Kuressaare - Tallinn - Reisverslag uit Toompea, Estland van Monique - WaarBenJij.nu Kuressaare - Tallinn - Reisverslag uit Toompea, Estland van Monique - WaarBenJij.nu

Kuressaare - Tallinn

Blijf op de hoogte en volg Monique

27 Juli 2014 | Estland, Toompea

Dag 9
Ook vandaag pas weer om 9 uur op pad. Wat dat betreft is het een luxe vakantie. Ik ben wel anders gewend.
Erg goed en lang geslapen vannacht. Gelukkig was het koel onder de open velux ramen.
Onderweg naar Tallinn bezoeken we nog wat bezienswaardigheden op het eiland Saaremaa. Allereerst een kerk. Jammer genoeg kunnen we niet naar binnen. Ben benieuwd hoeveel kerktorens ik al op de foto heb.
Later bezoeken we nog 2 kerken en daar kunnen we bij een naar binnen. Na het betalen van 1 euro mag ik ook foto's nemen. In de andere kerk is een dienst. Dus daar kunnen we door de deuropening nog wel wat moois zien.
Ook bezoeken we de Kaali krater. Het is een 100 meter diameter krater door een meteoriet. Hij staat vol met water en er groeien waterlelies in. Niet erg bijzonder. Ook bezoeken we Angla Windmill Hill. Hier staan 4 molens. Waarvan 1 volgens Nederlands model. Ze zijn allemaal van hout. Ze zijn vanaf de weg te bezichtigen.
Na al deze korte stops gaan we door naar de ferry. We verlaten het eiland Saaremaa. We hebben de afgelopen dagen heel veel motoren gezien. Vooraal Harley Davidsons. En ook nu staat de ferry er vol mee. Allemaal mannen en vrouwen in leren jacks en t-shirt met het logo uit diverse landen. Blijkbaar is er een evenement geweest wat elk jaar in een ander land wordt gehouden. Ik heb motoren uit Litouwen, Letland, Estland en Finland gezien. Een prachtig geluid als ze allemaal achter elkaar de boot verlaten.
Eenmaal aan land is het nog 2 uur naar Tallinn. We hebben dit keer allemaal iets te eten mee voor onderweg zodat we dat in de bus kunnen opeten. Er is geen lunchstop. En we kunnen dus een normale tijd lunchen ;-)
Om 2 uur komen we aan bij ons hotel in Tallinn. Het is een ander hotel dan op de lijst. Wel een mooi hotel, modern. Het ligt op nog geen 10 minuten vanaf de oude stad. Helaas hebben we wel de kamers aan de achterkant. Daar zit het station. Door de enorme warmte staan alle dubbeldikke ramen open. Nog steeds erg warm en daarbij draaiende motoren van stilstaande treinen. Het is een kopstation dus ze staan wel een tijdje.
We gaan met een groepje met de tram naar het Kadriorg. De tram stopt achter het station. Ze werken hier met een chipknip. Gelukkig kunnen we voor 1.60 een kaartje bij de chauffeur kopen. Die zit achter donker glas. Er blijkt een soort luikje te zijn, lijkt wel zo'n asbak in de trein (toen die er nog waren) en daar moet je het geld in stoppen. Dan stopt de chauffeur er wisselgeld en het kaartje in. Heel knullig en apart. Als er dan eindelijk 5 kaartjes zijn gekocht zijn we bijna op onze bestemming.
Kadriorg ligt 2 km buiten de oude stad. Het is een prachtig park met een Barok paleis wat Tsaar Peter de grote voor zijn 2e vrouw heeft laten bouwen. We lopen door het park maar gaan niet in het paleis. Achter het park ligt het Kumu, een museum. Een prachtig modern gebouw. We bezoeken de kunst uit Estland vanaf begin 18e eeuw en ook nog wat moderne kunst.
Na een kop koffie in het cafe nemen we de tram terug richting de oude stad. Daar struinen we door de oude straatjes. Om uiteindelijk op een van de pleinen wat te gaan eten. Omdat het terras van het restaurant wat we uitzoeken niet voor het restaurant zit blijken we ineens bij iets anders te zitten. Er is weinig keus maar smaakt goed. Nog steeds is het 27 graden als we tegen 9 uur naar het hotel lopen.
Heerlijk dat het hotel zo dichtbij is. Morgen de wandelroute uit de Lonely Planet die langs de highlights gaat. Wordt vast een leuke wandeling in deze tropische temperaturen.
Ik ga zo slapen met op de achtergrond de aankondigingen van de treinen die aankomen en vertrekken.

• 28 Juli 2014 - 11:07

Arjen:

Ben je weer lekker aan t reizen? Leuk om te lezen!
    Als k ooit nog es geld over heb ga ik ook een park voor m'n vrouw bouwen :)
Monique