Puno - Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique - WaarBenJij.nu Puno - Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique - WaarBenJij.nu

Puno - Cusco

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 September 2012 | Peru, Cusco

dag 16 - Puno - Cusco

We vertrekken vandaag om half 8 uit Puno naar Cusco. Het is een lange busdag maar we stoppen erg vaak om dingen te bekijken.
We hebben een vrij kleine bus. Niet heel comfortabel. Maar we passen er wel met z´n allen in en de bagage op het dak.
Na 2 uur stoppen we in een dorpje voor de baños en een kop koffie. Ze hebben er een echte espresso machine. En.... de schoonste toiletten tot nu toe. Je zou bijna gaan zitten. Alles wordt in de gaten gehouden door een oud vrouwtje.
We kopen ook nog wat lekkers om te eten. Het is wel weer wennen aan de nieuwe valuta. 4 Soles is 1 euro. En alles is hier aanzienlijk duurder dan in Bolivia. Dat merken we meteen.
Daarna rijden we door naar het hoogste punt. Dat is op 4335 meter. Als we aan komen rijden zie we allemaal stalletjes met souvenirs. Alleen keuren de mensen daar ons geen blik waardig en worden we erg met rust gelaten. Na een paar minuten snappen we waarom. Ineens staan er 5 grote touringcars en kunnen we onze eigen bus amper terug vinden. Allemaal met draaiende motor voor de airco. Hier zitten de koop toeristen in. Die slaan hun slag. Er lopen ook Aymara vrouwtjes rond met kind op hun rug en baby lama in hun armen. Willen voor geld wel even op de foto.
We genieten van het uitzicht en vertrekken dan naar onze volgende bestemming, de lunchplek.
Dat is helaas ook een plek met veel bussen en buffet. Het eten smaakt goed. Vooral de andere toeristen zijn voordringers. Wat kunnen mensen toch asociaal zijn. Onze buschauffeur, Willy, spreekt een beetje Engels dus daar praten we mee tijdens het eten. Dat is wel gezellig. En na een baños bezoek vertrekken we weer. In de bus voel ik mijn buik weer rommelen en ik voel me niet lekker. Schrikken.
We stoppen als snel bij Raqchi een Inca ruine. Willy heeft gezegd dat je hier goede souvenirs kan kopen. Ik loop wat tussen de ruines door maar voel me steeds ellendiger worden. Met het oog op nog een paar uur bus toch maar aan de Immodium. Ik ga in de schaduw op een steen naast een baños zitten om bij te komen. Veel oog voor de souvenirs heb ik niet. Ik zie wel wat mooie dames in klederdracht. Die hebben toch weer net andere kleren dan die we eerder gezien hebben. En ook hele andere hoeden, plat als pannenkoeken. Of ik de Tempel of Viracocha (one of the holiest shrines in de Inca empire) heb gezien weet ik niet. Maar ik heb wel een indruk gekregen.
In de bus dwingt Marcella me om helemaal voorin te gaan zitten. En dat is wel erg prettig. Want de route die we rijden is mooi. We stoppen ook nog even omdat we een mooie begraafplaats zien. Er zijn wat mensen in de groep die willen als het aan hun ligt bij elke begraafplaats stoppen. Maasr gelukkig doen we dat niet :-)
Als laatste bezoeken we een hele mooie kerk in Andahuaylillas. de Templo de San Pedro Apostel. Jammergenoeg mogen we geen foto´s maken, met of zonder flits. Alle muren zitten vol schilderingen. Prachtig! Je weet niet waar je kijken moet. Ik probeer nog illegaal een foto te maken. Moet thuis nog zien of die gelukt is. Maar het blijft jammer dat je zelfs niet zonder flits mag fotograferen.
Het is spitsuur als we aankomen in Cusco. Dus het loopt al tegen half 7 als we bij ons hotel in de buurt komen. Ook nu moeten we een stukje met onze bagage lopen. Ons hotel zit in een steegje vlakbij het Plaza de Armas. Kunnen we morgen alles te voet doen. Lekker een dagje voor ons zelf. Het is een kleine hotelkamer maar wel OK. Deze blijft van ons totdat we naar Nederland vertrekken. Op zaterdag vertrekken we naar Agios Caliente en overnachten daar 1 nacht. Toch houden we onze kamer en kunnen we de bagage daar laten. Dat is fijn.
´s Avonds gaan Feikje samen ergens eten. Er is een groep van ca. 9 mensen die steeds samen gaan. Lekker log is dat. Ik eet een kleine pizza omdat ik nog niet zo goed weet wat mijn darmen doen. Als we het restaurant verlaten regent het. De weerberichten zijn niet zo goed. Jammer. Maar de rest van de reis hebben we enorme mazzel gehad dus we mogen niet klagen.
Om een uur of 10 liggen we onder de wol. Je merkt goed dat we lager zitten, ca 3200 meter, want het is niet zo koud. Morgen lekker samen op pad.

Verslag uit: Peru, Cusco

Vakantie 2012 - Bolivia & Peru

Een rondreis door Bolivia & Peru.