Isfahan - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Monique - WaarBenJij.nu Isfahan - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Monique - WaarBenJij.nu

Isfahan

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

22 September 2015 | Iran, Eşfahān

Dag 18

Vanmorgen om 8 uur ontbijt. Daarna met z'n drieen op pad. We laten de receptie een taxi bestellen. Uiteindelijk blijkt het niet zo ver weg te zijn en hadden we het ook kunnen lopen. Maar doordat we in het donker zijn aangekomen hebben we niet zo'n goed beeld van waar we zitten.
We starten op het grote plein Naqsh-e Jahan Square. Een enorm groot plein. Alleen het Tienanmen square in Beijing is groter. In het midden allemaal fontijnen. Doordat het licht zuo fel is is niet goed te zien hoe groot het is. Rondom het plein zijn allemaal winkeltjes.
We lopen naar de zuid kant via de winkeltjes. Daar is de Masjed-e Shah. Een prachtige moskee. De bouw is begonnen in 1611 en het duurde 4 jaar voordat de portal af was. Pas in 1629 was alles klaar. Helaas staat de binnenplaats vol met een soort van steigerdelen. Hier kunnen ze schermen plaatsen zodat iedereen beschut zit. Erg jammer want je kan bijna geen foto maken zonder dat die buizen erop staan. Maar verder is het prachtig met al die tegeltjes. Hier vooral blauw met geel. Je merkt wel dat het hier toeristischef is. We moeten wel 150000 rial (ca. 4,50) betalen om binnen te komen.
Via alle winkeltjes lopen we naar de noordkant van het plein. Daar begint de wandelroute uit de lonely planet. We drinken ook nog even koffie. Echt lekker is die niet maar de prijs is Nederlands.
Ik wil nog wel een souvenir kopen. Ze verkopen hier echt vreselijke dingen. Extreme kitsch. Uiteindelijk koop ik een tegeltje. We bekijken ook nog een hoop andere dingen maar die zijn best duur. En dat heb ik er bewoon niet voor over.
Aan het begin van de wandelroute begint de Bazar-e Bozorg. De bazar is overdekt met gwelfde daken en koepels. Aan het begin van de bazar zijn ook fresco's te zien. Erg mooi en prettig omdat het zo warm is. Uiteindelijk kopen we alle 3 een of meerdere muismatten. Een soort persische kleden. Kost bijna niks. Totaal 7 stuks voor 300000 rial. Dat is nog geen 9 euro.
De wandelroute is niet heel duidelijk maar Aldre weet ons er goed doorheen te leiden. En af en toe vragen we wat. Niet iedereen spreekt Engels, en soms spreken we dingen niet goed uit, maar vaak vinden we wel iemand die het weet. Zo vinden we ook Malek Timcheh. Een oude karavanserai. En de M S Khan.
Bij een mooi getegelde fontijn moeten we links voor Masjed-e Hakim. Een goed Engels sprekende meneer verteld ons nog wat over deze moskee. De ingang is de oudste van Esfahan. Hij wijst ons ook nog een restaurant wat een oude hamam is geweest. Het was me al opgevallen dat er mensen met taxi's naartoe kwamen om te eten. Erg mooi binnen. We besluiten wat te eten omdat het al bijna 2 uur is. Eten smaakt goed maar is wel anders dan ik verwachte. Ik dacht kebab met sesam en yoghurt te krijgen. Maar het was gewoon kebab. Die van Aldre, met saffraan saus, zag er net zo uit. Jammer, ben de kebab wel een beetje zat. Is ook vaak een beetje droog.
Na het eten snel weer op pad. We willen nog naar de Masjed-e Jameh, de vrijdagsmoskee. En die gaat volgens de lonely planet om 4 uur dicht. We moeten daarvoor nog de helft van de wandelroute door de bazar. Inmiddels is er wel veel dicht. Maar evengoed is het nog wel eluk.
Onderweg komen we nog een gigantisch plein tegen. Ziet er erg nieuw uit. Geen idee wat de bedoeling daarvan is. Veel winkels rondom dit plein staan nog leeg. Gelukkig is aan het eind de moskee.
De moskee is de grootste van Iran met zijn 20000 vierkante meter. Er zijn allemaal verschillende delen zoals: South Iwan, Nezam al-Molk Dome, prayer hall, East Iwan, Taj al-Molk Dome, etc. het ene deel is nog mooier dan het andere. Niet alles is met tegeltjes. Er zijn ook prachtige patronen aangebracht met bakstenen. Niet alles is in dezelfde tijd gebouwd daarim zie je ook verschillen.
We komen daar Audrey en Yvonne tegen. Die moeten de eerste moskee die we gezien hebben nog bezoeken. Wij zijn inmiddels moskee moe. We hebben er inmiddels zoveel gezien. We lopen nog een stuk over de bazar om een taxi te zoeken. Sommige vragen echt te veel geld en dat doen we niet. Op een gegeven miment is er eentaxi met een reele prijs. Die nemen we terug naar het hotel. Daar zijn we rond 5 uur. Aldre en ik lopen nog even naar de supermarkt.
Eenmaal op de kamer ga ik lekker douchen om op te frissen. Eb even ops hrijven wat we allemaal gedaan hebben.
Om 19.30 kan iedereen die zin heeft verzamelen in de lobby om te gaan eten. Dat doen we maar.
Straks nog even lezen wat we morgen nog kunnen doen. Onze laatste dag.

Verslag uit: Iran, Eşfahān

Vakantie 2015 - Iran

Rondreis door Iran met Koning Aap.