Aguas Caliente - Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Monique - WaarBenJij.nu Aguas Caliente - Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Monique - WaarBenJij.nu

Aguas Caliente - Cusco

Blijf op de hoogte en volg Monique

02 Oktober 2012 | Peru, Cuzco

dag 19 - Aguas Caliente - Machu Picchu - Cusco

We staan vandaag om kwart voor 5 op. Om 5 uur is er ontbijt. Niet dat ik veel door mijn keel krijg. Maar een kopje thee lukt nog net. We lopen naar het busstation van Aguas Caliente. Iedereen die naar de Machu Picchu wil komt door dit dorp en loopt naar boven of neemt de bus. Het is allemaal perfect geregeld. We sluiten aan in de rij en om de 10 minuten gaat er een bus naar boven. Het is een rit van 20-30 minuten met ongeveer 17 haarspeldbochten.
Eenmaal boven moeten we weer in de rij met toegangsbewijs en paspoort. En niet te vergeten het immigratiebriefje wat je niet mag kwijt raken. We gaan nog snel even naar de baños want eenmaal binnen is die er niet meer. En kan je ook geen drinken of eten kopen. Je kan wel meerdere keren naar binnen en buiten. Officieel mag je ook geen water of eten mee naar binnen nemen. Maar onze tassen worden niet gecontroleerd. En we zien volop mensen met waterflesjes lopen.
Het is ongeveer 6.15 als we het complex binnen komen. Eingelijk willen Feikje en ik naar de Caretakers hut. Die ligt hoog en van daaruit heb je een prachtig uitzicht over het complex. Maar omdat niet iedereen die klim aan kan gaan we eerst andere delen bezoeken met de gids. Om half 9 is de gids klaar. We hebben dan bijna het hele complex gezien. Helaas na veel stijgen zijn we ook weer op een laag punt geeindigd.
We gaan richting de uitgang omdat daar het pad is naar de Caretakers hut. En we klimmen op een zigzag pad weer helemaal naar boven. En we worden beloond. Het is een prachtig uitzicht zoals je in de boekjes ziet. Helaas wel met allemaal kleine poppetjes (toeristen) erop. Maar het is heel indrukwekkend. Vooral de ligging en het massale maken de Machu Picchu zo bijzonder. De gebouwen zelf zijn vrij sober. Al zijn er wel stukken waar de stenen zo mooi in elkaar passen zonder metselwerk dat het heel speciaal is.
Boven zitten we nog even lekker in de schaduw van het uitzicht genieten en lopen dan weer naar beneden. Om 11 uur verlaten we het complex. We hebben alles wat we wilden kunnen zien. Er staan keurig bussen klaar om ons weer naar beneden te brengen. We zetten nog even een Machu Picchu stempel in ons paspoort. Het bewijs!
In Aguas Caliente zoeken we een plek op om even wat te drinken. Lekker even bijkomen van al het geklim. Als we daar zitten komt er ineens bijna 20 man politie (ME) langs lopen uit Cusco. Er zijn verkiezingen voor een nieuwe burgemeester. En deze groep is als voorzorg gekomen. Normaal wordt er geen alcohol geschonken op een verkiezingsdag. Maar vandaag wel. Dus het zijn voorzorgsmaatregelen voor het geval er iets mis gaat. Dat is niet zo. Maar het stadje is vergeven van de politie met schilden en wapenstokken.
We klimmen verder naar boven en zoeken een plek waar we kunnen internetten. Het is ook weer gaan regenen dus we zitten droog. Daarna zoeken we een plek om te eten. Niet bijzonder maar ik had wel trek. Ik had tenslotte niet ontbeten.
Om 4 uur moeten we weer in het hotel zijn. Dus we hebben nog tijd over. Een trein eerder was ook goed geweest. We doden de tijd met souvenir winkeltjes bekijken bij het station. Maar het is allemaal hetzelfde en ik zie niet echt iets leuks. Dus we gaan maar alvast naar het hotel.
Om even voor 4 vertrekken we naar de trein. We zijn mooi op tijd voor de treinrit van 3 uur terug naar Poroy.
In de trein zitten we weer gezellig met een groepje van 4 bij elkaar. We kletsen de tijd vol. Natuurlijk krijgen we ook nu weer een snack. Een glaasjes cola, zoute bonen en gezoete pinda´s. Het zijn net stewardessen in de trein. Alleen is het wat armoediger omdat de karretjes niet goed rijden.
Eenmaal in Poroy staat daar weer een busje op ons te wachten om ons terug te rijden naar Cusco. Eenmaal daar zijn we zo moe dat we meteen gaan slapen. Ik duik nog even onder de douche want voel me ontzettend smerig door de DEET die we op moesten spuiten tegen de zandvliegen op de Machu Picchu.

Verslag uit: Peru, Cuzco

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

Een rondreis door Bolivia & Peru.