St. Petersburg (2) - Reisverslag uit Novaya Gollandiya, Rusland van Monique - WaarBenJij.nu St. Petersburg (2) - Reisverslag uit Novaya Gollandiya, Rusland van Monique - WaarBenJij.nu

St. Petersburg (2)

Blijf op de hoogte en volg Monique

30 Juli 2014 | Rusland, Novaya Gollandiya

Dag 13
Erg slecht geslapen. Wordt een pittige dag zo met weinig slaap en een hoge temperatuur.
Vandaag om 8.45 vertrek richting de Hermitage met Annie, Philippe en Saskia. Dan staan we een uur voordat hij open gaat voor de deur. En dat was maar goed ook. De rij werd al snel langer. Een half uur voor tijd mochten we de binnenplaats van de Hermitage op. In die tijd speelde er een bandje met uitleg. Eenmaal binnen wilde ze mijn briefje van 5000 roebel niet hebben. Helaas ha ik die, ondanks de pogingen om dat te wijzigen, uit de ATM gekregen. Dus snel naar Saskia die wel een kaartje voor wilde schieten. 400 entree en 200 roebel voor de camera. Binnen mocht de rugzak niet mee. Gelukkig wist ik dat van te voren. In de Hermitage gaan we ieder ons eigen gang. Wat een doolhof. Na wat zoeken vind ik dan de verschillende Rembrandts en andere Nederlandse meesters. Met om de hoek Rubens en andere Belgische schilders. Niet alleen de kunst is mooi maar ook het gebouw. Naarmate de tijd verstrijkt komen er steeds meer groepen. Een gids voorop en de groep een oortje in. Op een gegeven moment werd het steeds ingewikkelder. Ik moest soms wel 5 groepen van zeker 20 man doorlaten voordat ik ergens naar binnen kon. Gelukkig zie ik ook nog de Jordan Stairway. Een prachtig trappenhuis met veel goud.
Na van alles gezien te hebben geëindigd bij de Aziatische kunst. Blijf ik ook mooi vinden.
De afspraak met Annie & Philippe is tussen 1 en half 2 in het park. Saskia wil langer in de Hermitage blijven. Als ik bij de garderobe sta krijg ik bericht dat ze op een terras bij het park zitten. Klinkt goed. Ook in de Hermitage was het warm. De suppoosten zaten er met waaiers. Ik had gedacht dat er wel meer klimaatcontrole zou zijn met al die stukken. Maar nee, soms schijnt gewoon de zon er op. Onvoorstelbaar.
Na een drankje en afrekenen, ook nog een hele kunst, lopen we naar Teplo voor de lunch. Hebben we gisterenavond gegeten en is heel goed bevallen. Helaas niet meer buiten, maar binnen is het heel apart ingericht met een soort kamertjes. Er wordt een soort lunchcombinatie aangeboden. Het wordt borscht (koude bietensoep met zure room), brood en een stoofschotel met pasta. De porties zijn hier steeds aan de kleine kant maar voor ons voldoende.
Na de lunch op naar de St. Isaac's Cathedral. Die was gisteren dicht. Kaartje kopen aan de ene kant en ingang aan de andere kant. Prachtig! We klimmen niet naar boven voor het uitzicht. Dat lukt niet meer met ons moeie lijf en 32 C. In de kathedraal komen we Saskia weer tegen en die gaat ook weer mee.
Onderweg naar de Church on the Spilled Blood komen we langs de Kazan Cathedral. Gisteren hebben we daar ook langs gelopen. Dit keer gaan we naar binnen. Deze kathedraal wordt nog echt gebruikt. Dus ook hier veel biddende vrouwen met hoofddoekjes. Dit keer mag ik gewoon foto's maken.
Op naar de volgende kerk. Jeetje wat is die mooi van binnen. Allemaal mozaïeken. Helemaal vol van top tot teen. Genieten.
Onderweg waren ook nog langs het Singer gebouw gekomen. Had ik nog wat over gelezen. Dus na de kerk besluiten we daar in het Singer cafe (gebouw was van Singer naaimachine fabrikant) nog wat te drinken. Een prachtig uitzicht over de Nevsky Prospekt. En ook nog eens een lekkere ice coffee.
Inmiddels is het half 6. Saskia haakt af, is te moe. Wij gaan door op zoek naar een restaurant uit het boek van Philippe. Het is Azerbeidzjaans (geen idee hoe je het schrijft). Even wat taal problemen maar uiteindelijk eten we lekker. Inmiddels zijn ook wij wel moe. Veel gelopen en we moesten ook nog even zoeken naar het restaurant. We zoeken de dichtsbijzijnde metro terug naar ons hotel. Als er 3 metrolijnen bij elkaar komen heeft het metrostation ook 3 namen. Af en toe wat verwarrend.
Tegenover het hotel koop ik nog wat te drinken. We spreken af morgen nog even naar de Peter & Paul Cathedral te gaan. Is om 10 uur open. Dan om 11 uur weer snel terug. Omkleden en de kamer voor 12 verlaten. Dan hebben we nog tot 14 uur om wat te eten in de buurt van het hotel. Om 14 uur vertrekken we naar de luchthaven. Dan zit het er weer op.

• 31 Juli 2014 - 20:20

M:

't was weer mooi zo te horen. goede reis en spreek je zaterdag. grtjs. e,m&m

• 31 Juli 2014 - 21:02

Lies:

Wat was dit een mooi verhaal, nu nog de beelden

Mama

Verslag uit: Rusland, Novaya Gollandiya