Siem Reap - Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Monique - WaarBenJij.nu Siem Reap - Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Monique - WaarBenJij.nu

Siem Reap - Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 November 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 18
Vandaag om 8 uur vertrek richting Phnom Penh. We hebben een hele grote comfortabele bus dus dat is heel prettig. De verwachting is dat we om een uur of 3 in Phnom Penh zijn.
We stoppen na een paar uur rijden bij een koffie en wc plek. Het barst van de bussen en het is een drukte van jewelste. Maar wc is prima en de Latte erg lekker. Dat maakt alles goed.
De volgende stop is een plek waar allemaal boeddha beelden uit steen worden gehakt. Wat voor steen het is weten we nog niet. De beeldhouwers in de groep zoeken dat vast nog uit.
Onze lunchplek ks de spidermarket. De meeste hebben gisteren wat inkopen gedaan om te lunchen. Dat eten we in de bus op. Dus bij de spidermarket kijken we vooral rond. Ik kom niet echt in de verleiding om een spin, sprinkhaan of larve te proberen. We zijn er eigenlijk langer dan nodig. Ze verkopen er ook allemaal gedroogd fruit. Maar de prijzen liggen hoog en ze doen er niks af.
Het is behoorlijk druk als we Phnom Penh in rijden. We zijn dan ook pas even na 3 uur bij ons hotel. Het ligt midden in de drukke stad vlakbij het stadion. Om toch nog iets van de stad te zien gaan we nadat de tassen op de kamer zijn gezet meteen weg. We nemen een tuctuc naar de markt, Psar Thmei. Het is de centralr markt waar ook de locale bevolking komt. Het is allemaal duur hier in Phnom Penh. De tuctuc is 3 dollar. Iedereen in Cambodja betaald met dollar. Aleen bedragen onder de dollar krijg je in Riel. Ze hebben geen munten.
De markt is leuk en toch weer een beetje anders.
Na de markt laten we ons naar de riverside rijden. Die ligt aan de rivier Tonlé Sap. Het is een soort boulevard. We laten ons afzetten vij de Foreign Correspondents Club. Een leuke plek met uitzicht over de rivier. We drinken wat en komen bij van de busrit.
Anderen van de groep zien we ook nog binnen kimen maar die gaan weer weg. Ook de Belgische dames komen. Uiteindelijk raken we aan de praat en besluiten we om samen te eten. Het is wel opletten om elkaar goed te begrijpen. Ze zijn duidelijk niet zo gewend aan Djoser want meerdere dingen hebben ze anders begrepen. Daarom is bij 1 het visum geen multple entry, stond wel in de instructies, en was het Ibis hotel bij Schiphol ook niet geboekt. Ze hadden duidelijk andere verwachtingen. Net als meerdere mensen vinden ze ook dat we vaak maar kort ergens zijn. Maar ja, dat had je van te voren kunnen lezen.
Al met al wel gezellig zitten praten. Op een gegeven moment horen we een grote knal. Er is vuurwerk. Het is vandaag een public holiday. We weten alleen niet welke. Het duurt best wel en ziet er mooi uit.
Ik wil toch nog wat dollars pinnen omdat het hier zo snel gaat. Dus na het eten eerst naar de ATM. Gelukkig gaat dat in 1x goed. Daarna meteen in de tuctuc. Voor $4. De chauffeur bekijkt meerdere malen het kaartje en voor ons gevoel rijden we heel Phnom Penh door. Maken zelfs nog een botsing tussen twee brommers mee. Gelukkig geen letsel. Het is een wonder dat we het niet al vaker hebben gezien. Het verkeer is een chaos. Op een gegeven moment zien wij wat bekends en sturen onze chauffeur de goede kant op. Een wonder want ik heb toch echt niet het idee dat ik de weg weet. Veel straten hier hebben een nummer. Dat is wel makkelijk.
Het is nu bijna 10 uur. Normaal liggen we dan al te slapen. Het voelt als heel laat.
Morgen naar het Tuol Sleng Museum en de Killing Fields. Gaby probeert iets te regelen met bus of tuctuc. Maar alles is hier ontzettend duur. In ieder geval gaan we om 8:30 op pad.

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Monique