Cusco - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique - WaarBenJij.nu

Cusco

Blijf op de hoogte en volg Monique

05 Oktober 2012 | Nederland, Amsterdam

dag 21 - Cusco

Vandaag gaan we met een excursie naar wat plekken in de omgeving van Cusco. We zijn behoorlijk moe. En gek genoeg is het dus wel lekker om vandaag niet zelf te bedenken waar we heen gaan.
We vertrekken om half 9 uit het hotel met een busje. Iedereen behalve Leo gaat mee. Leo is al een paar dagen niet in orde. Die lijkt in een week tijd jaren ouder te zijn geworden.
We rijden in een paar uur van Cusco (3300 meter hoogte) naar The Sacred Valley en bezoeken eerst Pisac (2700 meter hoogte). We bezoeken eerst de Inca ruïnes. Al eerder hebben we een boleto turistico gekocht wat 10 dagen geldig is en toegang geeft tot diverse plaatsen. Goedkoop is dat niet want we betalen daar S/. 130 voor (ca. 35 euro). Gelukkig kan de bus helemaal naar boven rijden van waar we een prachtig uitzicht hebben over de terrassen. Pisac is bekend om zijn landbouw terrassen. Dat ziet er heel anders uit dan de rijstterrassen in Azie. In de muren van de verschillende lagen zie je stenen uitzoeken die dan diagonaal een trap vormen naar de volgende laag.
Ook zien we allemaal gaten in de bergwand. Dat zijn Inca graven. Je kan ze van een afstand zien. Hoe de Inca's er vroeger bij konden komen is een soort raadsel.
Na de ruines rijden we naar het centrum van het stadje Pisac. Het staat bekend om zijn markt waar volop souvenirs worden verkocht. Natuurlijk weer alle standaard spullen die we overal zien. Maar ik vind ook een (gedragen) hoed passend bij de kleding die de lokale bevolking hier draagt. Even onderhandelen voor de prijs. Er wordt op een mobiele telefoon ingetikt dat de prijs S/. 50 is. Ik vraag of ze geen betere prijs heeft. Waarop ze de telefoon laat zien met S/.55. De vrouw lag helemaal dubbel van het lachen. Met handen en voeten komen we uit op een prijs van S/.40. Later kom ik met Marcella nog een een keer langs het kraam en de vrouw herkent me. Ik maak met handen en voeten een grapje dat zij de prijs steeds hoger maakt waarop ze weer in een deuk ligt.
Verderop komen we ook nog wat andere dingen tegen die we niet eerder hebben gezien. Het zijn kaarten waarop met oude stof de kleding is gemaakt. Beetje moeilijk uitleggen, maar het ziet er erg leuk uit. We zijn hier 45 minuten en de tijd vliegt voorbij. Er is veel te zien. En we zien allemaal mooie mensen. Maar we moeten toch echt verder. Lia neemt een taxi terug naar Cusco zodat ze nog even op pad kan met Leo.
Onderweg stoppen we bij een restaurant voor een lunch. Het is een buffet. Zit in de excursie en we zijn helaas niet de enige bus die daar stopt. Echt goed is het eten niet. Maar de carrotcake is een topper. En dat alles onder panfluit muziek. Er staat een meneer mee te spelen met een band. Helaas niet altijd even zuiver. We kunnen als we willen ook nog zijn CD kopen.
Met de bus rijden we naar Ollantaytambo. Ook deze plaats ligt maar 2600 meter hoog in de vallei. Veel mensen die de Inca Trail lopen overnachten in deze plaats. Van hieruit begint de route. Met de trein naar Aguas Caliente zijn we hier ook gestopt zodat iedereen die de Inca Trail had gelopen met de trein weer terug kon.
HIer bezoeken we ook de ruïnes. Er zijn hier weer stijle hoge terrassen. Dit keer staan we onderaan dus moeten we de klim naar boven maken. Maar met kleine pauzes tussendoor lukt het me om boven te komen van waar we een mooi uitzicht hebben. De gids laat zien waar al deze grote stenen vandaan komen. Dat is aan de overkant in de berg. Het is een soort wonder dat ze die stenen allemaal hebben kunnen verplaatsen om dit allemaal op te bouwen.
Onderweg terug naar Cusco stoppen we ook nog in Chinchero (ca. 3700 meter). Ook zien we hier wat terrassen maar het is niet veel wat we zien. Er zijn dan ook bijna geen toeristen. Deze stop is bedoelt voor de aanwezig winkel. Daar tonen vrouwen ons hoe ze wol spinnen en deze met allerlei natuurlijke planten kleuren. Wel interessant. Maar ook wel heel erg toeristisch.
In het dorp is ook weer heel veel politie aanwezig. Het is dat het elke keer andere is, kan je zien aan de naam op hun uniform, anders zouden we bijna denken dat we gestalked worden.
We zijn om ongeveer half 7 weer terug in ons hotel. Want het is spits dus druk op de weg. We zien onderweg nog een busje voor ons rijden waarop staat dat er 3 oktober een staking is van de bussen etc. Marcella zoekt dat nog even uit. Tenslotte gaan we morgen naar huis.
Het is de laatste avond dus we gaan vanavond allemaal samen eten en nemen dan ook afscheid van Marcella. We gaan eten bij Niños Hotel. Dit is een non-profit hotel wat gerund wordt door Nederlanders. Die hebben ca. 12 straatkinderen geadopteerd en zorgen dat deze kinderen scholing etc. krijgen. De kamers van het hotel, op 2 locaties, hebben de namen van deze 12 kinderen. Inmiddels hebben ze voor veel meer dan 12 kinderen wat kunnen betekenen. Wij eten hier met z'n allen in het kleine restaurantje. Er brand een open haard dus het is wat warm. Met een beetje moeite vinden we allemaal een plekje om te zitten zonder dat we het te warm hebben. De kaart is eenvoudig maar wel lekker. We eten niet allemaal te gelijk want dat is te ingewikkeld. We sluiten af met een stuk chocoladetaart. Ze halen nog wat van het hotel op de andere locatie omdat er niet genoeg is. Morgen vliegt Marcella nog mee naar Lima maar we nemen afscheid met een speech en een fooi. Het is een latertje vandaag want we liggen pas om 11 uur in bed. Morgen hebben we de ochtend nog en dan vertrekken we naar Lima en door naar Nederland.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

Een rondreis door Bolivia & Peru.