Kuressaare - Reisverslag uit Kuressaare, Estland van Monique - WaarBenJij.nu Kuressaare - Reisverslag uit Kuressaare, Estland van Monique - WaarBenJij.nu

Kuressaare

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 Juli 2014 | Estland, Kuressaare

Dag 8
In principe een vrije dag in Kuressaare. Als we willen kunnen we een ochtend met de bus een deel van het eiland Saaremaa bekijken. Het is een behoorlijk groot eiland. Het grootste deel van de groep gaat met deze excursie mee. Na het ontbijt vertrekken we om 9 uur. Ondanks de hitte heb ik heel goed geslapen. De velux ramen zoveel mogelijk open. Ik heb wat meubilair verschoven zodat het bed zoveel mogelijk onder het raam stond. En gelukkig is het 's nachts koeler.
's Ochtends is het al snel weer heel erg warm. Helaas kan ik daar niet zo goed tegen. Het is dan ook behoorlijk pittig die ca. 28 graden elke dag. Er zijn ook weinig voorzieningen, zoals airco, dus de bus is de koelste plek.
We stoppen bij een oorlogsmonument en hebben daar ook uitzicht over het water. We bezoeken ook een kerkje. Leuk, maar helaas dicht. Vlakbij is een begraafplaats. Soms met stenen, dan weer een metalen kruis en weer verderop een simpel houten kruis bij het graf. Ans spreekt een mevrouw aan die de begraafplaats onderhoud. Die begint meteen in het Ests een heel verhaal en is niet meer te stoppen. Een beetje gek mens op rubber laarzen. Ze loopt van de ene naar de andere plek en wijst naar van alles. Heel grappig, maar niet te volgen. Van dat Ests is echt niks te maken.
Onderweg zien we al een paar dagen veel motorrijders. Vaak op een Harley Davidson en met leren vesten met teksten. Ook nu weer op Saaremaa. Een enorm gebrul van motoren en dan komt er weer een groep voorbij.
Op het eiland staan diverse molens. Uiteindelijk zien we er maar een. Als laatste stoppen we bij het zuidelijkste puntje, Saare. Daar staat een vuurtoren en kunnen we koffie drinken. In de schaduw met een beetje wind is het uit te houden.
Om half 2 zijn we weer terug in Kuressaare. De bus zet ons af in het centrum. Saskia en ik sluiten ons aan bij Annie en Philippe voor de lunch. Voor nog geen 10 euro heb ik een pasta met garnalen en zalm. En nog wat te drinken erbij. Kuressaare heeft een kasteel wat we nog even bezoeken. Het staat op een artificieel eiland. Het is het best bewaarde kasteel van de Baltische regio. Een deel staat in de steigers. En natuurlijk staan overal de tenten voor het opera festival. In de muren zitten een paar werkplaatsen. Een glasblazer (2 vrouwen), pottenbakker en een smid. En dat in de hitte. Ik zie wel wat leuks van glas maar durf het niet mee te nemen omdat het kwetsbaar is.
Saskia haakt af en we gaan nog door wat kleine straatjes. De souvenirs zijn niet geweldig. Allemaal een beetje oubollig. Vooralsnog heb ik nog niks leuks gevonden.
We zoeken nog even een leuk terras op en Annie en ik nemen een milkshake. Je hebt hier allemaal leuke terrassen. Toch vragen we ons af wat de mensen hier komen doen. Er zijn wel wat druk bezochte stranden maar niet veel.
Om 17.15 zijn we terug in het hotel. Het is nog even afzien op de kamer. Omdat ik geen zin heb om om 18 uur al te gaan eten besluit ik niet weg te gaan. Ik heb nog een bak yoghurt en wat kersen. Moet genoeg zijn. Vooral niet teveel bewegen en dan is het te doen op de kamer. Ik douche, was wat kleren uit, pak mijn tas in, douche nog een keer en schrijf dit verslag. Niks vergeten. Er zijn al 4 mensen die wat vergeten zijn onderweg: reisgids, telefoonoplader, bergschoenen en een fototoestel. Het laatste zijn we voor omgedraaid omdat we nog maar 5 minuten onderweg waren.
Straks nog even inlezen voor Tallinn en ook nog lekker lezen in mijn boek. Dat laatste kom ik steeds niet aan toe. Toch jammer dat ik niet kan lezen in de bus.
Monique

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 78906

Voorgaande reizen:

17 Maart 2023 - 08 April 2023

Vakantie 2023 - Japan

19 September 2021 - 01 Oktober 2021

Vakantie 2021 - Andalusië

21 Oktober 2019 - 13 November 2019

Vakantie 2019 - China-Guizhou

09 September 2018 - 24 September 2018

Vakantie 2018 - Oost China

01 Oktober 2017 - 01 Oktober 2017

Vakantie 2017 - Indochina

23 September 2016 - 14 Oktober 2016

Vakantie 2016 - Japan

01 Januari 2016 - 01 Januari 2016

Vakantie 2015 - Iran

19 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Vakantie 2014 - Baltische Staten & St. Petersburg

12 September 2013 - 27 September 2013

Vakantie 2013 - Oezbekistan

12 September 2012 - 04 Oktober 2012

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

06 Oktober 2011 - 26 Oktober 2011

Vakantie 2011 - Sri Lanka

18 December 2010 - 01 Januari 2011

Vakantie 2010 - Tunesie

06 September 2009 - 03 Oktober 2009

Vakantie 2009 - Indonesie

07 November 2008 - 24 November 2008

Vakantie 2008 - Cuba

08 Oktober 2006 - 29 Oktober 2006

Vakantie 2006 - Syrie/Jordanie

25 September 2005 - 23 Oktober 2005

Vakantie 2005 - China

Landen bezocht: