wordt. En het is niet dat er ineens meer spullen zijn.
Bijna iedereen zit om 12 in de lobby. Sommige gaan nog snel naar de supermarkt. Kijken of er nog wat te eten is. Veel keuze is er niet. Om 13 uur vertrekken we met de bus naar het station. Mr. Zhang brengt ons naar de departure.
Hangzhou heeft een erg groot station. Eenmaal door de controle is er een enorme wachthal. Helaas niet voor iedereen een stoel. We gaan nog even naar de wc en kopen voor de lunch wat bij de KFC. Overal is een KFC, en bij gebrek aan andere dingen om te eten toch maar wat kipnuggets. Een cakeje is ook niet alles en yoghurt of zo hebben ze ook niet.
We ploffen met bagage ergens op de grond neer en gaan ernaast zitten. Ik geloof dat ik hier in China nu vaker KFC heb gegeten dan in mijn hele leven. We hebben ook iedereen van de groep er zien eten. Als we uitgebreid geluncht hebben, wil je soms gewoon iets kleins.
De tijd gaat snel en op een gegeven moment wordt aangegeven dat we door de ticket controle naar het perron mogen. Dit keer moeten we de oranje vlakken met nummering aanhouden zodat we precies daar staan waar de deur van onze wagon stopt. Uit wat cijfers maken we op dat onze trein wat vertraagd is en dat we later 2 minuten de tijd hebben om in te stappen. Is dus opschieten met alle bagage. Gelukkig past mijn tas elke keer gewoon boven de stoel. Sommige hebben harde koffers, tegen advies van Djoser in, en dan is het plek zoeken voor bagage aan het begin van het wagon. Ditmaal is het ca. 2 uur naar Suzhou. Ik zit naast een Chinees... of eigenlijk meerdere want bij elke stop stappen ze uit en stapt er weer iemand anders in. In Suzhou is het ook weer snel uitstappen. Het eindpunt van de trein is Shanghai, maar wij doen het laatste met de bus.
We worden weer opgewacht door een gids. Een man die wat ouder is dan alle vorige met een Engels accent. Hij lacht erg om zijn eigen grappen. En doordat hij zo’n gekke lach heeft, lacht de bus mee.
We zijn om kwart voor 6 in het hotel. K wil meteen nog de oude stad in. N, E en ik rusten wat uit op de kamer en gaan om 7 uur eten. K wil echt alles zien, wij hebben dat een beetje gehad. En om 18:15 gaat de zon onder. Morgen gaan we gewoon alles bekijken. Ik heb weer een hele ruime hotelkamer met 2 bedden. Wel zit ik met allemaal Chinezen op de gang die nogal herrie maken. Maar hopen dat dat later een stuk minder is.
Om 19 uur eten we in een restaurant naast het hotel. Smaakt goed. Een van de gerechten wat aan de pittige kant. Er was een heel mooi boek met foto’s van gerechten waar we uit konden kiezen. Op tijd naar bed en morgen een drukke dag. We vertrekken om 7:00 zodat we bij de eerste tuin zijn als die open gaat. Dan is het nog niet zo druk.
Hopen op niet al teveel regen. Het wordt geloof ik wel weer minimaal 32 graden.

• 18 September 2018 - 15:59

Kees En Ludwina:

Hoi Monique,

Wij waren vandaag in Cinque Terre (Italië). Ook daar veel Chinezen (toeristen). Veel plezier nog.

Groetjes Kees en Ludwina.

Verslag uit: China, Suzhou

Vakantie 2018 - Oost China

Rondreis van Xiamen naar Shanghai.