Sjachrisabz - Samarkand - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Monique - WaarBenJij.nu Sjachrisabz - Samarkand - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Monique - WaarBenJij.nu

Sjachrisabz - Samarkand

Blijf op de hoogte en volg Monique

24 September 2013 | Oezbekistan, Samarkand

Dag 11

Vandaag hebben we besloten vroeg op te staan. We hebben de ochtend om Sjachrisabz te bekijken. Het is de geboorteplaats van Amir Timor. Een belangrijk man uit de Oezbeekse geschiedenis. In veel plaatsen zien we dan ook een beeld van hem. En natuurlijk volop bruidsparen die met het beeld op de foto gaan.
We staan om half 6 op en zitten dan ook om 7 uur klaar voor het ontbijt. Ze zijn nog druk bezig om spullen klaar te zetten. Maar gelukkig zijn de pannenkoekjes al klaar. Dat is zo ongeveer het enige wat ik 's ochtends naar binnen krijg. Verder is er ook brood, stukjes kaas en worst.
Daarna snel op pad. We besluiten om eerst door te lopen naar wat het verst weg is en dan via allerlei bezienswaardigheden terug naar het hotel. We komen eerst weer langs Ak Serai. Daar zijn we gisteren ook al geweest. Maar nu dan de torens in ochtendlicht. Er komt een meneer op ons af om te zeggen dat we moeten betalen. Dan mogen we naar binnen in gebouw. Daar zijn allemaal tegeltjes opgegraven door de Fransen. Het ziet er prachtig uit. Toch leuk dat dit nog te zien krijgen.
We lopen dan door naar het Dor i Tilyavat complex. Een mooie moskee, binnenplaats en 2 tombes. De binnen plaats is nog heel rustig omdat we vroeg zijn. De stalletjes met souvenirs zijn nog bezig hun waar neer te zetten. De dome staat in de stijgers want wodt opgeknapt. Ondanks dat ziet het er weer mooi uit. De 2 rumtes met tombes zijn prachtig. De wanden zijn helemaal beschildert. Helaas vliegen er duiven rond de boel onder schijten. Maar ja, evengoed nog prachtig om te zien. En heerlijk rustig.
Van hieruit lopen we naar het naastgelegen Dor es Siadat complex. Onderweg zien wat kindjes die meten naar ons toe komen. Ik deel nog wat ballonnen uit waar ze meteen mee gaan spelen En gelukkig gaat er ook niemand huilen als de eerste ballon klapt.
Ook hier een aantal tombes. Twee voor de zonen van Amir Timor. Hij heeft voor zichzelf ook een tombe gemaakt. Echter toen hij overleed besloten de mensen om hem in Samarkand te begraven. Die tombe zien we later in Samarkand.
Ik koop nog wat souvenirs. Een tasjes met borduursel. Kennelijk betaal ik veel te veel want ik krijg ook nog een tasje gratis. Het is latig afdingen hier. Ze zeggen dat je moet eindigen op 1/3 - 1/2 van waar ze beginnen. Dat betekend dat je een heeeel erg laag tegen bod moet doen. En dat is moeilijk. Heb wel eens gehad dat iemand heel boos werd. Zou soms toch veel makkelijker zijn als ze een fixed price hadden. Maar dat is nou eenmaal nooit zo in deze landen.
We lopen terug via de bazaar. Ook hier weer leuk. In een overdekt restaurant met allemaal lokalen drinken we een cola. Ik kan bijna geen cola meer zien. Leuk om te zien hoe hier de lokale bevolking komt eten. Mooie oude mannetjes met hun vrouw.
Na deze stop terug via de bazaar naar het hotel. We zijn daar om kwart over 11 en hebben nog 45 minuten om de luieren en afkoelen.. Want het is behoorlijk warm geworden. Men zegt dat het deze zomer 5 graden warmer is dan normaal. Om 12 uur moeten we uitchecken dus we genieten nog even kort van de airco.
Eenmaal uitgechecked gaan we bij de minimarkt nog wat halen voor de lunch. Wat cakejes en wat te drinken. Buiten bij het hotel eten we dat even op in de schaduw. Ook dit keer hebben we snoepjes gekregen als wisselgeld. Briefjes of munten van 100 sum hebben ze niet. Dus dan krijg je vaak een snoepje als wisselgeld.
Omdat iedereen keurig op tijd is vertrekken we 10 minuten vroeger, 12.50, met de bus naar Samarkand. Dat is ongeveer 2 uur rijden.
Eenmaal in Samarkand worden we bij een ander hotel afgeleverd dan we hadden doorgekregen van Djoser. Het oorspronkelijke hotel zou op 3 minuten van de Registan liggen. Daar had ik me erg op verheugd. In Buchara zaten we ook zo lekker dicht bij het centrum. Dit hotel is toch zeker 15 minuten lopen vanaf de Registan. Ik baal dus behoorlijk. En de reisleider is ook niet blij. Hij wist van niks. Dit hotel zou veel beter zijn dan het andere. Later blijkt dat ook zo te zijn. Maar ja, zo lekker dichtbij het centrum is vaak wel erg leuk.
Wij frissen ons een beetje op en lopen naar het centrum. We komen dan, via het beeld van Amir Timor, bij de Gur i Amir. Je moet betalen om binnen te komen Dat doen we niet omdat we morgen weer hier naar toe gaan. Maar ook de buitenkant is weer mooi. We lopen een straatje in en zien ook nog wat van de buurt waar de mensen lopen. Dit blijkt niet richting de Registan te zijn dus draaien we maar weer om.
Onderweg stoppen we bij Labig'or Chaikhana, op Registan street, om wat te drinken. Het is een terras op 1 hoog en we kijken uit op een drukke straat. Wel leuk om de mensen te zien. Bijna alle auto's zijn hier wit. Vooraal veel Daewoo/Chevrolet Matiz en Nexia. Ook veel Lada's. Die oude modellen worden hier gewoon nog verkocht. Onderweg nog showrooms gezien. Je ziet wel dat er ook mensen met veel geld in Samarkand wonen. Want hier zien we ook Mercedes en zelfs een Hummer.
Als we naar Registan restaurant lopen komen we Peter en Nannie tegen. We besluiten met zijn vieren te gaan eten. Eenmaal in het restaurant komen ook Aldre en Carla. Er zijn ondanks de vele toeristen maar weinig restaurants in Samarkand. Dit restaurant staat in de reisgids. Het eten smaakt prima. Al is de Oezbeekse keuken niet echt geweldig. We lopen dan met z'n zessen terug naar het hotel. Dat is via de Universiteitsstraat met een grote promenade met veel groen. Er wordt in deze stad veel gesproeid en alles ziet dan ook groen. De fontijnen bevatten hier ook water in tegenstelling tot in Khiva en Buchara.
Moe van een lange warme dag liggen we ook nu weer vroeg in bed. Morgen weer een drukke dag.

Verslag uit: Oezbekistan, Samarkand

Vakantie 2013 - Oezbekistan